Blogit

”Varsinkin teknologia-alalla on pystyttävä todistamaan, että ymmärrät, missä bisneksessä olet mukana, ja että ratkaisusi oikeasti toimii”, Aiforian toimitusjohtaja Jukka Tapaninen sanoo.

Maailman paras sairaala ja kansainväliset huippuyliopistot luottavat suomalaisteknologiaan – Aiforia ratkoo patologian perusongelmaa tekoälyllä

Kovassa kasvussa oleva Aiforia löysi ongelman, josta markkinat olivat tietoisia ja hakivat siihen aktiivisesti ratkaisua. Vuonna 2018 yhtiö julkisti maailman ensimmäisen tekoälymallien kehittämistyökalun kudosnäytteiden analytiikkaan. Uusi teknologia tehostaa ja nopeuttaa patologien työprosessia. 

Aiforiasta piti tulla aluksi jotain hieman muuta.  

Yritys irtautui Helsingin yliopistosta spin-offiksi vuonna 2014. Tarkoituksena oli keskittyä patologiassa käytettävien suurkokokuvien hallintaan. Kuinka liikutella ja jakaa kudosleikenäytteistä skannattuja tiedostoja pilviympäristössä, kun ne ovat tiedostokooltaan elokuvan luokkaa? 

”Pian kuitenkin huomasimme, että suurin lisäarvo syntyy sen ymmärtämisestä, mitä näytteessä on”, Aiforian toimitusjohtaja Jukka Tapaninen sanoo.  

Tapaninen tuli mukaan yritykseen enkelisijoittajana ja hallituksen varapuheenjohtajana noihin aikoihin, vuonna 2015. Aiforia alkoi silloin kehittää syväoppivia neuroverkkoja hyödyntävää ohjelmistoratkaisua kudosnäytteiden analysointiin. Kolme vuotta myöhemmin yhtiö julkisti maailman ensimmäisen tekoälymallien kehittämistyökalun kudosnäytteiden analytiikkaan. 

Syväoppivat neuroverkot ovat koneoppimisen malleja, jotka matkivat ihmisaivojen toimintaa. Ne pystyvät tunnistamaan monimutkaisia kuvioita suurista datamassoista. Niinpä ne ovat omiaan juuri esimerkiksi kuvantunnistuksen kaltaisissa tehtävissä.  

Tiedossa olevan ongelman kimppuun 

Yhtiö on kasvanut viime vuosina nopeasti. Vuonna 2022 sen liikevaihto lähes kaksinkertaistui 1,9 miljoonaan euroon. Kasvun yhtenä tärkeänä mahdollistajana on Tapanisen mukaan ollut se, että Aiforia tarjoaa ratkaisuaan markkinoille, jotka ovat tietoisia ongelmastaan ja jotka myös hakevat siihen aktiivisesti ratkaisua.  

”Suosittelen tällaista toimintamallia kaikille kasvuyrityksille. Tosin on toki niin, että jos saat luotua täysin uudet markkinat, voit räjäyttää potin. Silloin kuitenkin myös resursseja tarvitaan paljon enemmän”, Tapaninen sanoo.  

Patologian alalla on jatkuva epäsuhta – patologeja on liian vähän, ja analysoitavien kudosnäytteiden määrä kasvaa koko ajan. Aiforian teknologia tepsii ongelmaan, koska se tehostaa ja nopeuttaa patologien työprosessia. Se auttaa diagnoosien tekemisessä ja tekee myös numeroihin perustuvaa analyysia näytteistä.  

Aiforian valitsemalla polulla riittää potentiaalia. Patologian alalla analysoidaan vuosittain satoja miljoonia kudosleikenäytteitä. Koneoppimisen avulla niitä analysoivat vasta varhaiset omaksujat. Yhtiön teknologialla on yli 5000 käyttäjää tutkimus-, lääkekehitys- ja diagnostiikkasektoreilla yli 50 maassa.  

Feikkaamalla ei pärjää 

Uskottavuus on menestyksekkään kasvutarinan toinen merkittävä tekijä. 

”Varsinkin teknologia-alalla on pystyttävä todistamaan, että ymmärrät, missä bisneksessä olet mukana, ja että ratkaisusi oikeasti toimii. Muuten ei ole asiaa asiakkaan juttusille”, Tapaninen sanoo. 

Aiforian toiminnalle painoarvoa antaa sen toistakymmentä tohtoritason tekijää, joilla on sekä patologian että teknologian tuntemusta. Lisäksi yhtiössä on alusta asti ollut mukana myös liiketoimintapuolen kokeneita osaajia.  

Yhtiöllä on raskaansarjan referenssejä, kuten monesti maailman parhaaksi sairaalaksi valittu yhdysvaltalainen Mayo Clinic, Oxfordin yliopisto sekä MIT. Kun ketsuppipullo on avattu näin laadukkailla referensseillä, uusien asiakkaiden hankinta helpottuu.  

Aiforian ratkaisu oli aluksi suunnattu prekliiiniseen käyttöön eli vaiheeseen, jossa ei vielä työskennellä ihmisten parissa; lääkeyhtiöille ja tutkimukseen.  

”Kolmisen vuotta sitten päätimme laajentaa tarjontaamme kliiniseen potilastyöhön, sairaaloihin ja laboratorioihin. Niiden suuret työvirrat hyötyvät automatisoinnista, jonka teknologiamme mahdollistaa. Kasvumahdollisuudet ovat huimaavat”, Tapaninen sanoo.  

On oltava mistä ammentaa 

Kolmas kasvua kiihdyttävä komponentti on resurssivarantojen riittävyys.  

”Maailman valloittamiseen tarvitaan osaamisen lisäksi rahaa. Se on haettava markkinoilta tai sitten kasvettava orgaanisesti, mikä voi olla se pidempi tie”, Tapaninen sanoo. 

Suurten, avautuvien markkinoiden aikaikkuna on rajallinen, joten oma osuus on Tapanisen mukaan pystyttävä ottamaan muutamassa vuodessa. Tai sitten on myöhässä. 

Aiforian taloustilanne on sangen vahva. Yhtiö listautui loppuvuodesta 2021, juuri ennen kuin rahoitusmarkkinoiden hanat menivät soukemmalle maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi. Kassassa oli viime vuoden lopulla 25 miljoonaa euroa, mikä takaa yhtiön mukaan kasvunäkymät vuosiksi eteenpäin. Aiforian tavoitteena on kääntää liiketoiminnan rahavirta positiiviseksi vuoden 2025 loppuun mennessä.


Tämä artikkeli on osa Kasvuyrittäjien menestystarinat -juttusarjaamme. Tutustu kaikkiin sarjan artikkeleihin täältä.

Onko yrityksesi kasvun tiellä? Lataa kasvuopas ja lue, kuinka skaalaat verkko- ja mobiiliratkaisut, kun yrityksesi kasvaa!  

Avainsanat:

Digitalisaatio Innovaatio Teknologia Tekoäly

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.