Apteekkien digitalisaatio ei ole tekniikkaa vaan palvelua

Etämyynti ja ostosten noutaminen joustavasti myös aukioloaikojen ulkopuolella on kuluttajille kenties kaikkein tuntuvin osa kaupan digitalisaatiota. Espoolainen Remomedi uskoo kehittäneensä konseptin, joka ulottaa tämän nyt myös apteekkeihin ja lääkkeiden etämyyntiin. Avainasemassa ei ole tekniikka vaan palvelu.

Seuraavaa lääkekuuria varten ei välttämättä tarvitse enää raahautua apteekkiin jonottamaan. Moni apteekki käyttää nyt palvelua, jossa apteekista voi saada palvelua videoyhteyden kautta.

Palvelu tunnistaa asiakkaan esimerkiksi pankkitunnusten avulla ja halutessaan asiakas voi myös maksaa ostoksensa palvelussa. Sen jälkeen lääkkeet voi noutaa nopeasti noutotiskiltä tai jopa apteekin aukioloaikojen ulkopuolella noutoautomaatista.

Palvelun kehittäneen espoolaisyritys Remomedin toimitusjohtajan Kari Paukkerin mukaan muun vähittäiskaupan kokema muutos on nyt tulossa apteekkeihinkin.

“Ala on hidas muuttumaan, mutta nyt on selvää halua investoida digitalisoitumiseen”, Paukkeri sanoo.

Turvallisuus ensin

Apteekkialan digitaalisten palveluiden hitaan kehittymisen yksi syy on alan vahva sääntely. Lääketurvallisuudesta ei voi kätevyyden tai tehokkuuden nimissä tinkiä. Lääkkeiden varkaudet ovat myös seurauksiltaan vakavampia kuin vaikkapa sisäfileen joutuminen pitkäkyntisten käsiin.

Juuri turvallisuussyistä Remomedin palvelun noutolaatikostot ovat teräsrakenteisina ja lämpötilasäädeltyinä hyvin eri maailmasta kuin kevyemmät pakettiautomaatit. Noutopisteet myös sijoitetaan apteekkien välittömään läheisyyteen valvottuun tilaan.

Vaikka noutopisteet ovat myös maailmalla jo hyvin yleisiä, ei markkinoilla ole juuri apteekeille räätälöityjä tuotteita. Remomedin myynti onkin ympäri Suomea lähtenyt vetämään vauhdikkaasti.

“Konseptimme ja tuotteemme on kansainvälisestikin uniikki”, Remomedin toimitusjohtaja Kari Paukkeri arvioi.

Taustalla apteekkialan yrityksiä

Remomedin omistuspohja on nuorelle kasvuyritykselle poikkeuksellinen. Sen omistajia ovat suomalaiset apteekkialan yritykset, joita on lähtenyt mukaan jo yli kolmekymmentä.

“Laajasti alaa tunteva omistajajoukko on ollut meille todella iso etu. He ovat mukana monella tasolla, hallituksessa, neuvonantajina ja asiakkaina. Matka kuluttajaan on myös lyhyt”, toimitusjohtaja Kari Paukkeri sanoo.

Suomen ulkopuolella Remomedin ensimmäisiä askelia on Tanska, jossa apteekkien malli on samankaltainen kuin Suomessa. Sinne Remomedi aikoo laajentua tänä keväänä.

“Suuremmilla markkinoilla apteekkien liiketoiminta on vahvasti suurten ketjujen hallussa, minkä vuoksi neuvottelut ovat myös hitaampia”, Paukkeri sanoo.

IoT- ja digitalisaatioprojekteja taotaan nyt kuumeisesti. Onko teidän IoT-projektinne siinä vaiheessa, että on aika testata ideoita käytännössä? Markkinoiden helpoin tapa liittää laitteet verkkoon on DNA:n maksuton IoT Starter Kit.

Avainsanat:

M2M Digitalisaatio Muuttuva työ Teknologia

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.