Lapin Arvokiinteistöt on yksi Pohjois-Suomen arvostetuimmista kiinteistönvälitystoimistoista. Yli 15 vuoden matka menestyksen tiellä on kulkenut monen taantumuksen taitteen läpi. Mutta siellä, missä muut ovat nähneet haasteita ja hankaluuksia, Lapin Arvokiinteistöt on aina nähnyt ennen kaikkea mahdollisuuksia.
"Kun muut jarruttivat, me painoimme kaasua."
Näin toteaa Lapin Arvokiinteistöjen toinen perustaja Jukka Ruskola. Tähän kiteytyy se määrätietoisuus, joka on saanut Lapin Arvokiinteistöjen kasvun kukkimaan jopa silloin, kun liiketoiminnan maaperä on ollut roudasta rosollaan.
Kun markkinat taantuivat säästöliekille vuonna 2008 alkaneen talouskriisin myötä ja myös asunnonvälityksen alalla otettiin taka-askelia, Oulun Arvokiinteistöjen Jukka Ruskola ja Osmo Mertala päättivät laajentaa liiketoimintaansa ja perustaa kiinteistönvälitystoimiston Rovaniemelle. Vaikka molemmat olivat tunnettuja ja arvostettuja kiinteistöalan asiantuntijoita, rohkea peliliike näyttäytyi monelle sulana hulluutena.
Hulluus osoittautuikin viisaudeksi: kun muut kiinteistönvälityksen toimijat hapuilivat jarrupoljinta, Lapin Arvokiinteistöt kasvatti markkinaosuuttaan ja keskittyi rakentamaan ammattitaidostaan ja rehellisyydestään tunnettua organisaatiota.
Rohkeus kantoi myös hedelmää, sillä Lapin Arvokiinteistöistä muotoutui vuosien varrella vakaasti kasvava ja arvostettu toimija Rovaniemellä ja muualla Lapissa. Yritykselle on myös myönnetty korkeista kriteereistään tunnettu Suomen Vahvimmat -sertifikaatti – saavutus, johon yltää hyvin pieni osa suomalaisista yrityksistä.
Kun muut kiinteistönvälityksen toimijat hapuilivat jarrupoljinta, Lapin Arvokiinteistöt kasvatti markkinaosuuttaan.
Yrityksen kivijalka on yksilöllinen ja laadukas palvelu. Ruskolan mukaan menestyksen reseptin tärkein ainesosa rohkeuden ohella on rehellisyys:
“Me emme maalaile pilvilinnoja tai myy tyhjiä lupauksia. Annamme realistisen arvion ja pidämme sen, mitä luvataan. Luomamme luottamus näkyy suoraan saamassamme asiakaspalautteessa”, Ruskola kertoo.
“Meille parasta markkinointia ovat olleet tyytyväiset asiakkaat, jotka ovat suositelleet palvelujamme muille. Sana leviää, yhteydenottoja satelee ja liiketoiminta kasvaa. Asiakkaiden tyytyväisyys on meille suurin onnistumisen mittari”, jatkaa myyntisihteeri ja markkinointivastaava Emmi Heikka.
Historia toistaa itseään – ja hyvä niin
Jokunen vuosi sitten Lapin Arvokiinteistöt kohtasi tutunoloisen tilanteen: pandemiavuodet heittivät kapuloita niin yhteiskunnan kuin kaupankäynnin rattaisiin, ja monen yrityksen liiketoiminta sakkasi seisaalleen. Yritys ei jälleenkään jäänyt odottelemaan parempia aikoja, vaan haaste nähtiin taas mahdollisuutena.
Yhtiö alkoi hyödyntää virtuaalisia asuntonäyttöjä ja digitaalisia asiakaspolkuja. Uudet toimet eivät vain pelastaneet toimintaa, vaan nostivat bisneksen uudelle tasolle.
"Me teimme kauppaa jopa paremmin kuin ennen koronaa", Ruskola intoilee.
Pandemia-aika oli kärkevä osoitus myös Lapin Arvokiinteistöjen henkilökunnalle siitä, että osaavissa käsissä teknologia on tärkeä reitti parempaan asiakaspalveluun. DNA:n tietoliikennepalveluihin luottavan yrityksen luotsi toteaakin modernien teknologisten vaateiden ja toiminnallisuuksien luotettavuuden olevan vähintään yhtä tärkeää kuin rehellisen kaupankäynnin eetos:
"Me teemme bisnestä usein kirjaimellisesti keskellä korpea, joten hyvä kuuluvuus on tässä työssä enemmän kuin tärkeää – se on elinehto. Yksi katkennut puhelu voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja", Ruskola tiivistää.
Ruskolan ja Heikan mukaan myös asiakkaiden odotukset asumisen digitaalisen ulottuvuuden suhteen ovat muuttuneet, mikä näkyy luonnollisesti myös kiinteistönvälityksessä. Hyvät tietoliikenneyhteydet ja älyratkaisut nousevat jatkuvasti tärkeämpään rooliin asumisessa.
“Ihmiset kaipaavat entistä enemmän turvallisuutta ja joustavuutta kotona ollessaan ja ostopäätöksiä tehdessään – tämä korostuu meidänkin työssämme joka päivä”, Heikka kertoo.
Asiakkaiden tyytyväisyys on meille suurin onnistumisen mittari.
Asiakkaiden korkeammat odotukset ovat tervetullut haaste Lapin Arvokiinteistöille, ja yrityksen tulevaisuus näyttää lupaavalta. Tähtäimessä on liikevaihdon tuplaaminen seuraavan viiden vuoden aikana – vaan ei hinnalla millä hyvänsä.
“Me emme halua olla suurin, vaan paras. Kun keskitymme laatuun ja pidämme asiakkaiden tarpeet kärkisijalla, yrityksen kasvu jatkuu luonnollista reittiään”, Ruskola linjaa.
Kilpailu alalla on kovaa, mutta Lapin Arvokiinteistöt ei näe ympärillään vihollisia vaan kollegoita. Ruskola hymyilee kertoessaan, että toisinaan kilpailijatkin soittavat kysyäkseen neuvoja. Siitä tietää, että on tehnyt jotain oikein.
Muita yhtiöitä neuvoessaan Ruskola ja Heikka ovat yksimielisiä korostaessaan rohkeuden, rehellisyyden ja kunniallisen toiminnan arvopohjaa:
“Sopeudu markkinaan. Toimi rehellisesti itseäsi ja asiakkaita kohtaan. Uskalla silloin, kun muut epäröivät. Voiton tavoittelu ei tarkoita sitä, että pitää yrittää kampittaa kilpakumppaneita, vaan sitä, että juoksee kovempaa kuin muut."
Mitä on uskallus? Se on rohkeutta kohdata tuntematon ja ottaa riskejä myös silloin, kun lopputulos ei ole varma. DNA:n Kasvun tekijät -sarjassa jaamme inspiroivia tarinoita yritysasiakkaistamme, jotka ovat ottaneet rohkeita askeleita kohti menestystä ja kasvua. Tarinoissa korostuu asiakkaidemme kyky toteuttaa unelmiaan ja uskoa omaan tekemiseensä.
DNA:n Yrityksen kasvuopas tarjoaa käytännöllisiä vinkkejä, joiden avulla yrityksesi voi kehittyä seuraavalle tasolle. Lataa maksuton opas ja ota hyödylliset vinkit haltuun!