Teknologiatrendit muuttavat maailmaa – johtaja, pidä pää kylmänä

Ulkoinen ympäristö muuttuu nopeasti, kilpailu kiristyy jatkuvasti, organisaatioiden elinajanodote lyhenee sekä disruptiot ja transformaatiot uhkaavat tuhota yrityksesi. Lääkkeeksi yritysjohdolle tarjotaan kaikkea mahdollista hypeä, jota ilman ei pärjää. Tartut siihen kuin hukkuva oljenkorteen.

On hyvä pitää silmällä trendejä, jotka muovaavat yrityksiä ja yhteiskuntia. Teknologian saralla niitä ovat tulevina vuosina vaikkapa yhä pienemmiksi pirstoutuvat laitteet, lisätyn todellisuuden sovellukset ja satojen pilvipalveluiden hallintaan liittyvät kysymykset. Trendien ja hypen keskellä kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä.

Yleinen ajattelutapa on, että kun sinulla on riittävästi uusia ja radikaaleja hankkeita käynnissä olet varmasti tulevaisuuden menestyjien joukossa. Onkohan näin?

Jim Collinsin ja Morgen Hansenin kirja Great by Choice on jo lähes kymmenen vuotta vanha teos, mutta se on tänään ajankohtaisempi kuin koskaan. Kirja on tutkimus 15 vuoden aikajanalla eri toimialojen yrityksistä kireässä kilpailussa ja turbulentissa toimintaympäristössä.

Miksi toiset yritykset menestyvät kymmenen kertaa paremmin kuin kilpailijansa vuosi toisensa jälkeen?  Kirja paljastaa monet nykyisistä uskomuksista virheelliseksi.

Menestyvimmät yritykset eivät ole kilpailijoitaan luovempia, innovatiivisempia, onnekkaampia, visionäärisempiä, ota suurempia riskejä, tee nopeampia päätöksiä ja toimenpiteitä tai sopeudu markkinaan nopeammin. Sen sijaan ne toimivat kurinalaisemmin ja johdonmukaisemmin. Ne ovat yhtä hyviä toimialansa innovoijia kuin kilpailijansakin, mutta ne osaavat skaalata. Nämä yritykset tekevät päätöksiä nopeasti, mutta muutokset eivät ole nopeita ja radikaaleja.

Listasin kirjan pohjalta neljä yhteistä tekijää toimialojensa parhaille yrityksille:

Fanatic Discipline. Johdonmukainen ja kurinalainen operatiivinen toiminta on kaiken perusta. Ole kunnianhimoinen mutta etene askel kerrallaan ja pidä marssivauhti, jonka tiedät pystyväsi hoitamaan 100-prosenttisen varmasti markkinatilanteesta riippumatta. Aloita tuotetusta arvosta asiakkaalle, tarkoituksesta, pitkän tähtäimen tavoitteesta sekä huolehdi jatkuvasti suorituskyvyn mittaamisesta.

Empirical Creativity.  Päätösten tulee perustua riittävään tutkimukseen ja kokemukseen toimialasta sekä asiakkaiden käyttäytymisestä. Uudet ideat ja päätökset eivät perustu mielipiteisiin, yksittäisen ihmisen haluun tehdä jotakin suurta tai sokeaan innovointiin muodikkailla hype-alueilla. Tee pieniä kokeiluja ja ammu kanuunalla vasta kun olet varma asiasta. Samalla vähennät merkittävästi liiketoiminnan riskejä ja käytät resursseja järkevästi.

Productivity Paranoia. Oleta, että tilanteet muuttuvat nopeasti huonompaan. Kukaan ei pysty ennustamaan tulevaisuutta, mutta paranoidi on paremmin valmistautunut. Rakenna erilaisia skenaarioita markkinamuutosten varalle erityisesti silloin kun yritykselläsi tai tuotteellasi menee erinomaisesti. Varmista, että reserviä on riittävästi suunnitelman toteuttamiseen, mikäli on tarpeen muuttaa kurssia.

Level 5 ambition. Todelliset menestyjät kanavoivat egonsa ja energiansa johonkin suurempaan ja tärkeämpään kuin itseensä. Ole nöyrä ja vaatimaton mutta ammatti-ihmisenä voimakas tahdossasi. Liiketoiminnan edellyttämien päätösten ja muutosten tekeminen on aina vaikeaa, mutta paljon vaikeampaa on tietää mikä toimii, miksi se toimii ja miten se tulee lopulta toteuttaa. Kehitä kestävä operatiivinen toimintamalli päätöksenteon tueksi. Sen tulee olla tarkka, johdonmukainen ja järjestelmällinen perustuen kolmeen yllämainittuun periaatteeseen.

Jos haluat näiden pohdintojen lomassa pitää silmällä myös teknologiatrendejä, suosittelen kurkkaamaan listauksemme vuodelle 2019!

Avainsanat:

Muuttuva työ Työkulttuuri Oppiminen

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.