Marko Kettunen on aktiivinen itsensä ja oman osaamisensa kehittäjä. Kuva: A.Vogel.

Yrttisuolaa ja nuhaneniä – digitalisaatio ei ole vain it-yritysten heiniä

Mitä tekemistä Herbamare-yrttisuolasta ja punahattu-uute Echinaforcesta tunnetulla yrityksellä on digitalisaation kanssa? Aika paljonkin, tietää kertoa tuotteita maahantuovan A.Vogelin taloushallinnosta ja it-asioista vastaava Marko Kettunen. Digitaitoja kehittääkseen Kettunen suoritti vastikään 4-osaisen yrittäjille suunnatun verkkokurssin.

”Omassa työssäni digitalisaatio näkyy varsin konkreettisesti, olemmehan käyttäneet sähköistä taloushallinnon ohjelmistoa jo vuodesta 2005 lähtien. Yrityksen koko toiminta sujuu verkon yli, joten jos netti yhtäkkiä kyykkäisi, niin aika kiipelissähän sitä oltaisiin. Esimerkiksi logistiikkakumppaniemme järjestelmät ovat kaikki pilvessä”, Kettunen kertoo.

A.Vogel on terveystuotealan edelläkävijä, joka on toiminut jo yli 40 vuotta peräti 25:ssä maassa. Tutkittuja ravintolisiä ja luomuelintarvikkeita maahantuovan yrityksen asiakkaita ovat tyypillisesti terveyskaupat, apteekit sekä päivittäistavarakaupat. Lisäksi yrityksellä on verkkokauppa, jonka kautta kuluttajat pääsevät ostamaan tuotteita sijainnistaan riippumatta.

”Kaikilla asiakkailla ei ole välttämättä pääsyä liikkeeseen, jossa tuotteitamme olisi myynnissä. Siksi olemme halunneet mahdollistaa hyvän saatavuuden kuluttajille juuri silloin, kun he tuotteitamme kaipaavat”, Kettunen sanoo.

Lisäksi A.Vogelin myyjät käyttävät pilvessä toimivaa asiakasrekisteriä, ja markkinointitiimi puolestaan on hyvin aktiivinen hakukoneoptimoinnin, somemarkkinoinnin ja hakukonemainonnan hyödyntämisessä. Digitalisaatio koskettaa siis käytännössä yrityksen jokaista osa-aluetta tavalla tai toisella.

”Tulevaisuudessa ohjelmistorobotiikan saapuminen taloushallintoon näkyy varmasti omassa työssäni. Emme näe digitalisaatiota mitenkään peikkona, vaan haluamme ennemmin olla siellä etunenässä kehittämässä liiketoimintaamme teknologian avulla”, Kettunen summaa.

Uusia ideoita Yrittäjän Digiakatemiasta

Marko Kettunen on aktiivinen itsensä ja oman osaamisensa kehittäjä, joka osallistuu ahkerasti erilaisiin webinaareihin ja verkkokoulutuksiin.

”Toimialamme muuttuu ja tapamme tehdä työtä on murroksessa. Siinä täytyy olla hereillä ja mukana. Jos saan jostakin koulutuksesta edes yhden tai kaksi uutta oppia tai oivallusta, koen käyttäneeni aikani hyvin”, Kettunen kertoo.

Kiinnostus oman itsensä ja liiketoimintansa kehittämiseen ajoi Kettusen myös suorittamaan DNA:n yrittäjien tueksi lanseeraaman Yrittäjän Digiakatemian ihan diplomiin saakka. Vaikka digitaidot ovatkin hyvin hallussa, löytyi maksuttomasta verkkokurssista myös ihan uusia oppeja.

”Pidin erityisesti sosiaalista mediaa käsittelevästä koulutuksesta, ja sain siitä kipinän kehittää omaakin näkyvyyttäni somessa. En ole ollut siellä kauhean aktiivinen, joten etenkin vinkit siitä, miten somessa ollaan läsnä, olivat tervetulleita. Lisäksi pilvipalveluita käsittelevässä koulutuksessa tuli todella hyviä tärppejä sovelluksiin, joista voisi olla meillekin apua. Otinkin jo itselleni ylös sieltä muutaman työkalun, joihin aion perehtyä vielä lisää”, Kettunen kertoo kokemuksestaan.

Yrittäjän Digiakatemiassa käydään läpi sosiaalisen median ja pilvipalveluiden lisäksi myös tietoturvan perusteita sekä annetaan vinkkejä yrittäjälle hyödyllisten laitteiden valintaan ja hankintaan. Sen tavoitteena on tarjota pienyrittäjille eväitä liiketoiminnan digitalisointiin.

”Mielestäni tässä oli hyvä peruskattaus oleellisista teemoista, joihin jokaisen pienyrittäjän tulisi perehtyä”, A.Vogelin Marko Kettunen summaa.
 

Tutustu ja suorita maksuton Yrittäjän digiakatemia verkossa!

Tutustu

 

Avainsanat:

Yrittäjille
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.