Asiakkaat haluavat sujuvia digipalveluita

"Kehitämme jatkuvasti asiakkaillemme uusia digipalveluja, ja he myös edellyttävät niitä"

Bernerin IT-johtaja Anneli Paakkola

Toisin kuin kivijalassa, verkkokaupoissa on myyntipiikki usein puolilta öin. Sujuvat yhteydet ovat mahdollistaneet liiketoimintamallin radikaalin muutoksen.

Muutama vuosi sitten 130-vuotispäiviään juhlinut Berner Oy elää aktiivista digiaikaa. Perinteikäs yhtiö on menestynyt vuosikymmenet kulkemalla tiiviisti kehityksen kärjessä, ja paalupaikkaa on tarkoitus pitää jatkossakin.

”Kehitämme jatkuvasti asiakkaillemme uusia digipalveluja, ja he myös edellyttävät niitä”, kertoo Bernerin IT-johtaja Anneli Paakkola.

Monilla aloilla toimiva brändien tavaratalo valmistaa ja myy tuotteita tutusta XZ-shampoosta teollisuuden raaka-aineisiin ja laboratoriolaitteisiin. Sujuvat yhteydet ja virheetön tiedonkulku ovat välttämättömyys.

Logistiikan tehokkuus on toiminnallemme aivan keskeistä. Esimerkiksi langattomien yhteyksien ERP-järjestelmän ja trukkien välillä pitää toimia koko ajan”, Paakkola sanoo.

Asiakkaat hyödyntävät palveluja ympäri vuorokauden. Kasvinsuojeluaineita ostavalle maanviljelijälle paras aika hoitaa tilauksia saattaa olla puolilta öin. Silloin hän voi kirjautua Bernerin Paras Sato -palveluun, josta voi tarkistaa omalle tilalleen olennaiset sää- ja muut olosuhdetiedot. Järjestelmä laskee, mitä viljelijän pellot tarvitsevat, ja tilauksen tekeminen on sen jälkeen helppoa.

Sujuvuus on elinehto

Tehokkuus ja tieto ovat kaikkien ulottuvilla. Paakkola toteaa, että uusien mahdollisuuksien omaksuminen on tuonut myös merkittäviä kustannussäästöjä. Toisaalta kehityksen kärjessä pysyminen vaatii jatkuvaa kirimistä.

”Liiketoimintamallimme on muuttunut ja on selvää, että jatkuva kehitys on tulevaisuudessakin elinehto.”

Tietoverkon ja automaation toimivuus mahdollistavat läsnäolon uudella tavalla. Bernerillä myös sisäiset viestintävälineet uudistetaan täysin tämän vuoden aikana.       

”Kun tieto kulkee koko ajan mobiilisti mukana, palaverit ovat suureksi osaksi virtuaalisia. Käytännössä olen melkein koko ajan tavoitettavissa ja esimerkiksi chat tai skype korvaa monessa tapauksessa matkustamisen. Sähköposti alkaa jo olla vanha väline, mutta sitäkin vielä tarvitaan.”

Toimittajalta on löydyttävä kasvot

DNA Busineksen verkkopalveluja on ollut Bernerillä käytössä jo kymmenisen vuotta, ja yhteistyö on vähitellen laajentunut. Viime syksynä myös koko yritysverkko siirtyi DNA:n hoitoon.

”Meillä on käytössä DNA:lta laaja paketti. Tietoverkkopuolellamme lähes kaikki tuotteet ja palvelut ovat DNA:n toimittamia.”

Paakkola pitää tärkeänä, että yhdeltä kumppanilta saa palvelut laajasti. ”Kokonaisuus on kehittynyt pala palalta ja se on tuonut haasteita integroimiseen. Suurimmat vaikeudet on nyt voitettu ja jatkossa muutoksia on helpompi tehdä.”

Verkkopalvelujen toimittajalla on myös oltava omat prosessit hyvässä kunnossa. ”DNA:lla on meille omat yhteyshenkilöt, jotka tuntevat asiakkuutemme ja jotka tavoitamme hyvin. Vaikka moni asia hoituu verkossa, asiakkaalle on aina löydyttävä myös kasvot”, Paakkola sanoo.

Avainsanat:

Artikkeli Verkko Tietoliikenne Yhteydet Mobiili Viestintä

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.