Blogit

Digimaailmassa välttää tartunnat, mutta palvelun pitää pelata sielläkin

Viimeisen vuoden ajan olemme vältelleet fyysisiä kohtaamisia, ja koronasta on puhuttu kyllästymiseen asti. Asiointi on siirtynyt nettiin vauhdilla: esimerkiksi suomalaisten verkkokauppojen tilausten määrä kasvoi vuonna 2020 peräti 60 %. Niinpä ei ole ihme, että lukuisat palvelutarjoajat kehittävät nyt omia etäpalveluitaan tai digitaalisia palveluitaan asiakkailleen. 

Toimijat, jotka ovat nähneet pakotetussa muutoksessa mahdollisuuden, ovatkin hyötyneet kriisistä ja nousseet tukevaan digitaalisten palveluiden kasvuun.

Varmaa on, että asiakkaiden haluama palvelukokemus on tänään merkittävästi erilainen kuin ennen.

Myös me DNA:n yrityspalvelussa olemme huomanneet, että käyttäjämäärät itsepalvelukanavassamme ovat jatkuvassa kasvussa. Käytön kasvu ei ole kuitenkaan tapahtunut vahingossa tai pelkästään koronan seurauksena, vaan asiakaskeskeisellä kehitystyöllä. Siinä on hyödynnetty palvelumuotoilun menetelmiä sekä eri kosketuspisteistä kerättyä dataa.

Itsepalvelu kätkee taustaansa useita järjestelmiä ja prosesseja. Palvelukokonaisuuden rakentaminen ei olisi mahdollista ilman panostusta järjestelmien välisiin rajapintoihin, end-to-end-prosessien sujuvuuteen ja eheän käyttöliittymäkerroksen mahdollistavaan käyttöliittymäkomponenttikirjastoon. Loppukäyttäjilleen palvelu tarjoaa saumattoman palvelukokemuksen ja helppokäyttöisen käyttöliittymän.

Saumaton digipalvelukokemus ei ole pelkkää teknologiaa.

Kun kokonaisuutta miettii isossa kuvassa, panostus modulaariseen arkkitehtuuriin mahdollistaa itsepalvelun joustavan jatkokehityksen. Tämä onkin yksi keskeisimmistä kilpailutekijöistä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Kun kokonaisuutta miettii isossa kuvassa, panostus modulaariseen arkkitehtuuriin mahdollistaa itsepalvelun joustavan jatkokehityksen. Tämä onkin yksi keskeisimmistä kilpailutekijöistä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Teknologiaa tärkeämpinä menestystekijöinä itsepalvelun kehitystyössä ovat kuitenkin kokemukseni mukaan olleet:

  • osaavat tekijät
  • ketterää kehitystä tukevat toimintamallit
  • mutkattomaan toimintaan rohkaiseva yrityskulttuuri.

Liputan sähköisten palveluiden kehittämistyössä myös voimakkaasti asiakaskeskeisyyden ja asiakkaan tarpeiden ymmärtämisen puolesta. En huvikseni, vaan siksi, että se poikkeuksetta lopulta kannattaa. 

Asiakas kyllä kertoo, miten voisit auttaa, kunhan osoitat että olet vilpittömästi kiinnostunut siitä, miten voisit omilla palveluillasi auttaa hänen elämäänsä. Esimerkiksi tarjoamalla parempaa digitaalista tai online-palvelukokemusta kuin kilpailijasi, ja myös käytännössä tekemällä niin. Tyytyväinen asiakas on yleensä se arvokkain, eli palaava asiakas.

 

Haluamme edistää yritysten digitaalista yhdenvertaisuutta, joten sparraamme jälleen yrityksiä kasvupolulla yhdessä KasvuOpenin kanssa. Lue lisää tavoitteestamme!
 

Avainsanat:

Verkko Digitalisaatio Viestintä Asiakaskokemus Teknologia Monikanavaisuus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.