Vuoden kasvuyritys, jyväskyläläinen Secapp, on kehittänyt kriittisen viestinnän ja hälyttämisen SaaS-palvelun. Yritys on osunut erinomaiseen markkinarakoon, minkä ansiosta se kasvaa ja kansainvälistyy reipasta tahtia. Kasvun tärkeitä tekijöitä ovat Secappin synty asiakaskeskustelun perusteella, vahva teknologiaosaaminen, ymmärrettävä tuotekonsepti ja jälleenmyynnin vahvat kumppanuudet.
DNA on kumppani kasvuyrityksille suunnatussa Kasvu Open -sparrausohjelmassa. Vuonna 2020 siinä oli mukana 320 osallistujaa, joista voittajaksi nousi Secapp. Valtakunnallinen tuomaristo arvosti sitä, miten vahva yritys on kaikilla arviointikriteereillä: kasvukyky, markkinapotentiaali, näytöt ja tiimi.
Tuomaristo kehui tuotekonseptia konkreettiseksi ja ymmärrettäväksi. Millainen se oikein on?
”Lyhyesti sanottuna olemme kehittäneet tietoturvallisen Secapp-sovelluksen ammattihenkilöiden monikanavaiseen kriisiviestintään. Tarkoituksena on parantaa viestintää kriisitilanteessa ja saada hälytettyä oikeat henkilöt nopeasti ja luotettavasti. Joissakin tapauksissa kyseessä ovat massaviestit, ja joskus kyse on yksittäisten henkilöiden ja ryhmien hälyttämisestä ja tiedon jakamisesta”, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho kertoo.
Pilvipalveluun perustuva Secapp-sovellus toimii niin tietokoneella, mobiilisovelluksilla kuin viranomaislaitteilla. Ominaisuuksiin kuuluvat paitsi hälytykset ja viestintä myös tehtävien raportointi ja dokumentointi.
Liikevaihtotavoite vähintään 50 miljoonaa euroa vuonna 2025
Liiketoimintamalli perustuu käyttäjäkohtaisten lisenssien määrään. Se ylittää 90 000 ihmistä noin 600 eri organisaatiossa kuten sairaaloissa, pelastuslaitoksissa, ambulanssipalveluissa ja oppilaitoksissa.
Asiakkuuksien kautta Secapp on käytössä yhdeksässä eri maassa esimerkiksi Pohjoismaissa ja Lähi-idässä. Tavoitteena on voimakas kansainvälistyminen. Äskettäin yritys voitti koko Viron terveydenhuollon ja ambulanssipalvelut kattavan kilpailutuksen.
”Vinkkini kasvuyrityksille on, että asiakas kannattaa ottaa mukaan jo heti tuotekehityksen alkumetreillä”, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho sanoo. Kuva: Emmi Virtanen
Secapp yli kaksinkertaistaa liikevaihtonsa vuonna 2020 yltäen yli kahteen miljoonaan euroon. Vuoden alussa 16 henkeä työllistänyt yritys on kasvanut jo 26 työntekijään. Kasvun tavoitteet ovat huimasti korkeammalla tasolla.
”Koetamme tuplata kokoluokan vuosittain, ja vuodelle 2025 olemme listanneet minimissään 50 miljoonan euron liikevaihtotavoitteen. Silloin haluamme on olla maailmalla de facto -toimija kriittisen hälyttämisen ja viestinnän kentässä kaikilla mantereilla sillä tasolla, että Secapp löytyy enemmän tai vähemmän valmiiksi asennettuna, kun laitteita otetaan ammattikäyttöön”, toimitusjohtaja Kari Aho sanoo.
Hyvin toimivat verkkoyhteydet kriittisen tärkeitä
Alusta asti Secappin keskeinen pyrkimys on ollut huolehtia viestien perillemenon varmuudesta ja nopeudesta paremmin kuin kilpailevat ratkaisut. Secapp pystyy viestimään nopeasti eri kanavien kautta silloinkin, jos yksi kanava on poissa pelistä, eikä se nojaudu vain mobiilisovellukseen.
”Monen asiakkaan aiemmin käyttämät tuotteet perustuvat massatekstiviesteihin, jotka eivät sovellu viiveettömään viestintään. Meidän ratkaisullamme tekstiviesti on toissijainen viestintäkanava, etusijalla on data, jolla viiveet voidaan minimoida. Todella tärkeää on myös se, että Secapp pystyy ohittamaan puhelimien äänettömän tilan”, Kari Aho kertoo.
Verkot ovat Secappin ja sen käyttäjien kannalta kriittinen tekijä, koska ääritapauksessa jonkun henki voi olla vaarassa, jos tieto ei kulje. Viestintä on osin riippuvainen paikallisten operaattorien julkisten viestintäverkkojen laadusta, mutta sovellus tukeutuu myös viranomaisverkkoihin, jotka ovat riippumattomia julkisten verkkojen mahdollisista häiriöistä.
Vinkki kasvuyrityksille: asiakas mukaan tuotekehityksen alkumetreillä
Kun Secapp perustettiin vuonna 2011, sillä ei ollut tuotteesta edes prototyyppiä. Tässä onkin muille kasvuyrityksille se ensimmäinen vinkki, jonka toimitusjohtaja Kari Aho haluaa antaa.
”Kannattaa ottaa asiakkaat mukaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Me teimme sen varhaisemmin kuin moni muu eli otimme hälytyspalveluita käyttäviin avaintoimijoihin yhteyttä ja käynnistimme keskustelun, jota Jyväskylän yliopisto koordinoi. Kartoitimme, mitä ongelmia hälytysratkaisuissa on ja millainen ratkaisu pitäisi olla, jos maailma olisi täydellinen. Vasta tämän jälkeen lähdimme rakentamaan prototyyppiä ja kaupallista Secappia askel kerrallaan”, Aho kertoo.
Toisena vinkkinä hän korostaa selkeän tuotetarinan rakentamista ja brändirönsyilyn välttämistä. Secapp rakensi aluksi useampaa brändiä eri osa-alueille, mutta sen todettiin vain haittaavan ja hotkivan resursseja. Rönsyjen tappaminen kolme vuotta sitten osoittautui oikeaksi ratkaisuksi.
Kari Ahon kolmas neuvo erityisesti kansainvälisillä markkinoilla on etsiä nimekkäitä tahoja kumppaneiksi jälleenmyyntiin. Secappin kumppaneita ovat esimerkiksi lentokonevalmistajana tunnetun Airbusin viranomaisyksikkö ja paikalliset operaattorit, jotka myyvät asiakkaalle samalla laitteet ja liittymät.
”Kaikkea ei kannata tehdä itse. Se rakentaa luotettavuutta, että miljardiluokan toimija on katsonut, että tämä yritys tekee järkeviä asioita. Kumppanit auttavat pääsemään eteenpäin. Niillä on valmiina asiakasmassaa, paikallinen ymmärrys ja palveluita, joita voi niputtaa ympärille niin, että asiakas saa kokonaisvaltaisen paketin”, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho sanoo.
Kun yritys kasvaa, myös yhteyksiä ja työkaluja täytyy ajatelle isommin. Kuinka kaista ja työkalut pysyvät kasvussa mukana? Lue lisää artikkelista.
Tutustu myös muihin Kasvuyrittäjien menestystarinat -juttusarjamme artikkeleihin.