Helsingin kaupunkipyörät on otettu innolla vastaan työmatkalaisista turisteihin. Suositun palvelun tietoliikenneyhteyksistä vastaa DNA.
Yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat tavallinen näky Euroopan suurkaupungeissa. Myös Helsingissä niiden paluuta katukuvaan on odotettu.
Katso videolta, kuinka kaupunkipyörät toimivat.
VIDEO
Kaupunkipyöristä vastaavat Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Helsingin seudun liikenne HSL. Järjestelmän käytännön operointi annettiin tarjouskilpailun perusteella kansainväliselle City Bike Finland -konsortiolle, jonka pääosakkaat ovat espanjalainen joukkoliikenneoperaattori Moventia ja ranskalainen pyörävalmistaja Smoove.
DNA vastaa tietoliikenneyhteyksistä DNA Business mahdollistaa M2M-liittymien ja luotettavan mobiiliverkon avulla, että pyöräasemat ovat jatkuvasti yhteydessä keskusjärjestelmään. M2M-liittymistä saadun datan avulla saadaan hyödyllistä tietoa pyöristä.
”Tiedämme reaaliaikaisesti, kuinka monta pyörää kullakin asemalla on. Saamme myös tärkeää tietoa pyörien käytöstä. Tämä auttaa suunnittelemaan ja mitoittamaan palvelun todellisen käytön mukaan.”
Pyöräjärjestelmä on integroitu HSL:n reittiopaspalveluun, jossa kaupunkipyörät voi valita osaksi matkareititystä. Pyörien saatavuus asemilla näkyy reaaliaikaisesti.
Pyöräasemien M2M-liittymien lisäksi DNA Business vastaa myös City Bike Finlandin tietoliikenneyhteyksistä ja puheratkaisuista.
”Kaupunkipyöristä on tullut lähes pelkästään positiivista palautetta. Järjestelmän keskeisiä etuja on, että palvelu sopii monenlaisille käyttäjille”, City Bike Finlandin Service Manager Juha Pitkänen sanoo.
Pitkäsen mukaan helsinkiläiset ja keskustaan tulevat lähikuntalaiset käyttävät pyöriä ahkerasti työ- ja vapaa-ajan matkoihin. Myös matkailijat ovat löytäneet palvelun.
Etusijalla käytön helppous Pyöräpalvelussa on kiinnitetty paljon huomiota käytön helppouteen. Käyttäjä rekisteröityy ensin HSL:n sivulla ja antaa henkilö- ja maksukorttitietonsa. Rekisteröitymisen yhteydessä saa koodin, jolla pyörän saa ensimmäisen kerran käyttöön. Seuraavilla käyttökerroilla kulkupelin saa telineestä vilauttamalla HSL:n matkakorttia pyörän näytölle ja kirjoittamalla nelinumeroisen pin-koodin.
”Hinnoittelu on rakennettu niin, että pyörillä ajettaisiin suhteellisen lyhyitä aikoja pyöräasemalta toiselle. Se takaa pyörien hyvän saatavuuden kaikille”, Pitkänen toteaa.
Palvelu laajentunut viime vuodesta Tänä kesänä kaupunkipyörillä pääsee fillaroimaan yhä useampi, kun pyörien ja asemien määrä moninkertaistuu. Helsingissä on kaudella 2017 käytössä 1 400 pyörää ja 140 pyöräasemaa alueella, joka ulottuu kantakaupungista Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Espoossa puolestaan kokeillaan kaupunkipyöriä Matinkylän-Olarin alueella 10 asemalla ja 100 pyörällä.
Pyöräasemien sijoittamisesta päättää HKL. Verkosto on pyritty rakentamaan kattavasti ja tiiviisti niin, että pyöriä löytyy aina sopivalta etäisyydeltä.
”Pyöräasemia on siellä, missä ihmiset liikkuvat. Erityisen suosittuja ovat metroasemien pyöräasemat.”
Pyörien kunnossapidosta ja saatavuudesta vastaa kaksi partiota, jotka kiertävät pyöräasemat useita kertoja päivässä.
Lue lisää kaupunkipyöristä HSL:n sivuilta >
Lue lisää M2M-liittymistä >
***
Artikkeli julkaistu 7.7.2016, päivitetty 30.5.2017