Jopa 65 % yrityksistä käyttää maksullisia pilvipalveluita. Kun työtä tehdään monipuolisesti toimistolla, kotona, tien päällä tai vaikkapa mökillä, täytyy tarvittaviin ohjelmiin ja tietoihin päästä helposti käsiksi.
Useita pilvipalveluita käytämme jopa ihan huomaamattamme. Et ole välttämättä tullut ajatelleeksi, että esimerkiksi sähköposti, kalenteri ja sosiaalisen median alustat ovat pilvipalveluita. Kokosimme tähän viisi yrittäjän työtä tehostavaa pilvipalvelua, jotka sinunkin kannattaa ottaa käyttöön.
Tallennuspalvelut
Hilloatko asiakastiedostot, sopimukset ja muut tärkeät tiedostot tietokoneen kovalevylle? Oletko miettinyt mitä tapahtuu, jos kovalevy hajoaa? Pilvessä olevan tallennuspalvelun avulla tiedot ovat visusti tallessa, tapahtuipa yksittäiselle laitteelle mitä tahansa. Pilvitallennus on tietoturvallista, sillä useimmilla palveluntarjoajilla on käytössään kaksivaiheinen tunnistus, jolloin tietojen päätyminen vääriin käsiin hankaloituu.
Kun tiedostot ovat pilvessä, sekä sinä itse että kollegasi voi tehdä muutoksia tietokoneella työstämääsi tuote-esitteeseen tai presentaatioon vaikka junassa tabletilta käsin. Tallennuspalveluita tarjoavat esimerkiksi Google, Microsoft ja Dropbox.
Hallinnolliset työkalut
Modernit työkalut helpottavat muun muassa taloushallintoa. Voit lähettää kirjanpitäjällesi kuitit eTaskun tai Expesifyn avulla. Asiakastiedot taas ovat aina saatavillasi laitteesta riippumatta, kun pidät niitä yllä Pipedrivessa tai Hubspotissa.
Sujuva kommunikointi on yksi tiimityön peruspilareista. Pidät yhteyttä kollegoihisi vaivattomasti esimerkiksi Slackin, Teamsin tai Flowdockin välityksellä. Näin sähköpostisi ei täyty pikkuasioilla.
Omaa to do -listaa voit toki ylläpitää pienessä punaisessa vihkossa, mutta sama onnistuu myös digitaalisesti. Wunderlistiin tai Evernoteen voit luoda omia tehtävälistoja ja ruksia valmiiksi saatuja suoritteita pois, mikä lisää aikaansaamisen tunnetta.
Ajanvarausjärjestelmät
Asiakkaat odottavat palvelua siellä, missä he eniten aikaansa viettävät ja haluavat varata ajan palveluun silloin, kun se heille sopii. Helpoiten tämä onnistuu verkossa ilman, että tarvitsee soitella kenellekään ja vertailla kalentereita puhelimitse.
Timma, Varaaverkossa.fi ja DigitalBooker helpottavat myös sinun työtäsi, kun enää ei tarvitse tehdä kalenterimerkintöjä käsin. Merkitse vain järjestelmään haluamasi tunnit ja anna asiakkaan varata hänelle sopiva aika.
Asiakaspalvelutyökalut
Chat-työkalut ovat vielä verrattain uusi tulokas pilvikentällä, mutta monet odottavat jo löytävänsä keskustelumahdollisuuden yrityksen nettisivuilta tai Facebookin Messengeristä. Chat kannattaa kuitenkin ottaa käyttöön vain siinä tilanteessa, että yrityksessäsi on varmasti joku siihen vastaamassa. Asiakkaat odottavat saavansa vastauksen netissä melko ripeästi ja pitkittynyt odottelu on omiaan herättämään närää. Chat-palveluita verkkosivuille tarjoavat muun muassa Finnchat ja Integral.
Vikailmoitukset ja asiakastuki
Toisinaan asiakkaat kaipaavat tukea tuotteen tai palvelun käytön kanssa tai heidän täytyy tehdä vikailmoitus esimerkiksi huoltoyhtiölle. Helpointa on keskittää nämä kaikki keskustelut yhden tikettijärjestelmän alle.
Esimerkiksi Zendesk, Salesforce ja Zoho tarjoavat tukipyyntöjen käsittelypalvelua helposti yhden alustan alla. Asiakastukea varten kehitetty sähköpostiosoite luo automaattisesti tikettejä saapuvista sähköposteista, joihin vastaat mutkattomasti alustan kautta. Näin kaikki tapaukseen liittyvät tiedot pysyvät hyvässä järjestyksessä ja löydät ne tarvittaessa nopeasti.
Haluatko oppia lisää yrittäjän digipalveluista?
Osallistu maksuttomaan Yrittäjän Digiakatemiaan!