Yritysten on otettava digiloikka viimeistään nyt – moni kaipaa tukea digiosaamiseensa 

Viimeisen vuoden aikana monen yrityksen toiminta on muuttunut perustavanlaatuisesti. Tilanne haastaa mutta luo myös uusia mahdollisuuksia. Myös yritykset ovat huomanneet muutostarpeen. Apua kaivataan nyt niin uusien teknologioiden käyttöönottoon kuin henkilöstön osaamisen kehittämiseen. 

Toimitusjohtaja Jaana Seppälä Kasvu Openista on nähnyt selvän muutoksen yritysten haasteissa. 
Kasvu Open tarjoaa yrityksille muun muassa Kasvupolku®-sparrausta, johon voi hakea pk-yritys, jolla on y-tunnus ja halu kasvattaa liiketoimintaansa.

”Saimme tämän vuoden haussa hakemuksen 530 yritykseltä. Näistä 200 kaipaa apua uusien teknologioiden käyttöönottoon, 220 uusien toimintamallien käyttöönottoon. On selvää, että tavat, joilla on aiemmin toimittu, eivät enää toimi,” Seppälä sanoo.

Sparraukseen valitut yrittäjät saavat luottamuksellista, henkilökohtaista tukea oman liiketoiminnan haasteisiin. Yritysten kasvun haasteita selvitään ennakkoon jo hakuvaiheessa.

Kasvu Openin hakijoissa korostuvat isoimmat toimialat, kuten ICT ja teollisuus. Tänä vuonna kiinnostusta on herättänyt erityisesti Verkkokaupan kasvupolku®, jonne on hakenut sellaiset tukku- ja vähittäiskauppatoimijat, jotka rakentavat kasvua verkkokaupan kautta.

”Olemme useamman vuoden ajan kyselleet meille sparraukseen hakevilta kasvua tavoittelevilta pk-yrityksiltä yhdeksän eri teeman tärkeydestä oman kasvun takaamiseksi. Pysyvät kehitystarpeet liittyvät myyntiin, markkinointiin ja kasvun rahoittamiseen. Tänä vuonna esimerkiksi henkilöstön osaamiseen panostaminen nousi kolmanneksi tärkeimmäksi teemaksi. Se on selkeä muutos,” Seppälä sanoo.

Toinen selvästi nouseva teema tänä vuonna on digitaalinen kehitys ja sen mukanaan tuoma uusien teknologioiden käyttöönotto. Asiakkaat odottavat, että yritys on digitaalisesti tavoitettavissa useammassa kanavassa.

”Pandemia on voinut pahimmassa tapauksessa vielä yritykseltä markkinat kokonaan, kun messut ja kasvokkain tapahtuvat myyntitapaamiset ovat jäissä. Tilanne vaatii uusia toimintamalleja – miten asiakas tavoitetaan digitaalisesti tai miten tehdä yrityksen ainutlaatuisuus näkyväksi.”

Mitä nämä kanavat ovat, riippuu toimialasta. Oleellista on pystyä ratkaisemaan myynnin kannalta omat toimintamallit ja -prosessit niin, että digitaalinen kohtaaminen on mahdollista.

Tilanne on toisaalta luonut paljon uusia mahdollisuuksia.

”Meillä on ollut mukana esimerkiksi yrityksiä, jossa on matkattu aiemmin 200 päivää vuodessa. Nyt saman vuoden aikana myyntihenkilö on voinut olla saman viikon aikana myyntipalaverissa viidessä eri maassa, ja usealla eri mantereella yhden viikon aikana”, Seppälä sanoo.

Ajankäytön tehostuminen tarkoittaa uusia mahdollisuuksia myös kansainvälisen kasvun rakentamiseen. Se tarkoittaa myös sitä, että myytävän tuotteen tulee olla esiteltävissä myös digitaalisin yhteyksin.

Muutos ei silti koske vain kansainvälistä kauppaa.

“En usko, että palaverit, joissa matkustetaan tunteja kaupungista toiseen yhtä tunnin kokousta varten, enää palaavat. Turha kokoustaminen jää pois ja ajankäyttö tehostuu. Toisaalta kun kohdataan, tapaamiselle on korkeammat odotukset”, Seppälä sanoo.

Osa yrityksistä haikailee vielä vanhojen hyvien aikojen perään tai on odottelumoodissa. Seppälä uskoo, että vaikka pandemia saataisiin lähikuukausina haltuun, muutos on pysyvä.

”Uudet toimintamallit ovat tulleet pysyäkseen, erityisesti yrityksiltä yrityksillä suuntautuvassa b2b-myynnissä. Asiakkaan oletusarvo on, että esimerkiksi tapaaminen järjestyy etäyhteydellä. Jos uusia toimintamalleja ei ole vielä otettu käyttöön, nyt alkaa olla jo kiire. Se maailma, joka pandemian myötä jäi taakse, ei palaa.”

 

Lue, miten luot vankan digipohjan liiketoiminnallesi.

Avainsanat:

Muuttuva työ Yrittäjille
 

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.