Olemme pandemia-ajan pitkittyessä toimialasta riippumatta ottaneet käyttöön uuden tavan tehdä töitä. On jopa vaikeaa muistaa aikaa, jolloin töitä ei tehty kotona etäpalaverien aikatauluttaessa viikkoa.
Etäily ei tutkitusti ole ollut pelkkää juhlaa, kaipuu fyysiseen kanssakäymiseen on koodattu syvälle ihmiseen. Kesän koittaessa tilanne näyttää vihdoinkin valoisammalta muutoinkin, kuin sään osalta.
Kun korona loppuu, osaammeko toimia tietoturvallisesti?
Pandemian aikanaan lopullisesti rauhoittuessa emme varmasti halua päästää irti poikkeusaikana opituista hybridityön positiivisista mahdollisuuksista. Työ on vihdoin opittu tekemään ajasta ja paikasta mahdollisimman riippumattomasti.
Otimme koronan pakottamana kansallisen digiloikan ja nyt edessämme on uusi breaking point, korona-exit. Kun eristäytyminen iski päälle hyökyaallon lailla, monissa yrityksissä otettiin käyttöön väliaikaisia ratkaisuja, joista on nyt tehtävä pysyviä. Työn tekeminen on nyt mahdollistettava mahdollisimman monella päätelaitteella, mitä erilaisimmista ympäristöistä ja käytännössä kellon ympäri.
Viimeistään nyt onkin oikea hetki miettiä, ovatko oman yrityksen verkko- ja tietoturvaratkaisut sellaisia, että ne mahdollistavat ympäristön hallinnan uudessa työn tekemisen mallissa. Tehokkaan työskentelyn mahdollistava verkkoyhteys onnistuu Suomessa helposti. Maassamme on äärimmäisen kattavat 5G- ja 4G-radioverkot.
Portsari auttaa EXIT-kyltille
Pelkän verkkoyhteyden lisäksi on kuitenkin huolehdittava myös autentikoinnin kyvykkyydestä ja pääsynhallinnasta.
Käytännössä yritykset harvemmin tietävät varmasti, mitä kaikkea yritysverkkoon on kytketty tai mikä laite verkossa on vieraillut. Pääsynhallintaa rakennettaessa ei voida ajatella ainoastaan ihmisiä, omia työntekijöitä ja vierailijoita. Yhä isompi osa verkkoon kirjautumista tapahtuu laitteiden toimesta, vierailijoiden kännyköistä parkkihallin henkilöautoihin. Tuntemattomat laitteet yrityksen verkossa ovat aina tietoturvauhka.
Tehokkaan ja modernin pääsynhallinnan avulla voidaan automaattisesti profiloida ja tunnistaa kaikki verkkoon kytketyt päätelaitteet ja antaa niille tarvittavat oikeudet verkkoon. Samoin saatavilla on reaaliaikainen näkymä kaikkiin verkkoon kytkettyihin laitteisiin sekä esimerkiksi sisäisissä auditoinneissa hyödynnettävä lokitus verkkoaktiviteeteista.
Uusi normaali näkyy myös palvelunhallinnassa
Käyttäjien otettua hybridityön selvästi omakseen kannattaa käydä läpi myös sisäiset IT-palveluprosessit sekä ulkoisten kumppanien roolit. Esimerkiksi palveluajat ja palvelutasot saattavat olla ajalta, jolloin työ tapahtui pääosin kiinteiltä toimipisteiltä pääsääntöisesti toimistoaikaan.
Miten IT-palvelut vastaavat työn tekemisen ajan ja paikan monimuotoisuuteen, kun työtä voidaan ketterästi tehdä jopa eri aikavyöhykkeiltä ja monista geolokaatioista? Onko käyttäjätuki saatavilla ja verkonhallinnasta sovittu 24/7?
Paikka- ja aikariippumattoman työn tukeminen edellyttää uusiutumista muun muassa päätelaitteiden elinkaaren hallinnalta, palveluiden tavoitettavuudelta sekä saatavuudelta. Opittuamme pakon sanelemana työskentelemään milloin ja mistä itse haluamme, on sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden odotuksena mutkaton palvelukokemus, vaikka sitä tarjottaisiin rautakaupan parkkipaikalta tai saariston lossijonosta.
Tunnistamattomista laitteista muodostuu yritysverkoissa aina tietoturva-aukkoja. Tutustu tarkemmin pääsynhallintaan, ja varmista tietoturvallinen liiketoiminta.