Kasvuryhmä-alumnina toimiva Anni Iso-Mustajärvi on päässyt seuraamaan kasvuhaluisten yritysten kehityshaasteita lähietäisyydeltä. Kokemus on osoittanut, että yritystoiminnan tehostaminen digitalisaation keinoin ei ole läpihuutojuttu.
Nykyään Mehiläisen hoivaliiketoiminnan kehittämistä luotsaavalle Anni Iso-Mustajärvelle yritysten digikasvukivut ovat tuttuja:
”Digitalisaatio nähdään helposti päälle liimattuna, irrallisena hankkeena. Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että olemassa olevaa toimintaa lähdetään viemään digitaaliseen formaattiin unohtaen, että kaiken pitäisi lähteä asiakkaan tarpeista.”
Sama haaste odottaa #iotnextlevel-kilpailun osallistujayrityksiä Finnsementtiä, Martelaa ja Snellman Prota . Iso-Mustajärvi uskookin kilpailun antavan alkusysäyksen rohkeille uusille avauksille.
Muutos edellyttää uudenlaista ajattelua Perinteisin keinoin ilman digitaalista ulottuvuutta toimiville yrityksille alkuun pääsy voi olla haastavaa. Talon sisältä puuttuu esimerkiksi koodariresursseja, eikä palveluita ole totuttu kehittämään digitaalista ulottuvuutta silmällä pitäen. Yksittäinen rekrytointi ei vielä pelasta mitään, jos yhteen henkilöön kohdistuu liikaa odotuksia – muutos kun koskee koko organisaatiota.
Iso-Mustajärvi toivookin näkevänsä kehitystä monella rintamalla. #Iotnextlevel-kilpailun myötä yrityksillä on mahdollisuus oppia kokonaan uusi tapa kehittää ja konseptoida palveluita ja hyödyntää uusia digitaalisia ulottuvuuksia ja kumppanuuksia.
”Jos haluaa ottaa isoja loikkia, kaikkea ei voi tehdä itse. Yritysten pitää oppia hyödyntämään toiminnassaan monenlaisia kumppaneita.”
Lisäksi hän toivoo, että yritykset oppivat tunnistamaan, millaista osaamista organisaation sisälle tarvitaan:
”Toivon kaiken kaikkiaan pientä kyvykkyysloikkaa digitalisaation suhteen, ja ainakin yhtä konkreettista pilottia, joka näkyy toiminnassa”, Iso-Mustajärvi summaa. Katso lisää Annin mietteitä oheiselta videolta:
VIDEO
Seuraa kisaa osoitteessa dna.fi/iotnextlevel ja somessa #iotnextlevel.