Erilaiset tietoliikenneongelmat aiheuttavat yrityksissä sekä harmitusta että aitoja kupruja liiketoimintaan. Millaisilla keinoilla niitä voi ehkäistä?
Yksi DNA:n yritysasiakaspalveluun saapuvista tyypillisistä kysymyksistä on, mitä tehdä, kun internet on poikki. Vaikka kysymyksen asettelu huvittaisikin, on ongelma mitä totisin: verkkoyhteyden katkeaminen voi tietää yritykselle merkittäviä menetyksiä.
Jos vaikkapa kaivinkone on katkaissut valokuidun tietöiden yhteydessä, voi läheinen tuotantolaitos menettää katkoksen takia useita tuhansia euroja rahaa tunnissa.
Katutöissä katkennut valokuitu on toki äärimmäisen huonoa tuuria. Sitäkään ei kuitenkaan tarvitse jännittää, jos yrityksen käyttämä yhteys on kahdennettu tai varmennettu. Tuotantolaitoksissa yleensä tapaa näin ollakin.
4G-teknologiaan perustuva varayhteys kytkeytyy automaattisesti päälle, jos kiinteä yhteys jostakin syystä katkeaa.
Suomessa verkkojen toimintavarmuus on hyvällä tasolla, mutta jos yrityksen toiminta nojaa tavalla tai toisella verkkoon tai verkossa olevaan pilvipalveluun, kannattaa mobiiliverkkoa hyödyntävä varasuunnitelma olla takataskussa.
Kun firma kasvaa, kasvaa myös verkon kuormitus.
Koko verkkoyhteyden katkeamista yleisempi ongelma yrityksissä on kaikenlainen verkkoyhteyden hidastelu, joka rassaa työntekijöiden hermoja. Yksi yleisimmistä syistä tökkivään työntekoon on se, että firman verkkoyhteys on yksinkertaisesti jäänyt pieneksi.
Hyvä nyrkkisääntö on, että tarkistaa verkkoyhteyden riittävyyden aina muutaman työntekijän välein.
Kaistan leveyden lisäksi myös kuormituksen jakautuminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Tietotyötä tekevissä organisaatioissa käytetään yhä enemmän pilvipalveluita, jolloin henkilökunta latailee paljon erilaisia tiedostoja pilveen.
Jos laajakaista alun perin on ostettu vertailemalla kuluttajapalveluissa suosittuja downlink-nopeuksia, kannattaa katse siirtää uplink-nopeuteen. Uplink-nopeutta koetellaan esimerkiksi suuria liitetiedostoja jaettaessa ja käytettäessä pilvipalveluita.
Yrityksissä, joissa käsitellään paljon raskaita tiedostoja, kuten esimerkiksi videokuvaa kannattaa siis ottaa käyttöön symmetrinen yhteys. Se takaa, että data liikkuu yhtä nopeasti molempiin suuntiin.
Trendinä on hankkia tietoturvaa palveluna
Yksi ikävimmistä tietoliikennekatkoista syntyy silloin, jos yritys on joutunut palvelunestohyökkäyksen kohteeksi. Palvelunestohyökkäyksen ollessa päällä, operaattorin yritysasiakaspalvelu auttaa asiakkaitaan tutkimaan hyökkäyksen laajuuden ja käynnistää suojauksen, joka heikentää palvelunestohyökkäystä operaattorin runkoverkossa. DNA:lla on esimerkiksi käytössään DNA DDos Protection -palvelu, jolla yritysasiakkaiden monia palvelunestohyökkäystilanteita voidaan torjua jo ennakkoon. Tilannekuva hyökkäyksestä saadaan lähes reaaliajassa ja sen perusteella tilanne ratkottua tehokkaasti.
Trendinä on nyt se, että tietoturva ostetaan palveluna. Silloin yritys voi keskittyä omaan liiketoimintaansa, ja operaattori huolehtii verkkoyhteyksien tietoturvasta. Esimerkiksi DNA:n Security Gateway -palvelu suojaa tehokkaasti palvelimet, tietokannat, sovellukset ja työasemat verkon uhilta.
Tutustu myös oppaaseemme, johon kokosimme yleisimpiä tietoliikenneongelmia ratkaisuineen.
Lataa opas