Uiko maailman parhaissa verkoissa kohta maailman digiosaavin kansa?

Päivittäisten kokeilujen kautta opettajat oppivat digitaalisten oppimisympäristöjen ja viestintäalustojen käyttöä kriittisenä opetuksen työvälineenä. Oppilaat yrittävät mukautua netin vakavampaan käyttöön.

Urheiluseuroissa ja monessa muussa harrastetoiminnassa etsitään innokkaasti uusia keinoja hyödyntää netin mahdollisuuksia. 

Terveydenhuollossa syvennytään tosissaan etähoidon mahdollisuuksiin ensikontaktin, seurannan, jatkuvan vuorovaikutuksen ja resurssien mahdollisimman tehokkaan käytön osalta.

Yritykset sopeutuvat kaikin mahdollisin keinoin uuteen normaaliin. Yhä suurempi osa työntekijöistä pyörittää nyt myyntiä, asiakaspalvelua, tuotekehitystä ja muita toimintoja kotoaan. 

Koronaepidemian aiheuttama salamasiirtyminen digitalisoituun liiketoimintaan voi monelle valmistautumattomalle yritykselle olla raaka. 

Viimeistään nyt yrityksissä joudutaan pakosta havahtumaan verkkokaupan, verkkokauppapaikkojen sekä digitaalisen asiakaspalvelun kriittisyyteen omalle toiminnalle. 

Asiakkaita on pystyttävä palvelemaan niissä kanavissa, jossa he haluavat asioida – tai kuten juuri nyt – joutuvat asioimaan. Tarpeet voivat muuttua todella nopeasti, kuten koronakriisi opettaa. 

Liiketoiminta pyörii, vaikka työntekijät eivät ole toimistolla

Suurin osa suomalaisista tulee kevään aikana oppimaan digitaalisten viestintäalustojen ja myös muiden pilvipalveluiden käytöstä enemmän kuin koko aiemman elämänsä aikana. 

Videoneuvottelut tulevat korvaamaan yhä useamman kokouksen ja liikematkan myös koronakriisin jälkeen. Etätyöstä tulee arkea suurelle osaa yrityksiä ja jopa julkiselle sektorille. Etätyö on työtä, se on uusi normaali.

Koronaepidemian aikana myös digitaalisten verkostojen merkitys korostuu entisestään. Seuraavien kuukausien aikana syntyy kymmeniätuhansia uusia mestareita navigoimaan verkostoissa ja löytämään sitä kautta asiantuntijoita, asiakkaita ja sparraustukea kriisin selättämiseksi ja uusien toimintamallien rakentamiseksi. 
 

Osaamisloikka on myös huikea mahdollisuus, jonka toivottavasti osaamme hyödyntää yhteiskuntamme kilpailuetuna tulevina vuosina.

Meillä on teleoperaattorina tärkeä rooli siinä, että uuteen normaaliin siirtyminen mahdollistuisi asiakkailtamme mahdollisimman jouhevasti. Olemme sitoutuneet tekemään kaikkemme, jotta 

  1. Asiakkaillamme olisi käytettävissä erittäin korkealaatuiset, nopeat ja tietoturvalliset 4G, 5G ja kuitupohjaiset yhteydet, jotka mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon, työnteon, asiakaspalvelun, prosessien etäohjauksen, opiskelun, verkostoitumisen, kauppa-alustat, viihdepalvelut ja tuhansien muiden sovellusten käytön paikasta rippumatta, 24/7 ja mistä tahansa Suomessa tai ulkomailta.  
     
  2.  Asiointi kanssamme ja palveluidemme käyttäminen olisi mahdollisimman sujuvaa ja mutkatonta – tänään, huomenna ja tulevaisuudessa. Kaikissa merkittävissä digitaalisissa ja fyysisissä kanavissa. Riippumatta siitä, riehuvatko virukset tai vaikkapa syysmyrskyt Suomessa.  
     
  3. Maankattavat verkkomme ovat maailman parhaiden joukossa. Palvelumme ovat erittäin edullisia muihin länsimaihin verrattuna. Esimerkiksi Saksassa mobiililiittymä, jossa ei ole datakäytölle rajaa maksaa yli 70 euroa/kk:ssa ja Ruotsissakin yli 50 euroa/kk. Suomessa rajattoman liittymän kuluttajahinnat ovat noin 30 euroa/kk. 

Hyvien verkkoyhteyksien ja nopeiden liittymien kysyntä kasvaa nyt nopeasti ja autamme mielellämme kaikkia.

Myös meillä Suomessa on ihmisiä, jolla ei ole esimerkiksi osaamisvajeen tai taloudellisen tilanteen takia mahdollisuutta käyttää digitalisoituvan yhteiskunnan palveluita.

Tämä ei mielestämme ole hyväksyttävää. Parantaaksemme digitaalista yhdenvertaisuutta ja osallistumismahdollisuuksia teemme tiivistä yhteistyötä Hopen, SOS Lapsikylän ja HelsinkiMission kanssa. Koronakriisin aikana olemme lahjoittaneet esimerkiksi HelsinkiMission palvelutaloihin tabletteja, joilla asiakkaat voivat pitää yhteyttä läheisiinsä. Asiakkaanamme tuet myös tätä kriittistä työtä. 

Katso vinkit mutkattomaan etätyöhön tästä linkistä.

Avainsanat:

Digitalisaatio

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Siniseen pukuun ja silmälaseihin pukeutunut kalju mies seisoo hymyillen sisätiloissa modernin rakennuksen lasikaiteen vieressä.
9/2025 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
Lähikuva henkilöstä, joka valitsee numeroita mustalla matkapuhelimen näppäimistöllä.
9/2025 DNA Yrityksille

83377788833 – Vieläkö muistat, miten Nokian puhelimella näpyteltiin viestejä?

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Vähittäiskaupan kilpailu kovenee – näillä keinoin liiketoimintasi menestyy myös tulevaisuudessa

Artikkeli
Pitkät ruskeat hiukset omaava nainen, jolla on tummansininen pilkullinen paita, hymyilee kädet ristissä ikkunan ääressä.
9/2025 DNA Yrityksille

Supattelua kahvipöydässä vai hedelmällistä yhteistyötä – vinkit monisukupolvisen työyhteisön johtamiseen

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.