Blogit

Ei auta itku robottien kanssa markkinoilla

Suoritin joululahjaostokset juuri näppärästi kotisohvalta etätyöpäivän päätteeksi. Viimeaikaisten rajoitusten tuomien kehitysloikkien vuoksi verkko-ostaminen taitaa olla jo valtavirtaa. Yhä suurempi ja moninaisempi joukko ihmisiä on siirtynyt erilaisten verkkokauppojen asiakkaiksi.

Jäin pohtimaan mitä kaikkea verkkokaupan ympärillä onkaan.

Shoppailija – tämä tyyppi on kuluttamisen peruspilari. Hän voi valita lähes rajattomasta määrästä verkkokauppoja kaikkialla maailmassa. Hän valintojaan ohjaavat yleensä hinta, helppous, saatavuus, luottamus ja vastuullisuus.

Verkkokauppias – kaupan henki, jonka maine ja tulevaisuus on riippuvainen kaupan löydettävyydestä ja suosiosta, kaupankäynnin sujuvuudesta, tietoturvallisten transaktioiden mahdollistamisesta sekä toimitukset perille vievistä logistiikkakumppaneista.

Botti – robotti tai oikeastaan botti eli älykäs tai joskus yllättävän yksinkertainen tietokoneohjelma, joka toimii shoppailijan seurana.

Botti seuraa shoppailijan matkaa verkossa ja toimittaa keräämäänsä käyttäjätietoa mainostajille. Se voi olla nettikaupassa töissä ja vastailla shoppailijan esittämiin yleisiin kysymyksiin.

Botti saattaa olla myös itse ostoksilla. Odotetun myyntierän tullessa saataville, se tyhjentää salamannopeasti koko varaston, ennen kuin shoppailija ehtii edes ajatella ostoskoriaan.

Botti voi olla myös paha, osa hajautettua armeijaa, joka käskyn saatuaan kaataa koko kauppapaikan. Botti voi olla lähes mitä tahansa, tai ainakin mitä tahansa sen sallitaan olevan. Työssä tapaamani bottituttavuudet ovat yleensä noita ikäviä tyyppejä. Niitä, jotka pyrkivät olemaan mukana varkauksissa, kiristyksissä ja väsymättä etsivät heikkouksia internetistä.

Tehtävänämme on tuottaa palveluja, joilla liiketoiminta saadaan suojattua mahdollisimman tehokkaasti pahisbottien ja niiden taustajoukkojen hyväksikäyttöyrityksiltä.

Meillä pitäisikin olla jatkuvasti pöydällä ainakin kolme ässää – sovellus, suoritusympäristö ja saatavuus.

Sovellus – tämän tarkoituksena on lähtökohtaisesti mahdollistaa liiketoimintatarpeen toteutuminen. Se, mikä liiketoiminnassa on arvokasta, tulee suojata. Sovelluksen väärinkäyttäminen tulee myös estää. Tietoturva tulee siis perusvaatimuksena integroida osaksi sovelluskehitystä. Laiminlyöty tietoturva on varma tae erittäin lyhytaikaiselle liiketoiminnalle ja katastrofaaliselle loppuhuipennukselle.

Suoritusympäristö – komero, konesali, kontti, yksityinen tai julkinen pilvi. Vaihtoehtoja on valtavasti, mutta vastuu on aina valitsijalla, liiketoiminnasta vastaavalla päättäjällä. Hänen tulee tietää missä data on ja varmistaa, että se on asianmukaisesti suojattuna. Yleensä yhden asiantuntijan työ kannattaa myös jättää toisen asiantuntijan tarkastettavaksi. Auditointi on vastuullista johtamista.

Saatavuus – tämä on digitaalisen liiketoiminnan ehdoton edellytys. Käyttökokemuksen kannalta avainasemassa on se, että digitaalinen palvelu on saavutettavissa. Toimivien yhteyksien varmistamisen lisäksi tulee ottaa huomioon, että haitallisille toimijoille annetut resurssit ovat hyötykäyttäjiltä pois. Haittaliikenteen suodatuksessa etulyöntiasemassa ovat ne, joilla on toimenpidemahdollisuuksia mahdollisimman laajalle verkossa.

Mitä verkkokaupan toimijoilta odotetaan ja edellytetään?

Shoppailijalle yleensä riittää maalaisjärki, jotta ei joudu huijatuksi verkkokaupassa. Tietenkin myös yksityisyys- ja seuranta-asetuksiin kannattaa perehtyä, että markkinalla pysyy ensisijaisesti vain shoppailijana eikä muutu itse kauppatavaraksi.

Verkkokauppiaalta tai digitaalisten palveluiden tuottajalta vaaditaan kykyä löytää luotettavat kumppanit, joiden kanssa voi rakentaa ehdotonta erinomaisuutta massasta erottautumiseen. Vastineeksi vaivasta, tarjolla on lähes rajattomat mahdollisuudet kasvaa ja tehdä kauppaa yli kaikkien rajojen.

Tietoturva pitää rakentaa ja muotoilla palveluun, mutta mitä noihin botteihin tulee…

Kohdellaan botteja yksilöinä. Töissä tapaamieni pahojen bottien lisäksi minulla on monia bottiystäviä, jotka tekevät tärkeitä askareita puolestani. Ne keräävät ja keskittävät tietoa, murskaavat lukuja, säätelevät valaistusta ja mututuntuman sijaan kertovat dataan perustuvia vinkkejä juuri minulle.

Botit mahdollistavat seuraavan tason tehokkuuden. Ne palvelevat meitä väsymättä ja vapauttavat meidät luomaan arvoa.

 

Jos haluat oppia lisää boteista ja tietoturvasta, katso DNA:n Tietoturva tutuksi -webinaaritallenne.

Avainsanat:

Digitalisaatio Monikanavaisuus Robotiikka Tietoturva Viestintä

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.