Digitalisaatio on vastaus moneen haasteeseen, jonka eteen olemme Suomessa joutumassa. Se voi varmistaa yrityksen vastuullista kehitystä helpottamalla väestön ikääntymisestä johtuvaa työvoimapulaa. Lisäksi se auttaa vähentämään pitkiä asiointimatkoja suurten etäisyyksien maassamme. Suomi on edelleen kansainvälisessä vertailussa digitalisaation kärkimaita.* Voimme olla monesta asiasta ylpeitä, mutta on meillä tekemistäkin. Avainroolissa digitalisaation menestymisessä ovat yrityspäättäjät.
Ihmisten pitää luottaa digitaalisiin palveluihin ja haluta käyttää niitä, jotta digitalisaatiolla on mahdollisuus menestyä, sanovat DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula ja Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
”Luottamus voitetaan osaamisella. Asiakasta pitää osata palvella ja hänen tietonsa pitää turvassa. Ihmisillä on jo paljon kokemusta esimerkiksi tehokkaista kansainvälisistä verkkokaupoista, ja verkkohuijaukset huolestuttavat monia. Rima on siis korkealla”, sanoo Viskari.
Joulukuussa ilmestynyt Digi- ja väestötietoviraston uusin Digitaitoraportti osoittaa suomalaisten yritysten menestyvän kansainvälisessä vertailussa hyvin, kun arvioidaan niiden suoriutumista tietoturvassa ja tietosuojassa. Ylihurula näkee kuitenkin parantamisen varaa ja haastaa varsinkin teknologiayritykset kääntymään samalle aaltopituudelle asiakkaiden kanssa.
”Toimialallamme on paljon opittavaa siitä, kuinka asiakkaan kanssa puhutaan samaa kieltä. Kysymme edelleen asiakkaalta teknisiä yksityiskohtia, kun asiakasta pitäisi auttaa kysymällä hänelle tutuista asioista. Meidän palveluntarjoajien pitää alamme asiantuntijoina osata suositella ja tarjota käyttäjäystävällisiä ja laadukkaita teknisiä ratkaisuja, jotka on tarvittavalla tavalla varmennettu.”
Yritysjohtajat digitalisaation avaintekijöinä
Digitalisaation edistäjinä paalupaikkaa pitävät yrityspäättäjät. Heidän tulee ymmärtää hyvien verkkopalveluiden merkitys ja mahdollistaa niiden kehitys esimerkiksi riittävällä resurssoinnilla. Kyberturvallisuuden ymmärtäminen on ehdottoman tärkeä osa jokaisen ammattitaitoa.
”Jokainen onnistunut ja hoitamaton tietomurto vie luottamusta digitalisaatioon. Ne murrot, jotka ovat estettävissä, tulee estää, eikä oletussalasanojen verkkoon jättämisen kaltaisia viime aikoina nähtyjä virheitä saa tapahtua”, Viskari painottaa.
”Juuri näin: perusasioista huolehtiminen auttaa jo pitkälle. Kyberrikollisuus on kuitenkin isoa liiketoimintaa, ja siellä voi syntyä myös sellaisia hyökkäyksiä, joiden estämiseen ei riitä perusasioista huolehtiminen. Tietoturvaan – kuten kaikkeen jatkuvuuden hallintaan – tarvitaankin myös huolellista suunnittelua. Mitä tehdään, kun ennemmin tai myöhemmin jotain tapahtuu? Miten turvataan liiketoiminnan jatkuvuus ja millaiset palautumissuunnitelmat toimivat eri skenaarioissa?” Ylihurula lataa.
Palveluntarjoaja: Ajattele tietoturva sipulina
Ylihurula ja Viskari puhuvat tietoturvan kerroksellisuudesta ja sipulimallista. Tietoturvasipuli tarkoittaa, että tietoturvasta huolehditaan toiminnan kaikilla tasoilla.
”Oma verkko pitää olla turvattu, ja niin pitää olla myös ne kumppaneiden toiminnot, joissa on rajapinta omaan verkkoon tai omiin tietoihin. Onhan ne varmistettu riittävällä tavalla, esimerkiksi osaavalla auditoinnilla? Omat sisäisetkin järjestelmät on turvattava, jotta hyökkääjä pysähtyy viimeistään niihin, jos yrityksen verkkoon murtautuminen sattuu onnistumaan”, Ylihurula sanoo.
”Olemme joutuneet näkemään surullisia tapauksia, joissa korvaamattomia tietoja varastaneen hyökkääjän ei ole tarvinnut olla kummoinenkaan kyberosaaja. Varkaus on tehty helpoksi, jos rikollinen voi vain kävellä sisään avoimesta ovesta. Jokainen vastaava tapaus haavoittaa pahasti luottamusta kaikkiin digitaalisiin palveluihin. Toisaalta digitaalisessa maailmassa kaikkia uhkia ei ole mahdollista estää etukäteen. Teknisen varautumisen lisäksi on tarpeen suunnitella ja harjoitella eri tilanteiden varalta. Siten reagointi on nopeaa ja seurauksia saadaan rajattua, jos hyökkäys tapahtuu”, Viskari toteaa.
Johdon tulee huolehtia henkilökuntansa osaamisesta siinä missä eri tuotantokerrosten suojauksistakin.
”Digitaalinen liiketoiminta voi jatkua juuri niin kauan, kun yrityksellä on asiakkaidensa luottamus. Tietoturvan ymmärrys ja tietosuojan vaatimusten on oltava henkilökunnan ydinosaamista. Tämä on tärkeä yhteiskuntavastuullinen teko sen ohella, että se on nykypäivän perusvaatimus.”
Entä jos oma digitaalinen varautuminen on jäänyt tekemättä?
Monen arki on kiireistä, eikä oman digitaalisen elämän jatkuvuussuunnittelu ole päässyt tehtävälistan kärkipaikoille. Peliä ei ole kuitenkaan menetetty, jos tärkeät tiedot eivät ole vaarantuneet. Oman digiturvan parantamisessa pääsee hyvään alkuun seuraavilla vinkeillä:
Mieti ensin, mikä sinulle on kaikkein tärkeintä niin itsesi, perheesi ja mahdollisesti liiketoimintasi näkökulmasta. Ota sitten yhteys palveluntarjoajaasi. Palveluntarjoajilla on tarkistuslistoja siitä, miten oman digiturvan voi varmistaa. Yritykselle ydinasia voi olla oman verkkokaupan pysyminen toiminnassa. Yksityishenkilölle olennaisinta voi olla verkkopankin tunnusten ja terveystietojen salassa pysyminen.
Jos sinulla on työn puolesta tietokone, verkkotunnuksia tai työpuhelinliittymä, on erittäin suositeltavaa pitää ne erillään yksityisessä elämässä käyttämistäsi tunnuksista, laitteista ja palveluista. Vähintäänkin salasanojen pitää olla jokaisessa palvelussa eri.
Muista myös laiteturva. Millä laitteella käytät digipalveluita? Monen tapauksessa se on puhelin. Ota yhteys palveluntarjoajaasi ja pyydä tarkistuslista puhelimen suojaustason varmistamiseksi.
Tuore Digitaitoraportti tarkastelee digitalisoitumista ja digiosaamista
Digi- ja väestötietoviraston 15.12.2023 julkaistussa Digitaitoraportissa tarkastellaan yhteiskunnan, yritysten ja muiden organisaatioiden yleistä digitalisoitumista sekä yksilön digiosaamista. Vuonna 2023 raportin teema liittyy digin ensisijaisuuteen: digi ensin, mutta ei yksin. Raportti kiinnittää erityisesti huomiota digitalisaatioon ja digiosaamiseen liittyviin kokemuksiin. Digitaitoraportti luo kokonaiskuvaa siitä, mikä on suomalaisten digiosaamisen tila ja minkälaisia digituen tarpeita suomalaisilla on.
Lue myös: 10 välttämätöntä vinkkiä yrityksen kyberresilienssin vahvistamiseksi
*) https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi