Blogit

Kaikki lapset eivät uskalla unelmoida lomasta

Viime talvena sain olla saattamassa erään lapsikylän jännityksestä kihisevän väen lähtöä talvileirille pohjoiseen. Lapset pyörivät levottomina kassiensa kanssa kuin mikä tahansa hälyisä matkapoppoo. Tavanomaiseen lomaseurueeseen verrattuna tässä joukossa jotain oli kuitenkin toisin: mukana oli lapsia, joille tämä oli ihka ensimmäinen oikea lomareissu.

Oma kuplani poksahti, kun tajusin, että on lapsia, joille sana loma on ollut tuntematon käsite ja joiden elinympäristö on ehkä rajoittunut oman taloyhtiön parkkipaikkaan. Mietin mielessäni omaa perhettäni, jolle jokavuotiset lomaseikkailun suunnittelut ovat yhteistä hupia, ja lasten kinastelun aiheena on lähinnä se, kuka saa istua lentokoneessa ikkunapaikalla… Voi vain kuvitella, millaisia tunteita ja tilanteita tällä talvileirillä harjoiteltiin ja kuinka unohtumattomia muistoja odotetusta retkestä syntyi!

Suomessa yli 100 000 lasta elää pelkojen ja murheiden värittämää lapsuutta ja kasvaa ilman riittävää huolenpitoa. Noin 18 000 lasta asuu oman kodin ulkopuolella, syystä tai toisesta. Jos päivittäinen perusturva ja usko turvalliseen huomiseen puuttuu, lapsen on mahdoton unelmoida yhtään mistään.

SOS-Lapsikylän ja yritysten välinen yhteistyö lisää kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien lasten mahdollisuuksia kasvaa rakastavassa kodissa, arvostettuna ja turvassa. Yritysyhteistyön avulla SOS-Lapsikylä voi helpottaa lasten ja nuorten repaleista arkea ja tarjota heille unelmia siivittäviä, korjaavia kokemuksia.

Selviytymistaistelun keskellä lapsen suurin toive kun saattaa olla se, että koti rauhoittuisi yöksi tai että kaapista löytyisi huomenna syötävää. Turvallisuuden tunteen vahvistuessa lapsen unelmat saavat vähitellen tilaa kasvaa.

Yritysten yhteistyöpanosten turvin on toteutettu satoja unelmia. Nuorten yhteiset sunnuntailounaat, oman huushollin starttipaketit, ovien raottaminen työelämään ja auttaminen työnhaussa ovat olleet upeita yritysten junailemia tekoja itsenäistyvien nuorten tukemiseksi. Monet tuiki tärkeät harrastusvälineet ja itsetuntoa vahvistavat harrastukset ja perheenjäsenten vuorovaikutusta tiivistävät elämykset ovat yritysten toteuttamia unelmien täyttymyksiä.

SOS-Lapsikylän ja DNA:n kumppanuutta on kehitetty yhdessä jo vuodesta 2011 asti. DNA tukee lapsikylien toimintaa monin eri tavoin, sekä taloudellisesti että tietoliikenneyhteyksin. DNA:n lapsille tarjoamat tapahtumat, kuten kevätrieha ja laskettelutapahtuma, ovat esimerkkejä kultaakin kalliimmista tavoista järjestää ja rikastavia elämyksiä lasten elämään. Varainhankinnassa puolestaan asiakkaita puhutteleva lahjoitusmahdollisuus DNA Kaupoissa, yritysasiakkaiden golf-tapahtuma ja henkilöstön yhteisvastuuta aktivoivat raha- ja tavarakeräykset lapsikyliin ovat osoittautuneet toimiviksi.

On sykähdyttävää havaita, kuinka yhteistyö SOS-Lapsikylän kanssa antaa parhaimmillaan lisää merkityksiä myös auttavan yrityksen omien työntekijöiden arkeen ja innostaa ideoimaan yhä uusia tapoja auttaa.

SOS-Lapsikylä on kiitollinen lukuisista yritystukijoistaan. Olen huomannut, että aito halu luoda lapsille parempi tulevaisuus kiinnostaa ja tukee myös yrityksen liiketoimintaa. Kuluttajat valitsevat tuotteen rinnalla myös sen edustamat arvot ja maailmankuvan.

Maailma kaipaa myötätuntoa, ja lapset ansaitsevat unelmia. Yrityksillä on unelmien avaimet.

 

Kirjoittaja Annemi Usva-Vänttinen on SOS-Lapsikylän yritysyhteistyöpäällikkö. DNA on SOS-Lapsikylän monivuotinen yhteistyökumppani. SOS-Lapsikylä vahvistaa lasten ja perheiden hyvinvointia tarjoamalla yhteisöllistä perhehoitoa sekä räätälöityä tukea perheille. Lapsille pyritään antamaan mahdollisuus elää tavallista lapsuutta perheessä ja turvallisessa ympäristössä omassa kodissaan. Silloin, kun tämä ei ole mahdollista, SOS-Lapsikylä tarjoaa lapselle mahdollisuuden elää sijaisperheessä. SOS-Lapsikylä toimii myös kehittämiskumppanina kunnille ja maakunnille lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. www.sos-lapsikyla.fi

 

***

Tämä kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Tulevaisuuden DNA -blogissa 27.7.2017

Avainsanat:

Yritysvastuu Hyväntekeväisyys

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.