Blogit

Aiwon analytiikan valjastaminen asiakaskokemuksen kehittämiseen on osoittautunut erityisen hedelmälliseksi, kertoo Kasvu Open -menestyjän toimitusjohtaja Atso Vesterinen. Kuva: Aiwo Digital.

Kiinnostaisiko epäreilu kilpailuetu?

Aiwo Digitalin analytiikka perkaa olennaisen esiin jättimäisistä datamääristä, ja käyttöönotto on nopeaa. Ainutlaatuiselle palvelulle on kysyntää jo kansainvälisesti, ja yhtiö kasvaakin huimaa vauhtia.

Tyytyväinen asiakas on menestyvän liiketoiminnan edellytys. Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on kuitenkin vaikeaa.

NPS-suositteluindeksin kaltaiset mittarit ovat sidottuja kysymyksenasetteluun. Ennalta muodostetut kysymykset tarjoavat vastauksia vain niihin asioihin, joista kysytään. Niiden ulkopuolelle voi jäädä piiloon paljon arvokastakin palautetta, josta olisi hyötyä asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Asiakashaastattelut toimivat tässä suhteessa paremmin, mutta nekin kärsivät laadulliselle tutkimukselle tyypillisistä ongelmista. Toteutus vie aikaa ja rahaa, ja aineiston määrä on väkisinkin rajallinen.

Jyväskylästä ponnistava Aiwo Digital mullistaa tätä kenttää. Yhtiö kehittää seuraavan sukupolven analytiikkaa, jossa tekoäly seuloo eri datalähteistä tulevaa vapaamuotoista asiakasviestintää – esimerkiksi tallennettuja puheluita, sähköposteja, chat- tai some-keskusteluja – ja visualisoi niiden pohjalta reaaliajassa, mistä asiakkaat juuri nyt pöhisevät ja mihin sävyyn.

Aiwo antaa datan puhua

Aiwon toimitusjohtajan Atso Vesterisen mukaan yhtiön kehittämän analytiikan käyttöönotto onnistuu nopeimmillaan yhdessä päivässä. ”Tarvitaan vain pääsy datalähteisiin. Mitään avainsanoja ei tarvitse määritellä”, hän kertoo.

Kaikki havainnot heijastelevat datan sisältöä eivätkä siis ole riippuvaisia ennalta mietityistä teemoista. Jos asiakkaiden puheissa nousee esiin aivan uusi aihe, kuten korona taannoin, se näkyy välittömästi järjestelmän tuottamassa tilannekuvassa.

”Liiketoimintapäätöksiä voidaan silloinkin tehdä oikeaan tietoon perustuen, sen sijaan että paniikkimoodissa arvailtaisiin, kuinka toimia uudessa tilanteessa”, Atso Vesterinen sanoo.

Puhumme epäreilun kilpailuedun tarjoamisesta asiakkaalle. Ja se ei ole pelkkää puhetta.

Miten yhtiö sitten on onnistunut kehittämään näin kehittynyttä analytiikkaa? Kaiken ytimessä on poikkitieteellinen tekijätiimi.

”Tällaista haastetta eivät voi ratkaista yksin matemaatikot, it-arkkitehdit, antropologit tai datatieteilijät. Yhteistyötä tarvitaan. Tekijöidemme monipuolinen osaaminen yhdistää prosessin, matemaattiset mallit ja oikean datankäsittelytavan toimivaksi ratkaisuksi”, Vesterinen sanoo.

Aiwon analytiikka on sovellettavissa minkä tahansa datamäärän seulomiseen. Sen valjastaminen asiakaskokemuksen kehittämiseen on osoittautunut erityisen hedelmälliseksi.

”Puhumme epäreilun kilpailuedun tarjoamisesta asiakkaalle. Ja se ei ole pelkkää puhetta. Yksi asiakkaamme kertoi saavuttaneensa kahdessa kuukaudessa puolen miljoonan euron mitattavan hyödyn palvelumme avulla. Toinen taas sanoo, ettei voisi enää kuvitella pärjäävänsä ilman Aiwoa”, Atso Vesterinen kertoo.

Hyvä tiimi on kasvuyritykselle ratkaisevan tärkeä

Ainutlaatuinen ratkaisu on siis jo huomattu markkinoilla. Yhtiö on kymmenkertaistamassa liikevaihtoaan menossa olevalla toisella tilikaudellaan. Asiakkaita on teleoperaattoreista vakuutusyhtiöihin ja pankeista viranomaisiin. Uusin sopimus on Vesterisen mukaan juuri solmittu globaalin mediajätin News Corpin kanssa.

Aiwon räjähdysmäinen startti teki vaikutuksen tuomaristoon kasvuyrityksille suunnatussa Kasvu Open -sparrausohjelmassa. Aiwo sijoittui toiseksi kaikkiaan 320 yrityksen joukosta. Kiitosta tuli myös bisnesmallin skaalautuvuudesta ja tekoälyn tehokkaasta hyödyntämisestä. DNA on Kasvu Openin kumppani.

Millaisia neuvoja Vesterinen antaisi aloittelevalle kasvuyrittäjälle?

Ainakaan tiimin merkitystä ei voi korostaa liikaa.

”Uuden innovaation rakentamisessa tekijöillä on todella suuri merkitys siinä, onnistutaanko vai ei. Sitoutumista ja sinnikkyyttä tarvitaan. Mekin olemme lyöneet päätämme petäjään monesti. Usko on ollut koetuksella”, Vesterinen sanoo. Hän muistuttaa, että epäonnistuakin saa – kunhan siitä oppii, ja yrittää seuraavalla kerralla eri tavalla.

Erilaisen osaamisen yhdistäminen tuo Vesterisen mukaan rikkautta tekemiseen.

”Tällaisessa monitieteellisessä ympäristössä se toki korostuu. Uskon kuitenkin, että yritys kuin yritys hyötyy, kun mukana on eri alojen osaajia.”

Vesterinen kannustaa myös antamaan asiantuntijoille roolia liiketoimintapäätöksissä. ”Erotumme varmasti sillä, että hyödynnämme asiantuntijoidemme tietämystä päätöksenteossa mahdollisimman pitkälle. Heillä on paras tieto, joten sitä kannattaa hyödyntää. Kartamme kaikenlaista keskusjohtoisuutta”, Vesterinen sanoo.

 

Kun yritys kasvaa, myös yhteyksiä ja työkaluja on ajateltava isommin. Kuinka kaista ja työkalut pysyvät kasvussa mukana? Lue ja katso video!

Avainsanat:

Tekoäly Digitalisaatio Innovaatio Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.