Blogit

Jos mokaat, nosta käsi reilusti pystyyn virheen merkiksi ja korjaa tilanne, Santtu Kottila vinkkaa. Kuva: Peter Forsgård

Miksi mokaamisesta puhutaan niin vähän – “sitä tapahtuu jokaiselle yrittäjälle”

Monesti yrittäjät kuulevat kannustavia kertomuksia toisten onnistumisista, mutta mokista harvemmin puhutaan – elleivät ne ole osa suurta sankaritarinaa, jossa vaikeuksista on kamppailtu voittoon. Hyvä uutinen kuitenkin on, että kämmejä sattuu kaikille ja niistä voi selvitä voitokkaana.

Se karmiva tunne selkärangassa, kun huomaat juuri lähettäneesi tuhansille vastaanottajille sähköpostin, josta löytyy aivan väärä linkki. Ei auta kuin pyyhkiä hikeä otsalta ja laittaa korjausviesti matkaan.

“Tämä kävi ihan MarkkinointiKollektiivin alkutaipaleella. Meidän tapahtumiimme mahtui vain 150 yhteisön jäsentä, mutta sähköpostilistalla oli tuhansia kiinnostuneita, joiden tiedettiin odottavan aamun ilmoittautumista innokkaina. Kyllähän se harmitti, että lähdettiin aluksi väärällä linkillä liikkeelle, mutta nyt voi jo vähän nauraakin”, kertoo MarkkinointiKollektiivin ja Leadoo Marketing Technologies -yrityksen perustaja Santtu Kottila.

Meistä jokainen mokaa joskus.

Ihmisistä suurimmalla osalla on takaraivossaan vastaavia kokemuksia, eikä mokaamista tulisikaan pelätä. Sitä sattuu kaikille asemaan katsomatta ja olennaista on, mitä mokasta ottaa opikseen.

“Tässä tapauksessa ei oikeastaan syntynyt edes mitään harmia. Se oli vähän noloa, mutta vakavia seurauksia ei tullut. Linkkejä kuitenkin tarkisteltiin markkinointimateriaaleistamme jatkossa entistä suuremmalla hartaudella”, Kottila naurahtaa.

Harvalla yrittäjällä on aikaa jäädä mokiin jumiin, eikä niiden vatvominenkaan yleensä auta. Tärkeintä on, että tilanteesta osaa ottaa opikseen ja siirtyä sitten eteenpäin.

Mistä moka syntyy ja miten sellaisesta päästään yli?

Usein mokat syntyvät silloin, kun asioita tehdään kiireessä ja suunnittelematta. Tietenkään aina ei voi yllättäviä tilanteita ennustaa, mutta monesti keskittymisen herpaantuminen johtaa huolimattomuusvirheisiin.

“Kannattaa käyttää vähän aikaa suunnitteluun, eikä juosta työpäiviä läpi suuna päänä. Itse tykkään käyttää aamulla 10–15 minuuttia tärkeiden tehtävien ja tavoitteiden kertaamiseen, jolloin päivälleni on heti hyvä suunta. Toki jos käyttää aikaansa lähinnä suunnitteluun eikä sitten saa mitään tehdyksi, niin sekään ei ole hyvä. Eli sellainen tasapaino kannattaa hakea”, Kottila vinkkaa.

Aina moka ei liity tiettyyn tehtävään, omaan osaamiseen tai työkaluun. Sosiaalisessa tilanteessa töppääminen voi tuntua todella ikävältä, sillä palautteen saa usein heti eikä tilannetta välttämättä pääse heti paikkaamaan. Myös näistä Kottilalla on kokemusta.

Sosiaalisessa tilanteessa mokaaminen tuntuu pahalta, mutta huumorilla selviää monesta tilanteesta.

“Koen nämä aina pahimmiksi mokiksi, mitä itselle voi sattua. Kerran Leadoolla olin tehnyt taustatyöt asiakastapaamista varten, mutta tein siinä samalla myös oletuksia, jotka perustuivat aiempiin kokemuksiini vastaavista yrityksistä. Sain siinä aika sopivan näpäytyksen, että ei saisi ottaa asioita itsestäänselvyyksinä. Huumorilla siitä selvittiin ja opittiin taas, että aina voi siltä asiakkaalta kysyäkin”, hän kertoo.

Mokaaminen opettaa ennen kaikkea nöyryyttä, mutta myös armollisuutta itseä kohtaan. Liiketoiminnassa ollaan tekemisissä toisten ihmisten kanssa, ja vastapuoli suhtautuu usein ymmärtäväisesti kämmäilyyn. Luultavasti he käyttävät enemmän aikaa oman työnsä, perheensä ja läheistensä asioiden miettimiseen kuin jonkun muun mokan muisteluun.

“Tärkeää on, ettei mokia jäädä vatvomaan vaan noustaan ylös ja jatketaan elämää. Mokailua ei missään nimessä pidä pelätä, sillä sitä sattuu meille kaikille ja siitä voi yleensä aina oppia jotain. Omia kämmejään ei myöskään pidä piilotella esimerkiksi asiakkaalta, sillä niillä on tapana paljastua ennemmin tai myöhemmin. Mieluummin nostaa sen käden reilusti pystyyn virheen merkiksi ja korjaa tilanteen”, Kottila vinkkaa.

Mokaaminen opettaa nöyryyttä ja armollisuutta itseä kohtaan. Tärkeintä onkin ottaa mokasta opiksi.

Jos kämmejä kuitenkin tulee jatkuvasti tietyn tyyppisissä tehtävissä, kannattaa harkita oman osaamisensa kehittämistä. Jatkuvalle oppimiselle olisi hyvä varata aikaa viikoittain muutaman tunnin ajan, jotta omat taidot kehittyvät. Esimerkiksi DNA:n Yrittäjän Digiakatemiasta saa yrittäjälle tärkeät digitaidot nopeasti haltuun.

Tärkeintä mokailussa on kuitenkin muistaa, ettei yksittäinen virhe määritä sinua tai yritystäsi.

Avainsanat:

Yrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.