Tekoäly on osa arkeamme, mutta sen todellinen potentiaali on tulevaisuutta. Yrityksiltä tekoälyn tehokas hyödyntäminen vaatii kokeilukulttuuria ja jatkuvaa oppimista. Parhaimmillaan johtajat näkevät organisaationsa kukoistavan uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja tehokkaampien työskentelytapojen äärellä. Pahimmassa tapauksessa asiat tehdään niin kuin aina ennenkin, ja kehitys kiitää ohitse.
Jo nyt tekoäly auttaa muun muassa tiivistämään valtavia tietomassoja helposti pureskeltavaan muotoon ja kääntämään tekstejä tai puhetta reaaliaikaisesti käden käänteessä kieleltä toiselle. Se litteroi puhetta, jalostaa tekstiä, tuottaa kuvia ja videoita sekä auttaa asiakaspalvelijaa reaaliajassa.
Tekoäly voi esimerkiksi vastata henkilökohtaisen puhelimen puheluihin puolestamme ja selvittää, mistä on kyse, jotta tiedämme, kannattaako meidän hypätä henkilökohtaisesti mukaan puheluun – vai annammeko tekoälyn hoitaa asian itsekseen.
”Tekoälypuhe sisältää hypeä, mutta mullistus tulee yhtä kaikki olemaan suuri. Emme missään tapauksessa vielä nyt hahmota tulevan muutoksen laajuutta”, sanoo DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula.
Todelliset hyödyt paljastuvat kokeilujen kautta
Tekoälyn mahdollisuudet oivaltaa parhaiten kokeilemalla. Yritysten johtoryhmien tehtävä on kannustaa aktiivisesti uusien työkalujen käyttöön ja varmistaa, että niiden mahdollisuudet ja uhat ymmärretään. Tekoälyn käyttöön liittyy eettisiä, taloudellisia ja regulatiivisia kysymyksiä, mutta vähintään yhtä paljon se tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia ja tehostamisen paikkoja.
Epäonnistunutkin kokeilu on arvokas tulos ja oppia jatkoon.
”Jokaisen yritysjohtajan tulisi olla kiinnostunut tutustumaan siihen, miten tekoälyä hyödynnetään jo nyt eri toimialoilla ja eri yrityksissä. Erilaisista käyttötapauksista voi saada yllättävääkin inspiraatiota omaan tekemiseen”, Ylihurula kannustaa.
Nopeat kokeilut minimoivat riskejä, nopeuttavat oppimista, edistävät innovointia ja tukevat kulttuurin muutosta. Vauhdikkaimmin kehittyvät sellaiset yritykset, jotka testaavat uusia kiinnostavia tekoälyratkaisuja ensin pienessä mittakaavassa, analysoivat kokeilun tulokset ja päättävät sitten niiden jatkokehityksestä tai hylkäämisestä.
”Kokeileminen on kohtuuhintaista, joten se ehdottomasti kannattaa. Tekoälykokeiluissa on tärkeää, että jokaisesta vaiheesta opitaan ja ratkaisua parannetaan iteratiivisesti. On hyvä muistaa, että epäonnistunutkin kokeilu on arvokas tulos ja oppia jatkoon. Ei riitä, että johto linjaa jotakin tekoälytyökalujen käytöstä, vaan koko organisaation pitää pysyä uteliaana, aktiivisena ja itseohjautuvana”, Ylihurula lisää.
Oppien jakaminen edistää kollektiivista kehitystä
Pelkkä kokeileminen ei luonnollisesti riitä. Kokeiluista nousseiden oppien jakaminen on yksi keskeisistä tekijöistä, joiden avulla koko organisaatio pääsee kehittymään. Tiedon jakamisen kulttuuri edellyttää johtajalta aktiivista osallistumista. Johtaja voi näyttää esimerkkiä jakamalla omia oppimiskokemuksiaan, olivat ne sitten onnistumisia tai epäonnistumisia.
Oma henkilöstömme käyttää samoja ratkaisuja, joita tarjoamme asiakkaillekin.
”Teknologiset innovaatiot eivät vaikuta ainoastaan liiketoimintaan, vaan myös organisaation kulttuuriin. Tänä päivänä jokaisen harjoittelijasta johtajaan on oltava valmis oppimaan ja jakamaan oppejaan”, sanoo Ylihurula.
Kun tekoälytyökalut alkoivat ujuttautua yritysten arkeen, DNA oli etunenässä kokeilemassa, mistä saisi parhaiten hyötyä omaan tekemiseen. DNA:n henkilöstö on jo pitkään hyödyntänyt omaa, DNA:lle kehitettyä tukiälyä sekä Copilot-työkaluja omana sisäisenä tukiälynään, ja tekoälyä käytetään laajasti myös asiakaspalvelussa, myynnissä ja markkinoinnissa.
”Meille on tärkeää, että oma henkilöstömme käyttää samoja ratkaisuja, joita tarjoamme asiakkaillekin. Omien oppiemme kautta meidän on luontevaa kertoa asiakkaille, miten olemme itse hyötyneet ratkaisuista, sekä jakaa käyttötapauksia ja kokemuksia käyttöönotosta. Lisäksi jaamme tietysti tietoa aktiivisesti myös koko oman Telenor-konsernin kesken”, kertoo Ylihurula.
Tekoäly paikkaa myös kyberturvallisuuden osaajapulaa ja toimii koneasiakkaana firman varastossa. Lue Teknologiatrendit 2025 -raportti, niin pysyt kärryillä tuoreimmista mullistuksista!