Usein kysytyt kysymykset
-
Mistä saan ladattua laskukopion?
Voit ladata laskusi PDF-muodossa itsepalvelusta "Laskut" välilehdeltä.
Sulje -
Mistä voin päivittää laskutustietojani?
Tältä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot.
Sulje -
Mistä voin muuttaa laskutustapaa?
Riippuen yrityksesi käytössä olevista palveluista voit tilata laskun sähköpostilla tai verkkolaskuna. Tällä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot. Osa pankeista tarjoaa myös kuluttajille suunnattua e-laskua yrittäjille, halutessasi voit tiedustella tämän vaihtoehdon käyttöönotosta omasta pankistasi.
Sulje -
Millaisia kuluja maksukehotuksesta saattaa aiheutua?
Laskut on suoritettava viimeistään laskun eräpäivänä laskussa mainituilla tiedoilla.
Viivästyneestä maksusta DNA:lla on oikeus periä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti ja maksukehotuksesta hinnaston mukainen maksukehotusmaksu. Lisäksi DNA:lla on oikeus periä viivästyneestä laskusta aiheutuneet perintäkulut.
Jos erääntyneitä laskuja ei ole maksettu maksukehotuksesta ja palvelun sulkemisesta huolimatta, erääntyvät myös muut palvelusta laskutettavat, vielä erääntymättömät saatavat heti maksettaviksi.
Maksuhuomautusmaksu 20,00 €
Maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän uudelleen avaus 10,00 €
Maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän uudelleen avaus pikatoimenpiteenä 25,00 €
Sulje -
Entä jos laskun maksamisessa sattui virhe?
Laskuhuomautus ilmoitus on tehtävä kirjallisesti ennen eräpäivää ja riidaton osa maksettava eräpäivään mennessä. Myös maksuvirheestä tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme heti sen sattuessa. Esim. mikäli lasku on maksettu väärillä tiedoilla.
Sulje -
Kuinka pitkä on laskutusjakso ja mikä on minimilaskutusraja?
Matkapuhelinliittymien laskutusjakso on kalenterikuukausi. Muilla tuotteilla ja palveluilla laskutusjakso voi olla, tuotteesta riippuen, pidempi. Minimilaskutusraja 5 euroa.
Sulje -
Mitä ovat laskullani olevat lisämaksulliset palvelut?
Laskulta nähtävässä palveluerittely-kohdassa on listattu kaikki lisämaksulliset puhelut ja viestit, esim. Numerotiedustelupalvelun soitot. Lisämaksulliseksi palveluksi luokitellaan kaikki liittymäpakettiin kuulumattomat veloitukset. Tällaisia ovat esimerkiksi teksti- tai multimediaviestit palvelunumeroihin tai valtakunnallisiin yritysnumeroihin. Soitettaessa palvelu- ja yritysnumeroihin veloitetaan ko. palveluntarjoajan ilmoittaman puheluhinnan lisäksi matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu.
Sulje -
Miten liittymätyypin muutos vaikuttaa laskuuni?
Kun liittymätyyppi muutetaan, ovat uuden liittymätyypin ominaisuudet käytettävissä heti. Kuukausimaksut veloitetaan vanhalta ja uudelta liittymätyypiltä muutospäivältä. Jos muutos on tehty kesken laskutusjakson, kyseisen laskutusjakson laskulla näkyvät sekä vanhan paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset että uuden paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset.
Sulje -
Miten laskutus toteutuu kun liittymätyypin muutos aktivoituu verkkoon heti?
Välittömästi tehtävissä muutoksissa kuukausimaksut veloitetaan vanhalta ja uudelta liittymätyypiltä muutospäivältä. Mikäli muutos on tehty kesken laskutusjakson, tulee kyseisen laskutusjakson laskulla näkymään sekä vanhan paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset, että uuden paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset.
Sulje -
Miksi ensimmäinen laskuni on suurempi kuin odotin?
Uuden liittymän tai tuotteen laskutus alkaa aktivointipäivästä. Jos ensimmäisen laskutusjakson veloitukset jäävät alle minimilaskutusrajan, muodostuu lasku vasta seuraavalta minimilaskutusrajan ylittävältä laskutusjaksolta. Ensimmäinen lasku sisältää avauspäivästä seuraavan laskutusjakson loppuun laskutetun osuuden.
Sulje
Kirjaudu YritysDNA -itsepalveluun
Itsepalvelussa voit tarkastella ja hallinnoida palveluitasi 24/7.
Laskunlukuohjeet ja -mallit
Yrityksesi voi valita käyttöönsä joko laajan tai tiivistetyn mallin mobiillaskusta. Asiakasverkon ja toimistoviestinnän palveluissa on käytössä laaja nettolaskumalli ja TV- ja KTV-palveluissa laaja yrityslaskumalli.
Voit vaihtaa yrityksesi laskumallia tai tilata erilaisia laskuraportteja ottamalla yhteyttä yritysasiakaspalveluumme.
Tiivistetty Nettolaskumalli
Uusille asiakkaille lähtee automaattisesti mobiilipalveluissa tiivistetty laskumalli. Tiivistetyssä nettolaskussa laskutapahtumiin on summattu yhteen kaikkien liittymien kokonaissummat, jotka on ilmoitettu asiakaskohtaisilla sopimushinnoilla. Laskun lopusta löytyy liittymäkohtainen yhteenveto.
- DNA Mobiilipalvelut - Nettolasku tiivistetty (.pdf)
- DNA Mobiilipalvelut - Optimi-liittymien tiivistetty Nettolaskutulkki (.pdf)
-
DNA Mobiilipalvelut – Nettolasku tiivistetty, 11-numeroinen laskunumero (.pdf)
Laaja Nettolaskumalli
Laajassa nettolaskussa laskutapahtumat eritellään tarkasti liittymittäin. Tapahtumien summat on laskulla ilmoitettu asiakaskohtaisilla sopimushinnoilla. Laskun lopusta löytyy liittymäkohtainen yhteenveto.
- DNA Mobiilipalvelut - Nettolasku laaja (.pdf)
- DNA Mobiilipalvelut - Optimi-liittymien laaja Nettolaskutulkki (.pdf)
-
DNA Mobiilipalvelut – Nettolasku laaja, 11-numeroinen laskunumero (.pdf)
Kiinteän verkon laskumallit
- DNA Yrityslasku - Asiakasverkko ja kiinteän verkon viestintäpalvelut (.pdf)
- DNA Welho yrityslasku - TV-, KTV- ja laajakaistapalvelut (.pdf)
Poistuvat laskumallit
Tiivistetty Yrityslaskumalli
Tiivistetyssä laskumallissa laskutustapahtumiin on summattu yhteen kaikkien liittymien kokonaissummat ja alennukset ovat selkeästi nähtävissä tuotteen alla omalla rivillään. Laskun lopusta löytyy liittymäkohtainen yhteenveto.
- DNA Mobiilipalvelut - Yrityslasku tiivistetty laskumalli (.pdf)
- DNA Mobiilipalvelut - Optimi-liittymien tiivistetty laskumalli(.pdf)
Laaja Yrityslaskumalli
Laajassa laskumallissa laskutustapahtumat eritellään tarkasti liittymittäin ja alennukset ovat selkeästi nähtävissä tuotteen alla omalla rivillään. Laskun lopusta löytyy liittymäkohtainen yhteenveto.
DNA:n laskujen maksutavat
Paperilaskun lisäksi voit maksaa laskun monella eri tapaa.
Verkkolasku
Verkkolasku on sähköinen lasku, joka siirretään yritysten välisessä laskutuksessa automaattisesti lähettäjän järjestelmästä vastaanottajan järjestelmään. Verkkolasku käsitellään kokonaisuudessaan sähköisesti, eikä siitä ole tarvetta tulostaa paperikopioita. Verkkolaskusta tuotetaan myös paperilaskua muistuttava kuvatiedosto, jota voi tarkastella tietokoneen näytöltä. Verkkolasku tehostaa yrityksesi laskutustoimintoja ja tuo kustannussäästöjä, sillä lasku ei edellytä manuaalista laskunsyöttöä ja sekä laskun sähköinen kierrätys että arkistointi on nopeaa ja helppoa. Sähköinen käsittely vähentää lisäksi tallennus- ja käsittelyvaiheessa esiintyviä virheitä.
Lue lisää verkkolaskusta: www.tieke.fi
Vaihda verkkolaskuun
Verkkolaskun edellytyksenä on, että yrityksesi taloushallinnon ohjelmistolla on valmiudet ottaa vastaan verkkolaskuja. Lisäksi tarvitaan operaattori tai pankki, joka voi tarjota verkkolaskujen välityspalvelua ja sopimus verkkolaskujen välityksestä. Verkkolaskun vastaanottavana operaattorina voivat toimia tällä hetkellä:
Nordea (operaattoritunnus: NDEAFIHH)
Sampo Pankki (operaattoritunnus: DABAFIHH)
OP-Pohjola (operaattoritunnus: OKOYFIHH)
Tapiola Pankki (operaattoritunnus: TAPIFI22)
Handelsbanken (operaattoritunnus: HANDFIHH)
Ålandsbanken (operaattoritunnus: AABAFI22)
Aktia (operaattoritunnus: HELSFIHH)
Säästöpankit (operaattoritunnus: ITELFIHH)
Pop Pankki (operaattoritunnus: POPFFI22)
S-Pankki (SBANFIHH)
Apix Messaging Oy (operaattoritunnus: 00372332748700001)
Basware Oyj (operaattoritunnus: BAWCFI22)
Inexchange (INEXCHANGE)
Liaison Technologies Oyj (operaattoritunnus: 003708599126)
Logica Suomi Oy (operaattoritunnus: 003703575029)
Maventa Services (operaattoritunnus: 003721291126)
Netbox (003726044706)
Notebeat Oy (operaattoritunnus: 003717203971)
TeliaSonera Finland Oyj(operaattoritunnus: 003714756079)
Tieto Oyj (operaattoritunnus: 003701011385)
Pagero (operaattoritunnus: PAGERO)
Ropo Capital (operaattoritunnus: 003714377140)
Strålfors Oy (operaattoritunnus: 003701150617)
Sähköpostilasku
Voit tilata laskun myös suoraan sähköpostiisi. Sähköpostiviestissä lasku on pdf-muodossa, ja voit tarkastella sitä suoraan tietokoneeltasi.
E-lasku
Osa pankeista tarjoaa myös kuluttajille suunnattua e-laskua yrittäjille, halutessasi voit tiedustella tämän vaihtoehdon käyttöönotosta omasta pankistasi.
E-laskussa laskun tiedot, kuten viite- ja tilinumerot ovat automaattisesti valmiina, joten niitä ei tarvitse enää erikseen syöttää. E-laskuna verkkopankkiisi tulleen maksun tarkastat ja hyväksyt kuten muutkin verkkopankissa maksettavat laskut. E-lasku on pankkien yhdessä kehittämä, turvallinen, helppo ja ekologinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja.
DNA:n tilinumerot
DNA:lla on eri tilinumeroita riippuen tilaamastasi palveluista. Alla löytyy lista. Oikea tilinumero näkyy myös laskussasi.
DNA:n matkapuhelinpalvelut ja liikkuva laajakaista -tuotteet voi maksaa seuraaville tileille, jos laskunumero on 11-numeroinen:
Pankki | IBAN | BIC |
---|---|---|
Nordea | FI38 1660 3001 0146 64 | NDEAFIHH |
OKO | FI20 5000 0120 2681 30 | OKOYFIHH |
DNA:n matkapuhelinpalvelut ja liikkuva laajakaista -tuotteet voi maksaa seuraaville tileille, jos laskunumero on 8-numeroinen:
Pankki | IBAN | BIC |
---|---|---|
Nordea | FI10 1572 3000 3468 82 | NDEAFIHH |
Pohjola/OKO | FI28 5000 0120 2122 11 | OKOYFIHH |
Handelsbanken | FI47 3131 3001 1172 17 | HANDFIHH |
Danske Bank | FI23 8000 1770 7693 97 | DABAFIHH |
Aktia | FI81 4055 1120 0572 23 | HELSFIHH |
Kiinteän verkon palvelut kuten kiinteät vaihteet, DNA Yrityspuhelin, DNA Luuri maksetaan näille tileille:
Pankki | IBAN | BIC |
---|---|---|
Nordea | FI30 1043 3000 1021 04 | NDEAFIHH |
OKO | FI60 5600 0520 3048 10 | OKOYFIHH |
Danske Bank | FI80 8000 1171 1225 19 | DABAFIHH |
DNA Welho -laskujen tilinumerot, jos maksat DNA Welho laajakaista- tai TV-tuotteita:
Pankki | IBAN | BIC |
---|---|---|
Nordea | FI15 1575 3000 0000 64 | NDEAFIHH |
Pohjola | FI65 5000 0120 2295 87 | OKOYFIHH |
Danske Bank | FI46 8000 1501 7745 00 | DABAFIHH |
Matkapuhelinpalvelun vakuusmaksut:
Pankki | IBAN | BIC |
---|---|---|
Nordea | FI46 2333 1800 0282 29 | NDEAFIHH |
Tilaa sähköinen lasku
Tällä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot. Laskun tilaaminen ja tietojen päivittäminen on oheisen lomakkeen kautta maksutonta.
Vaihtamalla verkkolaskuun tai sähköpostilaskuun vastaanotat laskusi veloituksetta, paperisena toimitetusta laskusta veloitamme 11,90 e / lasku (alv 0 %). Paperilaskusta luopuminen on myös ympäristöteko: paperilaskun kasvihuonekaasupäästöt ovat seitsemänkertaiset sähköiseen laskuun verrattuna.
Saat verkkolaskun tai sähköpostilaskun käyttöösi näin
- Oheisella automaattisesti käsiteltävällä lomakkeella voit tilata sähköpostilaskun tai verkkolaskun yrityksenne palveluille.
- Tallennamme lomakkeen tietojen perusteella uudet laskutusyhteystiedot niille palveluille, joista lasku tulee suoraan yrityksenne nimellä.
- Ota meihin yhteyttä tämän sivun chat-toiminnolla, jos tiedät, että yrityksenne palveluista osa laskutetaan esimerkiksi henkilöltä tai toiselta yritykseltä ja laskutustapaa halutaan muuttaa myös näille palveluille. Lomakkeen kautta laskutustapa muuttuu vain suoraan yritykseltä laskutettaville palveluille. Chatin palveluajan ulkopuolella voit lähettää meille viestin chatin yhteydenottolomakkeella.
- Saat jatkossa palveluista laskun verkkolaskuna tai suoraan sähköpostiisi. Sähköpostiviestissä lasku on pdf-muodossa ja voit tarkastella sitä suoraan tietokoneeltasi.
Osa pankeista tarjoaa myös kuluttajille suunnattua e-laskua yrittäjille. Halutessasi voit tiedustella tämän vaihtoehdon käyttöönotosta omasta pankistasi.
Muuttuneiden laskutusyhteystietojen ilmoittaminen
- Voit ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot oheisella lomakkeella.
- Laskutustietojen päivittäminen lomakkeen kautta on maksutonta.
- Ota meihin yhteyttä tämän sivun chat-toiminnolla, jos tiedät, että yrityksenne palveluista osa laskutetaan esimerkiksi henkilöltä tai toiselta yritykseltä ja laskutustapaa halutaan muuttaa myös näille palveluille. Lomakkeen kautta laskutustapa muuttuu vain suoraan yritykseltä laskutettaville palveluille. Chatin palveluajan ulkopuolella voit lähettää meille viestin chatin yhteydenottolomakkeella.
Lisätietoa verkkolaskuista
-
Verkkolaskun edellytyksetVerkkolaskun edellytyksenä on, että yrityksesi taloushallinnon ohjelmistolla on valmiudet ottaa vastaan verkkolaskuja. Lisäksi tarvitaan operaattori tai pankki, joka voi tarjota verkkolaskujen välityspalvelua ja sopimus verkkolaskujen välityksestä.Sulje
-
VerkkolaskuoperaattoritVerkkolaskuoperaattorit löydät oheisen lomakkeen "välittäjän tunnus" –pudotusvalikosta. Välittäjän tunnus –valinta tulee näkyviin valitsemalla lomakkeesta vaihtoehto ”Verkkolasku”. Valitse listasta käytössänne oleva verkkolaskuoperaattori.Sulje
Jos lomake ei näy, niin lataa sivu uudelleen.