Pienestä perheyrityksestä noin viisikymmentä ravintola-alan ammattilaista työllistäväksi konserniksi kasvanut Obelix on käynyt läpi haastavia ja rohkeutta vaativia aikoja. 

Kasvun tekijät: sitoutunut henkilöstö ja harkitut liikkeet ovat pitäneet Obelix-ravintolakonsernin vakaan kasvun tiellä

Pienestä perheyrityksestä noin viisikymmentä ravintola-alan ammattilaista työllistäväksi konserniksi kasvanut Obelix on käynyt läpi haastavia ja rohkeutta vaativia aikoja. Ravintola-alan ailahtelevuudesta huolimatta yritys on kasvattanut liikevaihtoaan tasaisesti vuosien varrella. Sydämeltään hyvinkääläisen ravintolakonsernin ruori on pidetty vakaana silloinkin, kun tulevaisuus on näyttänyt epävarmalta – ja usko omaan toimintaan on ennen pitkää palkittu.  

Marco Sundströmin luotsaamaan ravintolakonsernin matka on kulkenut monien mutkien, paikkakuntien ja ravintolakonseptien kautta tähän päivään. Ensimmäinen Obelixin nimen alla perustettu ravintola avasi ovensa vuonna 2003, mutta toiminnan taustalla olevan perheyrityksen juuret ulottuvat 90-luvun puoliväliin.   

Ajan kuluessa Obelix on kasvanut usean yrityksen ja toimipisteen konserniksi, johon kuuluvat muun muassa Obelixin nimeä kantavat ravintolat Riihimäellä ja Hyvinkäällä sekä elintarvikeyhtiö Chef X. Vuoden 2025 huhtikuussa yrityksen tarjoama kasvoi uudella toimipisteellä, kun Hyvinkään Villatehtaalle avattiin uusi bistro.  

"Jokainen uusi avaus on ollut hyppy tuntemattomaan. Olemme aina laajentuneet velkarahan sijaan omaan kassavirtaan luottaen. Se totta kai lisää riskejä, mutta antaa myös vapauden toimia itsenäisesti", Sundström toteaa.  

Halusimme varmistaa, ettei kukaan jää yksin vaikeina aikoina. 

Obelixin alaisuudessa toimiva Chef X on merkittävä etappirasti yrityksen rohkealla ja omaehtoisella taipaleella. Kun pandemia-aika ravisteli palvelualaa, Obelixilla päätettiin perustaa Chef X, joka toimittaa ravintolakokkien loihtimia valmisannoksia ja lisukkeita kauppojen hyllyille. Tahtotilana oli tuoda vakautta liiketoimintaan vaikeina aikoina, mutta ennen kaikkea tarjota yrityksen henkilökunnalle töitä.  

"Ei ollut tulovirtaa, eikä varmuutta tulevasta. Päätimme miettiä yhdessä koko henkilöstön voimin, miten saamme pidettyä liiketoiminnan kannattavana ja kaikki työntekijät mukana", Sundström toteaa vakavana.  

"Halusimme varmistaa, ettei kukaan jää yksin vaikeina aikoina. Siispä lähdimme lopulta laajentamaan yritystoimintaa Chef X:n suuntaan", jatkaa Obelixin taustalla toimivan Obel 1X -yrityksen operatiivisesta toiminnasta vastaava Sanni Jyväsjärvi.  

Alkujaan kesätöissä tarjoilijana aloittaneen Jyväsjärven ura on malliesimerkki Obelixille ominaisista arvoista sitoutuneisuudesta kunnianhimoon. Jyväsjärvi on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran konsernissa, mikä saa yhteisöllisyyttä ja sitoutuneisuutta arvostavan Sundströmin hehkumaan.  

"Meillä on talossa Sannin kaltaisia tekijöitä, jotka ovat olleet mukana yli kaksikymmentä vuotta. Kyllähän se kertoo siitä, että ihmiset viihtyvät meillä", Sundström myhäilee.  

Menestyksekkään liiketoiminnan kolmitahoinen kokonaisuus  

Hiljattain yhteistyön DNA:n kanssa aloittanut Obelix tähtää tulevaisuudessa liiketoiminnan maltilliseen mutta rohkeaan kasvuun. Lisäksi myös päivittäisen toiminnan digitaalista ulottuvuutta tullaan varmasti kehittämään uusien palvelualalle kohdistettujen digitaalisten ratkaisujen avulla.  

"Tavoitteena on, että uudet järjestelmät ja ratkaisut helpottavat päivittäistä työtä. Vältetään informaatiokuorman lisäämistä, ja samalla tuetaan ja sujuvoitetaan prosesseja", Jyväsjärvi tiivistää.  

Jyväsjärvi jatkaa, että tehokas ja kannattava toiminta lähtee osaavasta ja sitoutuneesta henkilökunnasta, jolla on parhaat resurssit keskittyä asiakkaiden viihtyvyyteen ja näiden tarpeiden täyttämiseen. Sen prosessin ytimessä on inhimillisiä tekijöitä, joita ei pidäkään lähteä automatisoimaan. Maltti on valttia myös digitalisaation aikakaudella.  

Pyhä kolminaisuus on omistajan, henkilökunnan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus.  

Muita yrityksiä neuvoessaan Sundström ja Jyväsjärvi kehottavat panostamaan yrityksen ydinosaamiseen ja henkilökunnasta huolehtimiseen.  

"Panosta niihin osa-alueisiin, joilla tiedät olevasi vahvimmillasi. Älä yritä olla kaikkea kaikille", Sundström toteaa.  

"Ilman sitoutunutta porukkaa ei kannata haaveilla kasvusta ja kehityksestä. Tämä ala on ihmisten varassa, joten pidä ennen kaikkea ihmisistä huolta", Jyväsjärvi jatkaa.  

Sundströmin ja Jyväsjärven mukaan kasvua tavoitellessa täytyy toisinaan olla valmis lähestymään asioita uudesta näkökulmasta – tarvittaessa täytyy myös olla valmis ottamaan hyppy tuntemattomaan. Tavoitteet saattavat hyvinkin jäädä saavuttamatta ilman visiota ja rohkeutta seurata sitä.  

"Täytyy olla rohkea, muttei tyhmänrohkea. Toisaalta jokainen yrittäjä taitaa joutua määrittelemään näiden kahden välisen eron omatoimisesti", Sundström naurahtaa.  

Vaikka Obelix tähtää jatkossakin liiketoiminnan kirittämiseen, yrityksen näkökulmasta kasvu, kunnianhimo ja tavoitteellisuus eivät toteudu yrityksen ihmisläheisen arvopohjan kustannuksella. 

Sundströmin toteaakin, että menestyksekkään liiketoiminnan resepti on kolmitahoinen kokonaisuus:  

"Pyhä kolminaisuus on omistajan, henkilökunnan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Kun näiden kolmen asian välillä säilyy sujuvuus, tyytyväisyys ja tasapaino, homma toimii."  

 

Mitä on uskallus? Se on rohkeutta kohdata tuntematon ja ottaa riskejä myös silloin, kun lopputulos ei ole varma. DNA:n Kasvun tekijät -sarjassa jaamme inspiroivia tarinoita yritysasiakkaistamme, jotka ovat ottaneet rohkeita askeleita kohti menestystä ja kasvua. Tarinoissa korostuu asiakkaidemme kyky toteuttaa unelmiaan ja uskoa omaan tekemiseensä.  

Haluatko nostaa yrityksesi toiminnan seuraavalle tasolle? Ota DNA:n maksuton Yrityksen kasvuopas haltuun!  

Avainsanat:

Muuttuva työ Työkulttuuri Johtaminen

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

Kasvun tekijät: Twistbe on kasvanut ihonhoitoalan startupista suunnannäyttäjäksi omilla ehdoillaan

Artikkeli
Ville Lehtinen
6/2025 DNA Yrityksille

Tekoälyavusteinen DNA SOC valvoo yritysten tietoturvaa herkeämättä ja kustannustehokkaasti – palvelu havaitsee uudet kyberuhat nopeasti

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

My day: päiväni konttorilla 90-luvun puolivälissä

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

Korvat hörölle: luvassa on teknologiaa, tietoturvaa ja trendejä

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.