Hyvinvointiteknologiassa on nyt buumi menossa

Tämä artikkeli on tiivistelmä DNA:n Hyvinvointi verkon varassa -podcastista.

Aktiivisuusrannekkeet, unimittarit, älysormukset, biohakkerointi... Hyvinvoinnin teknologiassa on nyt buumi menossa. Esineiden internetin myötä yhä enemmän ja yhä pienempiä antureita on liitettynä verkkoon, mikä tulee räjäyttämään myös terveysdatan keräämisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet.

Uudenlaista, kannustavaa ajattelua hyvinvoinnissa edustaa vakuutusyhtiöiden asiakkailleen tarjoama älyhenkivakuutus. Sen ajatus on, että vakuutusyhtiö ei vain korvaa vahinkoja vaan proaktiivisesti auttaa asiakasta kohti parempia elämäntapoja.

”Vakuutusyhtiö haluaa olla jo prosessissa mukana, eikä tulla kuvaan vasta sitten kun jotain tapahtuu”, älyhenkivakuutuksen lanseeranneen LähiTapiolan Sonja Haavisto kertoo. ”Nykyvälineillä voit todistaa meille, että voit paremmin eli olet meille kannattavampi asiakas.”

Sama trendi eli siirtyminen sairauden hoidosta sairauden ehkäisyyn on näkyvissä myös terveydenhuollon puolella. Teknologia ja kehittyneet tietoverkot mahdollistavat yhä helpomman etämonitoroinnin tai esimerkiksi tehokkaan etäkuntoutuksen.

Toinen iso muotisana alalla on pelillistäminen. Suomalainen Cuckoo Workout esimerkiksi on sovellus, joka lisää työpaikkojen taukoliikuntaan pelimäisiä elementtejä ja työporukan yhteisöllisyyttä. Sovellusta käyttää jo yli 70 yritystä 8:ssa eri maassa.

”Idea on, että siirretään painopiste tekemisestä pisteiden keräämiseen”, Cuckoo Workoutin perustaja Veera Lehmonen kiteyttää. 

Cuckoo Workoutin kaltaisten liikuntapelien liikuttavaan voimaan uskotaan paljon. Pisteiden kerääminen, tehtävien suorittaminen tai joukkueen kirittäminen toimii salakavalana motivaattorina, ja liikuntaa kertyy käyttäjän sitä itse edes huomaamatta. Innoituksena monelle pelille on esimerkiksi Pokémon Go, joka sai ihmiset kävelemään kilometrikaupalla halutuimpien virtuaaliotusten perässä.

"Pelien ja pelillistämisen mahdollisuus on kaikkein suurin niiden kohdalla, jotka eivät ole muuten niin kiinnostuneita liikunnasta”, liikuntapelejä tutkinut tutkijatohtori Tuomas Kari Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Mistään taikatempusta pelillistämisessä ei kuitenkaan ole kyse, vaan motivoinnista.

”Tietyt pelilliset elementit toimivat tietyille henkilöille. Ei-kilpailuhenkisille ihmisille tai hyvin aktiivisilla liikkujille pelillistäminen harvoin tuo mitään lisää”, Kari muistuttaa.

Keskustelijoiden lisävinkit kiinnostuneille:

Kuuntele koko keskustelu podcastina!

DNA Busineksen koolle kutsumassa Hyvinvointi verkon varassa -podcastissa keskustelevat Sallamaari Muhosen johdolla tutkijatohtori Tuomas Kari Jyväskylän yliopistosta, toimitusjohtaja Veera Lehmonen Cuckoo Workoutista ja markkinointikoordinaattori Sonja Haavisto Lähi-Tapiolasta.

 

Kuuntele sarjan muut podcastit

Avainsanat:

Digitalisaatio IoT

Lue lisää uudesta työstä

11/2022 DNA Business

Miten metaversumiin pääsee, Marja Konttinen?

Metaversumiin pääsee helposti: siihen tarvitsee vain nettiyhteyden ja hyvän tietokoneen.
11/2022 DNA Business

Itse ja automaatiolla – yritykset haluavat vapautta valita miten ja milloin asiansa hoitavat

Yritysratkaisuilta odotetaan yhä enemmän yhtä sujuvaa käyttöä kuin kuluttajien verkkopalveluilta.
11/2022 DNA Business

ZTNA: Turvaa, tukea ja varmuutta – missä ja milloin vain

Työnantajan tavoitteena on tarjota toimivat digitaaliset työvälineet, mutta myös suojella yrityksen dataa.
11/2022 DNA Business

Vain paranoidit pärjäävät? Hybridityö vaatii tujumpaa tietoturvaa

Etätyöskentely on yleistynyt, mutta toimistollakin täytyy käydä.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.