Parhaat reseptit liiketoiminnan uudistamiseen

Parhaat reseptit liiketoiminnan uudistamiseen

Kaksivaiheisuus ja big datan algoritminen tulkinta luovat yrityksille uusia toimintavalmiuksia digitalisaation myllerryksessä.

Lupaavin perusta liiketoiminnan uudistamiseen on organisaatioissa, jotka etenevät kokeiluilla ja innostavat ihmisiä luomaan älykkäitä algoritmeja.

”Suurinkin data on arvokasta vasta, kun organisaatio kehittää siitä maukkaat reseptit”, sanoo DNA:n yritysmarkkinoinnin johtaja Paula Miettinen, joka on hiljattain palannut ICT-alan konsulttiyhtiö Gartnerin ITxposta Barcelonasta.

Gartner varoittikin yrityksiä Barcelonassa juuttumasta big dataan, sillä todellinen arvo on algoritmeissa.

Algoritmit ovat toimintaohjeita, joiden perusteella tietokone toteuttaa annetun tehtävän. Data on edellytys fiksujen algoritmien tekemiseen, mutta uusi liiketoiminta syntyy, kun oivaltavat ihmiset muuttavat datan hyödyllisiksi ohjeiksi.

Siksi menestyvän yrityksen sekä myös julkisen organisaation on luotava edellytykset asiakkaita palvelevien oivallusten tekemiseen. 

Gartnerin näkemyksen mukaan yksi edellytys on kaksiosainen bimodaalinen organisaatio. Siinä uutta liiketoimintaa kehittävä osa eriytetään perinteisestä organisaatiosta, joka jatkaa vanhan liiketoiminnan kehittämistä.

”Bimodaalisuus on tehokasta, koska elinkaaren eri vaiheessa olevilla liiketoiminnoilla on erilaiset tavoitteet, jotka vaativat myös erilaista johtamista”, sanoo Miettinen.

Ketterät oivallukset syntyvät start up-henkisessä yhteisössä, joka puolestaan ei ole parhaimmillaan tehokkaiden prosessien hoitamisessa. 

Kypsässä vaiheessa olevassa liiketoiminnassa korostuvat tehokkuus ja tarkkuus. Uuden etsinnässä arvokkaita asioita ovat ketteryys ja nopeus.  Kyse ei siis ole hyvästä ja huonosta, vaan erilaisista toimintatavoitteista.

Viestikapulan pitää vaihtua saumattomasti

Digitaalisessa liiketoiminnassa uudet oivallukset eivät saa jäädä arjen jaloihin, sillä kyse on kilpajuoksusta. Muutosvauhti kiihtyy ja vain ketterät menestyvät.

”Mutta kyse ei ole mistä tahansa juoksusta, vaan nimenomaan viestijuoksusta, jossa kapula pitää vaihtua saumattomasti matkan aikana”, sanoo Paula Miettinen.

Siksi omia tavoitteitaan ajava funktiokeskeinen organisaatiomalli ei toimi digiajan liiketoiminnassa. Organisaatioiden kannattaa siirtyä uudenlaiseen ajatteluun, jossa yhteistyö yksiköiden välillä on saumatonta ja kussakin tilanteessa voidaan ottaa paras osaaminen käyttöön organisaatiorajoista välittämättä.

Useimmat suomalaiset työpaikat on organisoitu toimimaan parhaalla tavalla analogisessa ympäristössä. Jopa valtaosa kansainvälisistä organisaatioteorioista on kehitetty maailmassa, jossa digitaalisesta liiketoiminnasta ei tiedetty mitään. Siksi suuri osa työpaikoista vasta etsii uusia organisoitumismuotoja.

”Digitaalisessa maailmassa kaksivaiheisuus toiminnassa, toimintorajat ylittävä saumaton yhteistyö ja algortimit ovat liiketoiminnan uudistamiseen parhaat reseptit”, sanoo Miettinen.

Joustavuus ja kokeilevuus ovat noiden toimintamallien keskeisiä piirteitä. Monet digitaaliset menestystarinat ovatkin alkujaan tähdänneet ihan johonkin muuhun, kunnes kehitystyön aikana on syntynyt uusi oivallus.

”Taktinen pelisilmä alkaakin olla tärkeämpi ominaisuus kuin strateginen taito”, pohtii Paula Miettinen.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Henkilö katselee futuristista kaupunkimaisemaa, jossa on lentäviä autoja, kehittyneitä rakennuksia ja lähellä lampaita.
12/2025 DNA Yrityksille

DNA Teknologiatrendit 2026: Katsaus uuden älyn aikakauteen

Artikkeli
Aapo Ceberberg seisoo ja katsoo kameraan, tumma tausta
12/2025 DNA Yrityksille

”Se, joka hallitsee tekoälyä, hallitsee maailmaa” – miten geopoliittinen tilanne ja muut uhkakuvat heijastuvat kyberturvaan?

Artikkeli
AI Finlandin johtaja Karoliina Partanen katsoo suoraan kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Suomesta seuraava tekoälyn edelläkävijä? AI Finlandin johtajan eväät globaaliin kasvuun

Artikkeli
VTT:n Mika Rantakokko hymyilee harmaan seinän edessä ja katsoo kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Verkkokehityksen seuraava sukupolvi tekee tuloaan – joko saa innostua 6G:stä?

Artikkeli
DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula katsoo hymyillen kameraan.
12/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, älä seiso tekoälyn tiellä – henkilöstösi osaa ja tietää, kun sallit heidän uskaltaa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.