Kuluttajalle teleoperaattorin kilpailuttaminen on helppoa. Sen kun vain katselee, keneltä löytyy edullisin liittymä ja omaan käyttöön sopivin nettipaketti, ja sitten ei kun sopimusta tekemään.
Mutta mitä suurempi yritys, sitä monimutkaisemmaksi menee. Yhteydet ovat monen yrityksen liiketoiminnalle aivan elintärkeitä, ja operaattorikumppanin valinta vaatii perinpohjaista harkintaa. Sopivan palvelutason määrittäminen vaatii ostajaltakin asiantuntemusta, jotta liiketoiminnan jatkuminen pystytään turvaamaan, mutta toisaalta ei myöskään makseta turhasta.
Hyvällä valmistautumisella pystyy saamaan operaattorin kilpailutuksesta kaiken hyödyn irti sekä myös selviämään prosessista suoraviivaisesti. Kysyimme DNA:n Key Account Manager Erika Vuorelta viisi vinkkiä hyvään kilpailutukseen.
- Aloita kilpailutuksen suunnittelu hyvissä ajoin.
”Usein kilpailutus tulee eteen sopimuskauden päättyessä tai yrityksen laajentaessa toimintaansa etenkin ulkomaille. Toimivat yhteydet ovat monille yrityksille kriittisen tärkeitä, joten suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin eikä vain odottaa edellisen sopimuskauden umpeutumista.” - Ota operaattorit mukaan jo tarjouspyynnön valmistelussa.
”Jos laittaa vain tarjouspyyntöjä maailmalle saatteella ’mitä maksaa’, ei kannata odottaa kovin kummoista yhteistyöltä. Operaattorit kannattaa ottaa mukaan jo valmisteluvaiheessa, jolloin voidaan parhaiten löytää yrityksen liiketoimintaa palvelevat tarjouskokonaisuudet. Hyvät myyjät ovat asiantuntijoita, jotka tunnistavat yrityksen tarpeet.” - Varmista, että saat tarvittaessa paikallista palvelua.
”Jos yrityksellä on toimintaa eri puolilla maata ja mahdollisesti ulkomaillakin, on hyvä selvittää, miten operaattori pystyy tukemaan eri toimipisteitä. Saako apua paikallisesti, vai menevätkö yhteydet pääkonttorin kautta? Esimerkiksi DNA:lla on vahvat hartiat Telenoriin yhdistymisen myötä kaikkialla Pohjoismaissa sekä kotimaassa perinteisesti vahva oma palveluverkko.” - Älä tuijota pelkkää hintaa.
”Kaikkihan me haluamme säästää, mutta sitä ei kannata tehdä väärissä paikoissa. Jos yrityksen tehdas pysähtyisi verkkokatkoksen myötä, palvelutasosopimuksen täytyy olla sellainen, että katkot selvitetään välittömästi. Vähemmän kriittisissä paikoissa taas voidaan ottaa vähän höllemmillä SLA-tasoilla. Selvitä, millaista palvelutasoa voit saada kriittisille toiminnoillesi.” - Ajattele operaattoria kumppanina, älä pelkkänä palveluntarjoajana.
”Paras valinta on operaattori, joka osaa kertoa mitä tarvitset ja miettii ratkaisut yrityksesi tarpeista lähtien. Operaattorin edustajan pitää osata kertoa selkeästi, miten asiakkaan tarpeita tukevat ratkaisut käytännössä toteutetaan ja miksi näin tehdään. Verkko- ja mobiiliyhteydet kehittyvät jatkuvasti, ja pitkäaikainen yhteistyö tuo parhaat tulokset.”
Lataa ja lue hyödyllinen opas yritysverkoista.