Jos yrityksen verkkoyhteyksissä on kehitettävää, kaistan kasvattaminen ei aina riitä. Kapasiteetin varmistamisen lisäksi yrityksen täytyy voida priorisoida ja optimoida aiempaa tarkemmin verkkonsa liikennettä.
Verkkoliikenteen priorisoinnista on hyötyä monen kokoisille yrityksille. Monella yrityksellä on työntekijöitä eri maissa, ja osa henkilökunnasta työskentelee tien päällä tai esimerkiksi asiakkaan tiloissa. Työtapojen muutos asettaa uusia haasteita myös yritysverkoille.
Priorisoinnissa yritys nostaa esimerkiksi äänipuhelut tai toimistoviestintäpalvelut tärkeimmiksi, ja vastaavasti vähemmän aikakriittisten palveluiden kuten sähköpostin prioriteettia lasketaan. Tällöin viestintäpalvelut ja äänipuhelut hoituvat laadukkaasti ja ilman ärsyttävää viivettä, mutta sähköpostin saapuminen voi kestää kymmenenkin sekuntia.
Fiksusti toteutettuna liikenteen priorisointi ei aiheuta haittaa käyttäjälle: Skype-puhelussa kymmenen sekunnin viive tekee keskustelusta mahdotonta, sähköpostia vastaanottaessa sitä ei edes huomaa. Priorisointi varmistaa, että liiketoiminnalle kriittinen data virtaa pahimpinakin ruuhkapiikkeinä, ja bisnes rullaa.
Verkkojen kapasiteetti kasvaa vuosittain 20–30 prosenttia, mutta samaan aikaan tietoliikenteeseen käytettävissä olevat budjetit eivät juurikaan muutu. Datamäärien kasvulle on monta syytä, kuten esimerkiksi toimistoviestinnän ja liikkuvan kuvan käytön nopea kasvu.
Yritykset tarvitsevat verkkopalveluiden analysointia ja kykyä hallita verkkoja. Kertyvä tieto auttaa myös liiketoimintapäätösten teossa. Verkkoa kuormittavat toimenpiteet, kuten isot päivitykset tai data-ajot, voidaan ajoittaa siten, että ne häiritsevät liiketoimintaa mahdollisimman vähän.
Mitä yrityksesi täytyy tiedostaa, jos se haluaa jatkossakin taata tehokkaat, turvalliset ja hallittavat verkkoratkaisut?
Lataa Matkaopas yritysverkkojen tulevaisuuteen ja lisää ymmärrystäsi yritysverkkojen viidestä teemasta, joihin kannattaa perehtyä juuri nyt.
Lataa opas