IoT-laitteiden myyntimäärät jatkavat kasvuaan kaikkialla. Maailmassa on jo noin 7 miljardia IoT-laitetta älypuhelimien ja tablettien lisäksi. Yhä älykkäämpiä laitteita hankitaan kotitalouksiin ja toimistoihin kiihtyvään tahtiin.
IoT on trendi, joka tulee muuttamaan yritysten palveluiden löytymistä digitalisoituvassa maailmassa rajusti. Keskeistä muutoksessa on, että lähitulevaisuudessa kuluttajien ei tarvitse vierailla yrityksen verkkosivustolla kovin usein eikä selain ole välttämättä pelissä mukana lainkaan. Hakukone hakee tarvittavat vastaukset suoraan IoT-laitteeseen tai sen käyttöliittymään.
Puheohjaus ja keskenään keskustelevat laitteet tulevat muuttamaan kuluttajien käyttäytymistä.
Päälle puettavat älyvaatteet, älykellot, älykkäät kodit ja autot sisältävät puheassistentteja, joiden käyttö arkipäiväistyy. Tämä muuttaa nykyiset ”best practice” -hakukonekäytännöt tehottomiksi tai heikoimmillaan todella huonoiksi.
Mikäli haluat sekä kuluttajien että heidän kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavien laitteiden löytävän brändisi jatkossakin, kannattaa seuraavat kolme strategista asiaa ottaa työn alle:
1. Optimoi sisältösi puheohjauksen maailmaan.
Vuoteen 2020 mennessä 50% hauista tehdään puhumalla. Kotien älykkäät puheassistentit, kuten Alexa ja Google Home palvelevat jo laajasti vastaamalla kuluttajan kysymyksiin, sen sijaan, että käyttäjä hakisi tietoa selaimella netistä.
Ei ole epäilystäkään, etteikö hakukoneen logiikka kehittyisi vastaamaan tähän tarpeeseen yhä paremmin myös suomeksi. Avainsanat ovat tärkeitä, mutta vuorovaikutteiseen kysymys/vastaus rakenteeseen kannattaa panostaa ja optimoida online-sisältöjä sen mukaisesti.
2. Pyri hakukoneiden hakutulossivulle.
Google on kaikille tuttu maailman suosituin hakukone, mutta muuttunut viime vuosien saatossa paljon. Featured Snippet-, Knowledge Graph-, ja People Also Ask -ominaisuuksien takia tietoa etsivän ei tarvitse välttämättä poistua hakukoneesta sivustollesi löytääkseen tarjoamasi. Siksi hakukoneen toiveita parhaiten palveleva sisältö pääsee esiin.
Toistaiseksi hakukoneoptimointi on paljon keskittynyt juuri Googlen ympärille, mutta IoT-maailmassa asiat muuttuvat nopeasti. Kilpailevan ekosysteemin auto esimerkiksi tuskin käyttää Googlea heijastaessaan tuulilasiin kuskin tiedustelemaa sisältöä. On syytä pitää silmät ja korvat auki.
3. Panosta personoituun sisältöön.
Sukupolvesta, joka sai älypuhelimet koulun ensimmäisellä luokalla on nyt tullut nuoria aikuisia. He ovat tulevaisuuden suurkuluttajia, ja heidän selkäytimeensä on koodattu vahva kokemus personoidusta sisällöstä.
Sensorit kodinkoneista autoon ja älyvaatteisiin keräävät tavuittain tietoa käyttäjistään. Tämä on oikein ja vastuullisesti käytettynä markkinoijalle lähes rajaton mahdollisuus rakentaa personointia paljon nykyistä pidemmälle.
Esineiden internet ei siis ole vain IT-osaston juttu, vaan vaikuttaa moniin organisaation toimiin, kuten markkinointiin. Älykkäät laitteet kannattaa tavallaan ajatella markkinoinnin uutena kohderyhmänä!
Lue lisää IoT-laitteista tietoturvan näkökulmasta.