Robobussi huristaa jo – muodostuuko pian uusi ammattikunta?

Robobussi huristaa jo – muodostuuko pian uusi ammattikunta?

Robottibusseja on jo pilotoitu Helsingin kaduilla, mutta laajamittaisempi autonominen liikenne vaatii vielä monen ongelman ratkaisemisen. 5G on autonomisessa liikenteessä iso mahdollistaja.

Helsingin Kalasatamassa ja Vuosaaressa kulkeva on voinut saada reittioppaaltaan suosituksen hypätä bussin kyytiin. Vain R-kirjain linjanumeron perässä paljasti, että kyse ei ole ihan tavallisesta bussista.

”Olemme toteuttaneet kaksi pilottia. Testasimme piloteissa, miten robottibussit sopivat kullekin alueelle ja miten ihmiset ottavat ne vastaan”, sanoo Metropolian Älykäs liikkuminen -innovaatiokeskittymän innovaatiojohtaja Oscar Nissin.

Esimerkiksi Kalasatamassa huristi robottibussi 26R, joka kuljetti asukkaita Isoisänsillalta kauppakeskus Rediin.

Nissinin mukaan nykyiset robottibussit mahdollistavat sellaiset linjat, jotka muuten jäisivät toteutumatta. Robottibussi on kuitenkin hyvin riippuvainen muusta liikenteestä, jonka lisäksi se on hidas verrattuna muuhun liikenteeseen.

”Kalasatamassa yksi robottibussin pysäkeistä on ravintolaa vastapäätä. Pysäkillä oli usein ravintolassa lounastavien autoja”, Nissin kertoo.

Robottibussin reitti on määritelty ennalta tarkoin. Se pysyy reitillä hyvin tarkasti havainnoimalla omaa asemaansa GPS:n avulla sekä ympäröivistä rakennuksista. Jos reitillä on este, ei robottibussi osaa sitä kiertää.

”Keskitymme siihen, kuinka saamme robottibussit oikeasti toimintavarmoiksi ja kustannustehokkaiksi. Kustannustehokkuuden parantaminen vaatii, että yksi henkilö operoisi useampaa robottibussia. Tällöin bussit voisivat kulkea kovempaa, ja operaattori hanskaisi hankalammat liikennetilanteet”, Nissin sanoo.

Käytännössä robottibussin operoija voi hyvin olla yksi tulevaisuuden uusia ammatteja.

5G muovaa älyliikenteen tulevaisuutta

Tulevaisuudessa 5G avaa uusia mahdollisuuksia älyliikenteen kehitykseen. Nissin uskoo, että 5G mahdollistaa robottibussien etäoperointia uudella tavalla.

”5G-verkon tuomat edut videokuvansiirtoon ja matala viive ovat merkittäviä. 5G:n myötä voimme tehdä palveluja, joita on vielä vaikea edes kuvitella. Tällä hetkellä hyvin toimiva 4G-verkko on meille välttämättömyys”, sanoo Nissin.

Metropolian Älykäs liikkuminen -innovaatiokeskittyminen tutkii myös paketti- ja pientavaralogistiikan tulevaisuutta. Etenkin dronekuljetuksissa lainsäädäntö menee hurjaa vauhtia eteenpäin ja mahdollistaa innovaatioita uudella tavalla.

”Dronekuljetuksissa 5G ja matkapuhelinverkot tulevat olemaan valtavan tärkeitä. Tulevaisuudessa droneilla voi olla merkittävä rooli paketti- ja ruokakuljetuksissa”, Nissin sanoo.

Suomessa kelpaa testata

Suomi on monesta syystä hyvä paikka testata älykkään liikkumisen ratkaisuja. Sääntely on edistynyttä, ja mahdollistaa paljon verrattuna moneen maahan. Sää puolestaan varmistaa, että Suomessa pilotoitu toimii muuallakin.

”Sää on iso haaste. Täällä selviää, miten esimerkiksi Kaliforniassa kehitetty teknologia oikeasti toimii. Esimerkiksi pakkanen on yllättävän iso ongelma komponenteille ja akkujärjestelmille”, Nissin sanoo.

Liukas tie, lumivallit, lumen pakkautuminen ovien väliin ja musta jää ovat asioita, joita kalifornialainen teknologiakehittäjä ja ranskalainen bussifirma eivät välttämättä tule edes ajatelleeksi.

 

Artikkeli on osa DNA Busineksen Teknologia-Suomi 2020 -matkaa. Siinä luotaamme teknologian uusia tuulia artikkeleissa, videoissa ja podcastissa.

Lue myös: 17 teknologiatrendiä vuodelle 2020!

Avainsanat:

Digitalisaatio Teknologia Robotiikka
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.