Twistbe on lyhenne sanoista the way it's supposed to be – niin kuin asian pitäisi olla. Ponnekkaan nimen takana on kauneudenhoitoalan suunnannäyttäjäksi tähtäävä suomalaisyritys, jonka huikea taival kymmenkertaiseen liikevaihtoon on vaatinut uskoa, uhmaa ja uutteruutta. Kannattavuuden ja vaikuttavuuden polttopisteessä operoivan kasvuyrityksen perustajakaksikko avaa näkemyksiään siitä, missä kulkee menestyksen tavoittelun ja sulan hulluuden raja.
Kun Veera Brückler ja Kati Partanen perustivat Twistben, kyse ei ollut vain uudesta liiketoiminnasta, vaan halusta toimia muutosvoimana koko ihonhoidon kentällä. Yritys perustettiin ratkaisemaan kauneudenhoidon suurin ongelma, eli ihonhoitotuotteet, jotka eivät täytä lupaustaan ja ovat jopa haitallisia käyttäjilleen.
Twistben juuret ulottuvat Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon, jossa Brückler ja Partanen tutustuivat opintojensa aikana. Elämä johdatti kaksikon työskentelemään muun muassa taloushallinnon ja markkinoinnin maailmassa eri aloilla, mutta lopulta kiinnostus kosmetiikan raaka-aineiden valmistukseen ja ihon biologiaan vei uuden liikeidean äärelle.
Päämääränä oli rakentaa kestävää liiketoimintaa, joka tekee hyvää ihmisille, yhteiskunnalle ja planeetalle. Seuraava kysymys oli, miten sellaista liiketoimintaa lähdetään käytännön tasolla rakentamaan – tyhjästä.
"Kun aloitimme, meillä ei ollut kokemusta verkkokaupasta, logistiikasta tai työnantajana olemisesta. Toisaalta meillä ei käynyt mielessäkään, että se olisi ongelma", Brückler toteaa.
Epäsovinnainen alku herätti epäilyksen väreitä kaksikon ympärillä, ja jotkut lähipiirissä pitivät ajatusta suorastaan hulluna. Brückler ja Partanen uskoivat kuitenkin omaan oppimiskykyynsä ja olivat valmiit kohtaamaan kaikki haasteet rakentaessaan omaa yritystään pala kerrallaan.
Myrskykausien kautta huippuluokan menestykseen
Alku ei kuitenkaan ollut helppo. Twistben verkkokaupan rakentanut kumppaniyritys ajautui taloudellisiin vaikeuksiin kesken projektin, eikä työ tullut valmiiksi. Tästä seurasi merkittäviä haasteita ja ylimääräisiä kustannuksia – rahaa paloi kuin kaarnaa. Seurauksena Twistbellä jouduttiin tekemään kompromisseja ja lopulta suuntaamaan kriittinen katse koko liiketoiminnan raameihin.
"Saatiin heti kättelyssä kunnolla pataan", Brückler kuittaa.
Alkuvuosien vastoinkäymiset pakottivat Brücklerin ja Partasen aloittamaan talkoot järkeistämällä ja skaalaamalla yrityksen toimintaa. Partanen naurahtaa, että silloin kahden ihmisen kokoisessa yrityksessä oli hyvin tilaa myllätä kaikki uuteen uskoon.
”Se oli vaikeaa aikaa, mutta tärkeä käännekohta meille. Perattiin koko toiminta auki, kirkastettiin mitä haluamme tehdä ja miksi. Keskitimme voimavaramme siihen, missä tiesimme olevamme vahvimmillamme”, Partanen jatkaa.
Twistben tapauksessa tämä tarkoitti sitä, että voimavarat keskitettiin hallittuun ja kannattavaan kasvuun. Määrätietoisen askelluksen etenemisen filosofiasta on aikain saatossa pidetty kiinni silloinkin, kun tarjolla on ollut nopeampia reittejä kasvaa.
Se oli vaikeaa aikaa, mutta tärkeä käännekohta meille.
Alusta asti ilman ulkoista rahoitusta toiminut Twistbe on noussut komeaan nousukiitoon vuosien saatossa. Viimeisen seitsemän vuoden aikana liikevaihto on peräti kymmenkertaistunut ja henkilöstö kasvanut kymmenpäiseksi.
Perustajat lupaavat, että Twistbellä toimintaa ohjaavat jatkossakin vankat arvot: läpinäkyvyys sekä sisäisesti että ulospäin, vuorovaikutukseen ja tarvekartoitukseen pohjaava asiakaslähtöisyys sekä korkealaatuisiin tuotteisiin panostaminen. Toiminnan taustalla on ja pysyy merkityksellisyyden eetos: liiketoiminta nojaa kestävään kehitykseen, jota edistetään eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
Tähtäimessä on kasvattaa liiketoimintaa myös kansainvälisille markkinoille, sillä Brücklerin ja Partasen mukaan Twistbe haluaa olla vastuullisen ja lupaukset täyttävän ihonhoidon synonyymi sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti. Ensimmäinen askel Eurooppaan on jo otettu ranskalaisen brändin yritysoston myötä.
Jos et osaa selittää yrityksesi talouslukuja kuusivuotiaalle, tuskin ymmärrät niitä täysin itsekään.
Brückler ja Partanen neuvovat muita yrittäjiä ennen kaikkea aloittamaan pienen mittakaavan toimilla ja testaamalla liikeideaansa vaiheittain, jolloin toimintaa voi laajentaa ja rikastaa hallitusti. Myös rautalankatason ymmärrys kannattavuuden kantaosista on hyvän ja kestävän liiketoiminnan elinehto:
"Jos et osaa selittää yrityksesi talouslukuja kuusivuotiaalle, tuskin ymmärrät niitä täysin itsekään. Silloin täytyy löytyä rohkeutta esittää niitä kuuluisia tyhmiä kysymyksiä. Muuten ei voi oppia", Brückler toteaa.
Mittaluokasta riippumatta yksittäisten tavoitteiden asettaminen ja priorisointi yrityksen yhteisen päämäärän asteikolle on kestävän liiketoiminnan tärkeimpiä rakennusaineita. Twistben tapauksessa se on ja aina tulee olemaan asiakaslähtöisyys:
"Asiakkaan kuunteleminen on kaiken perusta. Se auttaa meitä kasvamaan järkevästi ja määrätietoisesti kohti Twistben päämäärää: tehdä yrityksemme arvojen mukaisia päätöksiä, menestyä ja lopulta muuttaa maailmaa", Brückler päättää.
Mitä on uskallus? Se on rohkeutta kohdata tuntematon ja ottaa riskejä myös silloin, kun lopputulos ei ole varma. DNA:n Kasvun tekijät -sarjassa jaamme inspiroivia tarinoita yritysasiakkaistamme, jotka ovat ottaneet rohkeita askeleita kohti menestystä ja kasvua. Tarinoissa korostuu asiakkaidemme kyky toteuttaa unelmiaan ja uskoa omaan tekemiseensä.
Ota uusi askel yrityksesi kasvutaipaleella – lataa DNA:n maksuton Yrityksen kasvuopas ja ota hyödylliset kasvuvinkit haltuun!