Miksi pienenkin yrityksen kannattaa astua IoT-maailmaan?

Esineiden internet, IoT, avaa kaikenkokoisille yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tulonlähteitä. Myös pienempiä yrityksiä koskee paljon puhuttu mahdollisuus luoda palvelumyyntiä IoT-pohjaisilla ratkaisuilla.

Siinä missä ennen on myyty pelkkiä laitteita kertakaupalla, nyt päälle voi myydä anturidataan perustuvaa ennakoivaa huoltopalvelua. Koko tuotekaupan voi korvata siirtymällä käyttöön perustuvaan laskutukseen.

Pienille ja keskikokoisille yrityksille IoT:n mahdollisuudet voivat tuntua etäisiltä ja hankalilta. Mikä tahansa yritys pystyy kuitenkin luomaan rajattomasti skaalautuvan IoT-pohjaisen palvelun ja viemään sen mihin tahansa maailmassa.

Esineiden internetin kaupallisesti fiksu hyötykäyttö vaatii kekseliäisyyttä, osaamista, aikaa ja resursseja, mutta myös infrastruktuuria. Tämä kaikki saattaa hirvittää, mutta jokainen pääsee halutessaan mukaan IoT-maailmaan. Alkuun myös pääsee suhteellisen pienillä investoinneilla ja nopeilla kokeiluilla, sillä anturit eivät ole kalliita tai hankalia asentaa.

Nopeasti kaupallistettavia mahdollisuuksia saattaa olla yrityksen ulottuvilla heti, mutta ne voivat jäädä huomaamatta. Tärkeintä onkin huomata omat mahdollisuudet ennen kuin kilpailija keksii lyödä ne rahoiksi.

Pienten firmojen etu on se, että Suomen elinkeinoelämä perustuu alihankintaverkostoihin. Kun jokin yritys tulee ja tarjoaa verkostossa isompaansa hyödyttävän uuden palvelun, sille avautuu tie nousta erittäin korkealle yritysverkostojen hierarkiassa.

Lataa maksuton opas ja lue, mitä onnistunut IoT-projekti edellyttää verkkoyhteyksiltä!

Lataa opas

Avainsanat:

IoT M2M
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.