Blogit

Vessapaperikakku vei Rönttösrouvan läpi ruoka-alaa ravistelleen kurimuksen

Aidot kainuulaisherkut, eli tietenkin rönttöset, valmistuvat käsityönä Helsingin Tapanilassa ja Järvenpään Pietilässä toimivassa leipomo-konditoriassa. Rönttösrouvan tarina alkoi 90-luvun alussa ja tänä päivänä leipomon lisäksi yrityksen toimintaan kuuluu myös kahvila sekä verkkokauppa, jonka syntytarina osoittaa, että perinteinenkin liiketoiminta voi siirtyä digiin silmänräpäyksessä.

“Vuoden 2020 aikana eskaloitunut koronapandemia osui aika rajusti koko meidän toimialallemme, sekä tietysti meidän omaan liiketoimintaamme. Konditoriatilaukset pysähtyivät täysin, eikä kahvilassa käynyt enää asiakkaitakaan”, muistelee Rönttösrouvan toimitusjohtaja Saana Lampinen.

Rönttösrouva ei ole ainoa kuluneesta keväästä ja kesästä kärsinyt yritys, sillä koronapandemia laittoi monet ruoka-alan toimijat miettimään liiketoimintaansa täysin uudesta vinkkelistä pysyäkseen elinkelpoisina. Etenkin ruoan verkkokauppa, erilaiset kauppakassipalvelut ja fine dining -kotielämykset ovat tavoittaneet olemassa olevan asiakaskunnan täysin erilaisella tavalla – ja luoneet myös kasvua uusissa asiakasryhmissä.

Verkkokauppa pystyyn kahdessa päivässä

Tilanteen käydessä tukalaksi, alettiin Rönttösrouvalla miettiä, miten tästä voitaisiin palautua ja kuinka henkilöstö oikein saisi päivänsä kulumaan. Tuumailun tuloksena syntyi sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa runsaasti huomiota kerännyt vessapaperikakku.

“Haluttiin olla ajassa mukana ja rohkaista itseämmekin. Tuohon aikaan vessapaperi loppui hetkellisesti kaupoista, kun ihmiset ryntäsivät kotivaraostoksille koronaeristyksen varalle. Meistä oli hauska ajatus tehdä vessapaperirullan muotoinen kakku, joka olikin välitön hitti – ihmisistä oli hauskaa jakaa sitä somessa ihan jokaisessa maanosassa Australiaa myöten. Lopulta myös toimittajat kiinnostuivat sekä kotimaassa että kansainvälisesti,” Saana Lampinen sanoo.

Kakun tuoma huomio vauhditti liiketoimintaa melkoisesti, eikä Rönttösrouvalla tahtonut riittää kapasiteettia käsitellä kaikkia saapuvia tilauksia ja kyselyitä – niitä kun otettiin edelleen vastaan perinteisesti puhelimen ja sähköpostin kautta.

Rönttösrouvan innovatiivinen tiimi löi viisaat päänsä yhteen, ja he päättivät automatisoida tilausprosessia nykyaikaisesti verkkokaupan keinoin.

“Tunnit ei enää oikein riittäneet, joten olisimme kipeästi kaivanneet lisää ihmisiä hallinnoimaan yhteydenottoja. Lisäkäsien sijaan päätimme panostaa verkkokauppaan, jonka saimmekin toteutettua vessapaperikakulle pikavauhtia kahdessa päivässä,” kertoo Saana Lampinen.

Tällä hetkellä verkkokaupasta voi tilata lisäksi erilaisia sesonkituotteita aina kauden mukaan. Tarkoitus on myös jatkaa verkkokaupan kehitystyötä sopivien kumppanien kanssa siten, että se vastaa jatkossakin asiakkaiden kehittyviin tarpeisiin mahdollisimman hyvin.

Uusilla innovaatioilla löydettiin myös uusi asiakaskunta

Rönttösrouvan liiketoiminta on koostunut sekä yritysasiakkaiden catering-tilauksista että kuluttajille suunnatusta kahvilatoiminnasta Helsingin ja Järvenpään toimipisteissä. Leipomo-konditoria oli tottunut toimittamaan tarjoiluja monenlaisiin tapahtumiin ja ravintoloihin, joten varsinkin yritysostojen liiketoiminta kärsi kevään ja kesän rajusta, koko toimialaa piinanneesta pyörityksestä.

“Vessapaperikakulla tavoitettiin kyllä kuluttajat ihan uudella tavalla ja volyymillä. Sen myötä myös muut tuotteemme ovat tehneet kauppansa, ja kokonaisuutena olemme onnistuneet tekemään positiivista tulosta. Koronakuukausina kasvua oli keskimäärin 16 % kuussa, mistä olemme tietenkin todella iloisia ja ylpeitä”, Saana Lampinen hehkuttaa.

Ilman nopeaa reagointia muuttuvaan tilanteeseen tähän ei olisi kuitenkaan päästy.

Rönttösrouvan innovatiivinen ja kokeilunhaluinen tiimi osoittautui kullankalliiksi, sillä se mahdollisti ripeät testaukset ja jatkuvan kehittämisen. Lopputuloksena syntyi täysin uusi toimintatapa, josta on konkreettista liiketoimintahyötyä jatkossakin.

“Se verkkokauppa ei väsy kovankaan kysynnän edessä, eikä se kiukuttele kuten väsynyt yrittäjä”, Lampinen naurahtaa.
 

Saana Lampinen piti syyskuussa puheenvuoron Yrittäjän digiakatemian kurssijuhlassa. Lue, mistä kurssijuhlassa oli kysymys ja tutustu tarkemmin Yrittäjän digiakatemiaan.

Avainsanat:

Yrittäjän digiakatemia Yrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

3/2024 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Katsaus kyberturvan nykytilaan – kyberresilienssin vahvistaminen on välttämätöntä

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Valokuitu vai 5G FWA – tiedätkö nämä 5 asiaa kiinteästä 5G-yhteydestä?

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Näin ennakoit kustannukset: hanki mobiililaitteet palveluna

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.