Internet of Alihankkija, teollinen internet

Internet of Alihankkija

Iso osa suomalaisista älyratkaisuista löytyy alihankintateollisuudesta. Viemme syvän teknologian komponentteja osaksi suurempia, kansainväliselle asiakkaalle näkyviä kokonaisuuksia. Innovaatiomme ovat osana monia kansainvälisiä superbrändejä.

Kiitos ja kunnia hyvin toimivasta komponentista siis menevät tuolle toiselle, ulkomaiselle brändille. Voisiko olla toisin?

Komponenttikin voi olla tähti. Joku saattaa muistaa Intelin nerokkaan kampanjan ”Intel inside”, jolla mikrosirusta tehtiin suureen yleisöön vetoava, haluttava osa tietokonehankintaa. Intel oli tässä ajattelussaan edelläkävijä.

Teollinen internet – koneiden ja laitteiden älyratkaisut sekä niiden pohjalta kehitetty globaali palveluliiketoiminta – avaavat nyt mielettömiä mahdollisuuksia suomalaisille innovaatioille tehdä intelit.

Digitalisoimalla palveluitaan alihankkija voi ponnistaa ylöspäin ravintoketjussa.

Olen menneen vuoden aikana tavannut joukon innovatiivisia sensoreita valmistavia yrityksiä. Minusta on alkanut tuntua, että niillä kaikilla on yksi yhteinen nimittäjä: Innostunut joukko oman alansa huippuasiantuntijoita, jotka ovat päättäneet tehdä fyysisestä laiteideastaan edelläkävijän.

Vaan onko sensorin tai muun komponentin suunnittelun lähtökohtana ollut digitalisaatio ja älykkäiden koneiden ja laitteiden tuottaman tiedon jalostaminen hyötykäyttöön helposti? Harvemmin. Pikemminkin minusta tuntuu siltä, että digitalisaation vaatimukset on liimattu fyysiseen laiteideaan vasta myöhemmin.

Ravintoketjussa kipuaminen edellyttää palvelun kokonaisvaltaista, strategista suunnittelua.

Hyvänä esimerkkinä on minusta Vaisalan olosuhdevalvontajärjestelmä. Vaisala ei ole tyytynyt pelkkiin Life Science -mittalaitteisiin, vaan on rakentanut kokonaisuuden, jonka yhtenä näkyvänä elementtinä toimii viewLinc-ohjelmisto. Sen turvin Vaisala on voinut tuoda oman brändinsä lähemmäs kansainvälistä loppukäyttäjää. Se on huomattavasti kannattavampaa kuin kyhjöttää pelkästään mittalaitteen kyljessä.

Ruokaketjussa ylöspäin nouseminen edellyttää usein sitä, että eri alojen asiantuntijayritykset yhdistävät voimansa ekosysteemiksi, verkostoituvat. IoT on lähtökohtaisesti toimialakohtaista ja kilpailukykyisin kokonaisuus syntyy nopeiten siten, että valitaan selkeät roolit kullekin yritykselle kunkin ansaintamalleja unohtamatta.

Pahitteeksi ei myöskään ole tiimin ja sitä myöten ajattelun monipuolistaminen. Kuulin juuri, että Teknoloikka-toiminnan kautta nuoren opiskelijan palkannut yritys oli saanut jopa uudenlaisia patentteja.

Yle esitti tammikuussa ohjelmasarjaa 8 Myyttiä työstä. Siinä setvittiin myyttiä ”Suomessa ei kannata valmistaa mitään”. Näkökulmia oli monia. Minusta Suomessa kannattaa nyt valmistaa innovatiivisia palveluita teollisen internetin kyltymättömään nälkään.

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 3.2.2016.

Avainsanat:

IoT Digitalisaatio Innovaatio

Lue lisää uudesta työstä

Blogi
Ihmiset istuvat ja keskustelevat modernissa toimiston oleskelutilassa, jossa DNA:n tuotemerkki näkyy vaaleanpunaisilla näytöillä.
10/2025 Ville Laakso

Uskalla haastaa – ja tee organisaatiostasi edelläkävijä 

Artikkeli
Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun digijohtaja Heikki Myllyniemi Kyberrosvot-podcastin nauhoituksissa studiolla.
10/2025 DNA Yrityksille

Veripalvelun digijohtaja peräänkuuluttaa varautumista: ”Kun näyttö pimenee, työn on silti jatkuttava”

Artikkeli
Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta Kyberrosvot-podcastin nauhoituksissa.
10/2025 DNA Yrityksille

"Hyökkääjillä kaksinumeroinen summa miljoonia takataskussa – ei liene ihan koulupoikien puuhastelua”

Artikkeli
10/2025 DNA Yrityksille

Yrittäjä! DNA Kaupoissa on nyt mahdollista hoitaa yritysasiointia

Artikkeli
10/2025 DNA Yrityksille

Keskitä yrityksesi mobiilipalvelut yhdelle luukulle – toimivat ja oikein valitut ratkaisut tukevat yrityksen kasvua

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.