Jännittää. Julkistamme ensi viikolla vuoden mittaisen strategisen kampanjan, jota olemme yhdessä kumppaniemme kanssa suunnitelleet viime kesästä asti. Kyse on haastekisasta, jossa valitut yritykset toteuttavat IoT-loikan omassa liiketoiminnassaan.
Digiloikkien tarpeellisuudesta on Suomessa puhuttu jo pitkään, ja kansainvälisen kilpailun koventuessa on nyt tärkeää päästä vauhdilla konkretiaan. IoT on meille todellinen mahdollisuus. Osaamisen, maineen ja infrastruktuurin puolesta Suomella on erinomaiset lähtökohdat, joita emme aina itse muista:
- Suomalainen työkulttuuri, jota esimerkiksi Bruce Oreck hienosti kuvailee, sopii mainiosti yhteen digitalisaatiokehityksen kanssa. Kansainvälisessä mittakaavassa erinomaisia työoloja täydentää jatkuvasti vahvistuva yrittäjämäinen asenne.
- Suomen maine maailmalla kasvaa kohisten, mikä houkuttelee tänne lisää osaajia ja toimijoita. Forbesissa viime kesänä julkaistun artikkelin mukaan huimat 10 prosenttia maailman startup-exiteistä tulee pienestä Suomesta, ja startup-tapahtuma Slush kokoaa Helsinkiin vuodesta toiseen suuren määrän yrittäjiä ja sijoittajia keskellä pimeintä syksyä. Hiljattain julkaistun tutkimuksen Suomi on nyt myös globaalin onnellisuusbarometrin kärkimaa.
- Suomessa on erittäin laadukkaat koko maan kattavat tietoliikenneyhteydet, joita myös käytämme todella aktiivisesti. Mobiilidataa hyödynnämme peräti eniten koko maailmassa.
- Yhteinen haasteemme täällä Suomessa on kääntää kaikki nämä vahvuudet toiminnaksi, joka tuottaa uutta kannattavaa liiketoimintaa, kansainvälistä menestystä sekä lisääntyvää hyvinvointia.
Pian käynnistyvän haastekisan kautta haluamme tuoda esineiden internetin mahdollisuuksia ja hyötyjä yritysten liiketoiminnalle yhä näkyvämmin esille, konkreettisten esimerkkiratkaisujen kautta.
Kampanjassa yhdistyy lukuisia tavoitteita: Näyttää esimerkkiä. Lisätä ymmärrystä. Ryhtyä toimeen. Motivoida. Kehittää omaa toimintaamme. Olla mukana rakentamassa tulevaisuuden digitaalista Suomea.
Riippumaton asiantuntijaraati valitsee haastekisaan kolme kiinnostavaa kotimaista yritystä, joiden liiketoiminnan arvioidaan hyötyvän erityisen suuresti IoT:n mahdollisuuksista.
Jokaisen valitun yrityksen kanssa kiteytetään ensin niiden liiketoimintaan liittyvä haaste, johon lähdetään sitten hakemaan ratkaisua useamman eri tiimin voimin. Asiantuntijaraati valitsee ehdotuksista yhdessä yritysten johdon kanssa niille parhaiten sopivan ratkaisun, minkä jälkeen sitä ryhdytään pilotoimaan todellisessa liiketoimintaympäristössä.
Haastekisaa dokumentoidaan ja sisältöä julkaistaan koko loppuvuoden ajan. Toiveemme on, että avoimesti jaettavat kokemukset inspiroivat keskustelua, uusia ajatuksia, lisää ideoita - ja ennen kaikkea toimintaa.
Pidä siis korvat höröllä ja silmät avoinna: haastekisamme julkistetaan Nordic IoT Week -tapahtumassa 17. huhtikuuta. Seuraa sinäkin kisan etenemistä some-kanavissa, ja ole osa ratkaisua!
Lue myös viisi suomalaisille yrityksille oleellisinta poimintaa tutkimusyhtiö Forresterin tämän vuoden kuumimmista IoT-trendeistä!