Asiakkaa haluavat sujuvia digipalveluita

Asiakkaat haluavat sujuvia digipalveluita

"Kehitämme jatkuvasti asiakkaillemme uusia digipalveluja, ja he myös edellyttävät niitä"

Bernerin IT-johtaja Anneli Paakkola

Toisin kuin kivijalassa, verkkokaupoissa on myyntipiikki usein puolilta öin. Sujuvat yhteydet ovat mahdollistaneet liiketoimintamallin radikaalin muutoksen.

Muutama vuosi sitten 130-vuotispäiviään juhlinut Berner Oy elää aktiivista digiaikaa. Perinteikäs yhtiö on menestynyt vuosikymmenet kulkemalla tiiviisti kehityksen kärjessä, ja paalupaikkaa on tarkoitus pitää jatkossakin.

”Kehitämme jatkuvasti asiakkaillemme uusia digipalveluja, ja he myös edellyttävät niitä”, kertoo Bernerin IT-johtaja Anneli Paakkola.

Monilla aloilla toimiva brändien tavaratalo valmistaa ja myy tuotteita tutusta XZ-shampoosta teollisuuden raaka-aineisiin ja laboratoriolaitteisiin. Sujuvat yhteydet ja virheetön tiedonkulku ovat välttämättömyys.

Logistiikan tehokkuus on toiminnallemme aivan keskeistä. Esimerkiksi langattomien yhteyksien ERP-järjestelmän ja trukkien välillä pitää toimia koko ajan”, Paakkola sanoo.

Asiakkaat hyödyntävät palveluja ympäri vuorokauden. Kasvinsuojeluaineita ostavalle maanviljelijälle paras aika hoitaa tilauksia saattaa olla puolilta öin. Silloin hän voi kirjautua Bernerin Paras Sato -palveluun, josta voi tarkistaa omalle tilalleen olennaiset sää- ja muut olosuhdetiedot. Järjestelmä laskee, mitä viljelijän pellot tarvitsevat, ja tilauksen tekeminen on sen jälkeen helppoa.

Sujuvuus on elinehto

Tehokkuus ja tieto ovat kaikkien ulottuvilla. Paakkola toteaa, että uusien mahdollisuuksien omaksuminen on tuonut myös merkittäviä kustannussäästöjä. Toisaalta kehityksen kärjessä pysyminen vaatii jatkuvaa kirimistä.

”Liiketoimintamallimme on muuttunut ja on selvää, että jatkuva kehitys on tulevaisuudessakin elinehto.”

Tietoverkon ja automaation toimivuus mahdollistavat läsnäolon uudella tavalla. Bernerillä myös sisäiset viestintävälineet uudistetaan täysin tämän vuoden aikana.       

”Kun tieto kulkee koko ajan mobiilisti mukana, palaverit ovat suureksi osaksi virtuaalisia. Käytännössä olen melkein koko ajan tavoitettavissa ja esimerkiksi chat tai skype korvaa monessa tapauksessa matkustamisen. Sähköposti alkaa jo olla vanha väline, mutta sitäkin vielä tarvitaan.”

Toimittajalta on löydyttävä kasvot

DNA Busineksen verkkopalveluja on ollut Bernerillä käytössä jo kymmenisen vuotta, ja yhteistyö on vähitellen laajentunut. Viime syksynä myös koko yritysverkko siirtyi DNA:n hoitoon.

”Meillä on käytössä DNA:lta laaja paketti. Tietoverkkopuolellamme lähes kaikki tuotteet ja palvelut ovat DNA:n toimittamia.”

Paakkola pitää tärkeänä, että yhdeltä kumppanilta saa palvelut laajasti. ”Kokonaisuus on kehittynyt pala palalta ja se on tuonut haasteita integroimiseen. Suurimmat vaikeudet on nyt voitettu ja jatkossa muutoksia on helpompi tehdä.”

Verkkopalvelujen toimittajalla on myös oltava omat prosessit hyvässä kunnossa. ”DNA:lla on meille omat yhteyshenkilöt, jotka tuntevat asiakkuutemme ja jotka tavoitamme hyvin. Vaikka moni asia hoituu verkossa, asiakkaalle on aina löydyttävä myös kasvot”, Paakkola sanoo.

Avainsanat:

Verkko Yhteydet Mobiili Viestintä

Lue lisää uudesta työstä

Blogi
Kaksi naista seisoo ikkunan ääressä hymyillen ja katselee kannettavaa tietokonetta, jonka ulkopuolella on valtatie ja sininen taivas.
11/2025 Kaapro Kanto

Johtaja, älä rakenna hulppeaa pilvenpiirtäjää rapistuvien perustusten päälle

Artikkeli
Mustaan huppariin ja lippikseen pukeutunut valkohattuhakkeri Benjamin Särkkä puhuu podcast-mikrofoniin studiossa, jossa on violetti valaistus.
11/2025 DNA Yrityksille

Kyberhyökkäys maksoi kasinojätille 100 miljoonaa dollaria – Benjamin Särkkä: ”Ihan vanhanaikaisella mentiin sisään”

Artikkeli
Kyberasiantuntija Antti Kurittu istuu podcast-studiossa musta huppari päällä ja hymyilee kameralle.
11/2025 DNA Yrityksille

Näin eteni 35 miljoonan deepfake-huijaus – Aina vain uskottavampaa, varoittaa asiantuntija

Artikkeli
Matkapuhelinmasto metsän yllä auringonlaskun aikaan, taustalla värikäs taivas.
11/2025 DNA Yrityksille

Mobiiliverkot käyvät tuulella – ja hetkittäin akuilla

Artikkeli
Peter Nyman nauhoittamassa Kyberrosvot-podcastia.
11/2025 DNA Yrityksille

Kyberrosvot etsivät aina helpointa reittiä sisään – eikä saaliina haeta vain dataa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.