Yritykset, ryhtykää lapsellisiksi!

Mikä olisi vastaanotto sinun työpaikallasi, jos sinne joku päivä ryntäisi luokallinen koululaisia temmeltämään? Ryhtyisitkö reippaasti pitämään oppitunteja koululaisille?

Ajatus saattaa tuntua etäiseltä, mutta koulujen ja yritysten välisessä yhteistyössä on potentiaalia. Tähän lopputulokseen tulin, kun sain viime viikolla vierailla Oppimisen fiesta -tapahtumassa Finlandia-talolla.

Moni yritys kamppailee paremman asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Mitä esimerkiksi lapset ja nuoret odottavat tuotteiltamme? Millaisia käyttäjäkokemuksia he arvostavat? Voisimmeko lasten ja nuorten kautta jopa ennakoida tulevaa, miltä markkina näyttää viiden vuoden päästä?

Samaan aikaan kouluissa mietitään uusia, innovatiivisia oppimisen tapoja. Kouluissa testataan ennakkoluulottomasti muun muassa pelillistämistä ja etsitään keinoja digitalisaation hyödyntämiseksi. Käytännön tekeminen korostuu ulkoa pänttäämisen sijaan.

Koulujen ja paikallisen elinkeinoelämän yhteispeliä on testattu Nuorten Akatemian Koulut ja yritykset yhteistyöhön -projektissa. Sen tavoitteena on poistaa koulujen ja yritysten välisen yhteistyön esteitä sekä luoda ennakkoluulottomasti uudenlaisia mahdollisuuksia koulujen kehittämiseen. Projekti on osa 100 Koulua -hankekokonaisuutta, jossa etsitään, kehitetään ja toteutetaan 100 uutta oppimisinnovaatiota Suomeen.

Koulujen ja yritysten välinen yhteistyö herättää myös epäluuloja. Ajatellaan, että yritysten intressit sanelevat opetusta, siinä käytettäviä välineitä ja aiheita. Tällaista tilannetta tuskin pääsee syntymään, sillä eihän opetussuunnitelma minnekään katoa. Ja toisaalta, eikö koulun tavoite ole valmistella lasta ja nuorta tulevaa varten?

Yhteistyö lisää ymmärrystä erilaisista toimialoista, liiketoiminnasta ja yrittämisestä sekä kehittää tulevaisuuden työelämän taitoja.

Helsingissä sijaitseva Englantilainen koulu on myös mukana 100 Koulua -hankkeessa. Koululle rakennetaan opetuspelisalia, johon kootaan kiinnostavimmat opetuspelit ja rakennetaan tarvittava tekniikka niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Koulun sijainti on mielenkiintoinen, sillä se sijaitsee toimistorakennuksessa yhdessä usean yrityksen kanssa.

Englantilaisen koulun rehtori Petri Vuorinen kertoo, että yritykset kokevat koululaisten läsnäolon piristävänä. Koulu ja yritykset jakavat saman lounasravintolan, ja perinteikäs trick or treat -kierros Halloweeninä on sekä koulussa että yrityksissä odotettu tapahtuma. Sijainti samassa rakennuksessa tarjoaa tälle koululle ja naapuriyrityksille hyvän ponnahduslaudan yhteistyölle, joka rehtorin mukaan voisi olla vielä tiiviimpääkin.

Oppimisen fiesta -tapahtumassa muistot omista kouluajoista tuntuivat kivikautisilta. Tapahtumassa vilisi virtuaalilaseja, robotteja ja mitä erilaisimpia oppimisen sovelluksia. DNA on 100 Koulua -hankkeen pääyhteistyökumppani, koska haluaa tukea oppimisinnovaatioiden syntyä Suomessa. Ja myös itse yrityksenä oppia uudesta uljaasta koulumaailmasta.

Avainsanat:

Blogi Muuttuva työ Yritysvastuu Oppiminen

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.