Ilman selkeää kasvuvisiota ja -suunnitelmaa yritys vain ajautuu jonnekin, kuihtuu ja lopulta kuolee.

Kuulutko voittajiin vai häviäjiin? Ota seitsemän askelta kasvuun

Tilastot kertovat, että vain puolet aloittavista yrityksistä selviää yli viiden vuoden ja vain kolmasosa pääsee kymmenen vuoden ikään. Mikä saa toiset menestymään ja toiset kuihtumaan?

Vastaus on kasvustrategia, joka menestyjillä on asenteessa ja suunnitelmissa. Ilman selkeää kasvuvisiota ja -suunnitelmaa yritys vain ajautuu jonnekin, kuihtuu ja lopulta kuolee.

Markkinatalouden lakeihin kuuluu, että toiset kukoistavat kasvaen ja toiset häviävät. Seuraavilla askeleilla varmistat paikkasi voittajien leirissä:

  1. Luo ja kirjoita yrityksellesi selkeä arvolupaus. Kuvaile miksi asiakkaasi tulevat luoksesi nyt ja tulevaisuudessa. Mitä arvoa tuotat heille enemmän kuin kilpailijasi? Mitä tekee sinusta relevantin, erilaisen ja uskottavan toimijan? Kun olet ymmärtänyt kilpailuetusi, määritellyt ja päättänyt kukoistaa, unohda muut asiat ja keskity strategian toteuttamiseen.
     
  2. Tunnista yrityksesi ideaalisin asiakas. Yrityksesi ratkaisee asiakkaittesi ongelmia ja tyydyttää tarpeita. Käytä aikaa ja tunnista ketkä ja millaiset asiakkaat hyötyvät eniten palveluistasi. Panosta tähän nimenomaiseen asiakaskuntaan ja etsi vastaavia potentiaalisia asiakkaita kasvaaksesi.
     
  3. Määrittele avainmittarisi. Yrityksen suunnan muutoksen pitää olla mitattavissa ja seurattavissa. Tunnista mitkä mittarit kertovat ja mahdollistavat kasvun. Käytä aikasi näiden toimenpiteiden määrittelyyn ja johtamiseen.
     
  4. Tarkastele mistä palveluista ja tuotteistasi liikevaihtosi syntyy. Mitkä näistä ovat kannattavimpia ja mihin kannattaa panostaa tai laajentaa. Kun olet tunnistanut uudet mahdollisuudet, tutki toimialasi trendejä. Mitkä näistä oletettavasti ovat kestäviä ja tuovat pitemmällä aikavälillä kasvua?
     
  5. Tunnista kilpailijasi ja seuraa mitä he tekevät. Etsi lisäksi uusia yrityksiä yritystäsi lähellä olevilta toimialoilta. Näiltä voit oppia jotakin uutta. Kilpailijaseurannassa on aina hyvä arvioida, miksi kilpailija on valintansa tehnyt ja ovatko valinnat oikeita?
     
  6. Rakenna vahvuuksillesi. Joskus on helpompi kasvaa keskittymällä vahvuuksiin, kuin yrittää korjata heikkouksia. Suuntaa yrityksesi toiminta vahvoille alueillesi ja kasva tyytyväisten asiakkaiden kanssa. Vahvuudet voi tunnistaa vaikka perinteisen SWOT-mallin avulla, mutta sitä käyttäessä on tunnettava riittävän hyvin yrityksen kaikki toiminnot sekä markkina. Kirjoitin aiemmassa blogissani Lean-kävelystä, joka on hyvä menetelmä oman toiminnan parempaan hallintaan.
     
  7. Investoi henkilöstöön. Panosta ihmisten osaamiseen ja siihen joukkoon, joka inspiroituu yhtiön arvolupauksesta. Voit maksaa motivoituneelle joukolle jopa hieman enemmän. Jos jostain pitää säästää, unohda hienot ja kalliit toimistokalusteet, ylelliset juhlat ja turha kuorrutus. Ihmiset haluavat työn olevan merkityksellistä. Ketään ei saa pitkäaikaisesti tyytyväiseksi kultaisella säkkituolilla ja erikoispapukahviautomaatilla.

Kasvustrategian suunnittelu ja luominen ei ole nopea palaveri kerran viidessä vuodessa. Se on jatkuva prosessi, joka edellyttää aika-ajoin rankempaa syventymistä asiaan.

Kysymyksiä on helppo esittää ja viitata kilpailijoiden markkinointiin, mutta toimivan kasvustrategian vastauksien eteen joutuu tekemään paljon enemmän.

Suomen talouden piristyessä on aika käynnistää syksy varmistamalla, että kasvustrategiaa toteutetaan. Nyt, jos koskaan! Kasvua!

 

***

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 2.8.2017.

Avainsanat:

Muuttuva työ Vinkit

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Henkilö katselee futuristista kaupunkimaisemaa, jossa on lentäviä autoja, kehittyneitä rakennuksia ja lähellä lampaita.
12/2025 DNA Yrityksille

DNA Teknologiatrendit 2026: Katsaus uuden älyn aikakauteen

Artikkeli
Aapo Ceberberg seisoo ja katsoo kameraan, tumma tausta
12/2025 DNA Yrityksille

”Se, joka hallitsee tekoälyä, hallitsee maailmaa” – miten geopoliittinen tilanne ja muut uhkakuvat heijastuvat kyberturvaan?

Artikkeli
AI Finlandin johtaja Karoliina Partanen katsoo suoraan kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Suomesta seuraava tekoälyn edelläkävijä? AI Finlandin johtajan eväät globaaliin kasvuun

Artikkeli
VTT:n Mika Rantakokko hymyilee harmaan seinän edessä ja katsoo kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Verkkokehityksen seuraava sukupolvi tekee tuloaan – joko saa innostua 6G:stä?

Artikkeli
DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula katsoo hymyillen kameraan.
12/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, älä seiso tekoälyn tiellä – henkilöstösi osaa ja tietää, kun sallit heidän uskaltaa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.