Kinen etävalvonta mittaa laivojen rikkipäästöt

Etäyhteydet vievät Kine Robot Solutionsin robotiikkaratkaisut avomerelle.

Kine Robot Solutionsin kehittämä etävalvontajärjestelmä mittaa alusten rikkipäästöjä Suomen aluevesillä. DNA:n kattavat mobiiliyhteydet mahdollistavat valvonnan jopa ulkosaaristossa.

Kine Robot Solutions on robotiikkaan ja digitalisaatioon erikoistunut turkulainen yritys, joka toimittaa automaatiojärjestelmiä ja tarjoaa koulutus- sekä huoltopalveluja. Yritys aloitti elintarvikkeiden pakkausjärjestelmistä, mutta viime aikoina toiminta on laajentunut myös logistiikkaan, esimerkiksi laivojen lastaukseen.

Kinen pääomistaja ja teknologiajohtaja Kimmo Salonen sanoo, että perinteisten robotiikkaratkaisujen kysyntä on vähenemässä. Tilalle ovat nousemassa älykkäät ja monikäyttöiset järjestelmät.

”Automaatiojärjestelmän tulee pystyä tekemään useita erilaisia tehtäviä ilman suuria muutoksia. Erityisesti siirreltävien järjestelmien kysyntä kasvaa”, Salonen toteaa.

Kine tarjoaa asiakkailleen myös uudenlaista CBM-huoltomallia (Condition Based Maintenance), jossa järjestelmän kuntoa seurataan automaattisilla tiedonkeruujärjestelmillä.

”Huoltopäätökset perustuvat järjestelmän todelliseen kuntoon. Näin vältetään tarpeettomat huollot ja ehkäistään tuotantokatkoja, kun poikkeamat havaitaan ajoissa.”

Edelläkävijä rikkipäästöjen etävalvonnassa

Kine on alkanut tarjota automaatiojärjestelmiään myös palveluna. Asiakkaan ei tarvitse tehdä itse isoja investointeja, vaan maksut perustuvat järjestelmän käyttöön.

”Kine vastaa järjestelmän kunnossapidosta ja pitää huolen, että se on aina toimintakuntoinen”, Salonen sanoo.

Hyvä esimerkki tällaisesta palvelusta on Suomen aluevesillä liikkuvien merialusten polttoaineen rikkipitoisuuden etävalvonta, jonka Kine toimittaa palveluna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Polttoaineen rikkipitoisuus mitataan alusten pakokaasuvanoista laivareittien varrelta.

Valvontajärjestelmä muodostuu useista mittauslaitteista, jotka on yhdistetty yhdeksi tiedonkeruujärjestelmäksi. Kinellä on yksi liikkuva ja viisi kiinteää havaintoasemaa eri puolilla Suomen aluevesiä.

”Etävalvonnan ansiosta mitattujen alusten määrä on noussut muutamasta kymmenestä useisiin tuhansiin. Yhtä kattavaa valvontajärjestelmää ei ole muualla maailmassa, joten järjestelmä on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta.”

DNA:n yhteydet toimivat ulkosaaristossakin

Kine käyttää valvontajärjestelmän tiedonsiirtoon DNA:n verkkoa ja mobiilipalveluja, sillä mittauslaitteistot ovat kiinteän dataverkon ulkopuolella. Salosen mielestä DNA:n M2M-mobiilidatapalvelu sopii täydellisesti valvontaverkon tiedonsiirtoon.

”Automaattinen M2M-viestintä sekä erilaiset etävalvontateknologiat mahdollistavat täysin omatoimisten mittausasemien sijoittamisen aina ulkosaaristoon asti”, Salonen huomauttaa.

Valvontajärjestelmä käyttää myös DNA:n SMS-palvelua. Mikäli järjestelmä havaitsee sallitut rajat ylittäviä rikkipitoisuuksia, asiasta lähtee välittömästi tekstiviesti Trafin tarkastajalle. Kine käyttää DNA:n palveluita kaikessa muussakin datan siirrossa ja viestinnässä, aina matkapuhelimista toimiston laajakaistaratkaisuihin asti.

”Hyvä kumppanuus tarkoittaa meille avointa keskustelua sekä joustavuutta. Arvostamme myös DNA:n kykyä ratkaista ongelmia, olipa sitten kyse olemassa olevista järjestelmistä tai uusista haasteista.”

Avainsanat:

Verkko Yhteydet Mobiili IoT M2M
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.