Blogit

”Laajennettu todellisuus käyttää meidän ympärillämme olevaa todellisuutta hyödyksi ja tuo siihen digitaalisen todellisuuden mukaan”, sanoo Urho Konttori vr-laseja valmistavan Varjon teknologiajohtaja ja yksi sen perustajista. 

VR, AR, MR, XR: laajentuva todellisuus

Laajennettu todellisuus on teknologia, jonka mahdollisuudet ymmärtääkseen se tulee ensin kokea, kertoo Urho Konttori, vr-laseja valmistavan Varjon teknologiajohtaja ja yksi sen perustajista. Konttori vieraili Yllättävän yksinkertaista –podcastissa ja kiinnostava keskustelu avasi laajennetun todellisuuden käyttötarkoituksia ja mahdollisuuksia. Tämä artikkeli on tiivistelmä podcastista.

Tällä hetkellä todellisuuksia on enemmän kuin aikaisemmin ja monen kielen päällä vilkkuvat termit kuten laajennettu todellisuus, lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus sekä tehostettu todellisuus. Jos todellisuuksista perillä pysyminen tekee tiukkaa, kannattaa jatkaa lukemista!

Laajennettu todellisuus, eli extended reality, tai lyhyemmin XR, on kattotermi, jolla tarkoitetaan aisteja tehostavaa immersiotekniikkaa, siis mitä? Immersiivisyydestä monille saattaa tulla mieleen kielikylvyt, joiden ideana on ”upottaa” kielen opiskelija uuteen maahan oppimaan haluttua kieltä. Kun puhutaan lisätystä todellisuudesta (augmented reality tai AR), löytyy upotus puolestaan laitteen näytöltä.

”Laajennettu todellisuus käyttää meidän ympärillämme olevaa todellisuutta hyödyksi ja tuo siihen digitaalisen todellisuuden mukaan”, Urho Konttori selventää.

Virtuaalitodellisuuteen (virtual reality tai VR) taas upotaan kokonaan virtuaalilasien avustuksella, jotka voivat viedä käyttäjänsä vaikkapa vuoren tai pilvenpiirtäjän huipulle. Tehostettu todellisuus (mixed reality tai MR) tarkoittaa taas kokemusta, jossa yhdistetään lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden elementtejä.

Näitä erilaisia todellisuuksia voikin ajatella jatkumona, jossa liikutaan lisätystä todellisuudesta kohti virtuaalitodellisuuden kokonaisvaltaisemmin tarjoamaa kokemusta.

Hypekäyrä nousee herkästi ylös – ja tulee myös alas

Vielä jokin aika sitten erityisesti kuluttajapuolella oli suurta hypeä ja kiinnostusta laajennettua todellisuutta kohtaan, mutta sittemmin se on laantunut. Onko tämä teknologia siis jo hapantunut ennen suurta läpilyöntiään?

”Tässä on ollut kyse tyypillisestä hypekäyrästä, kun uutta teknologiaa ilmestyy. Silloin hirveä määrä yrityksiä kokeilee saada oman palasensa markkinasta. Virtuaalilasien saralla monet firmat kokeilivat noin seitsemän vuotta sitten pahvilaseja, joihin laitettiin kännykkä sisälle, mutta se ei ollut kovin mielenkiintoista tai interaktiivista”, Konttori kuvailee.

Tämän seurauksena moni oli kiinnostunut, mutta laitteet olivat kuriositeetteja. Tuloksena oli jyrkkä nousu ja lasku.

Konttori ja kumppanitkin pähkäilivät Varjon alkuaikoina kuluttajaliiketoimintaa ja tekivät siihen liittyviä laiteitta.

”Mietimme sitten, mitä me oikeasti haluamme tehdä ja tulimme siihen tulokseen, että haluamme lähteä ratkomaan ongelmia, jotka tuovat valtavasti lisäarvoa niiden käyttäjille. Kun mietitään kuluttajille tehtäviä laitteita, sillä on paljon merkitystä, maksavatko vr-lasit 200 vai 400 euroa. Jos yrityspuolella onnistuu lisäarvon luomisessa, niin hinnalla ei ole väliä”, Konttori kertoo.

Tällä hetkellä Varjo tuottaakin vr-laseja, jotka palvelevat yrityksiä muun muassa koulutuksen ja teollisen muotoilun saralla.

”Esimerkiksi Boeingille teemme laseja, joilla lentäjille saadaan toteutettua vastaava koulutus kuin simulaattorihuoneissa. Tällaiset huoneet maksavat 10 miljoonaa, joten jos vastaavan toteutuksen saa halvemmalla, niin se kiinnostaa”, Konttori toteaa.

Varjon mahdollistamalla uudella toteutustavalla on nyt myös mahdollista kouluttaa myös entistä enemmän lentäjiä, tiheämmällä tahdilla. “Tässä ajatus kuluissa säästämisestä johti siihen, että sitä tehtiinkin paljon paremmin”.

 

Entä miksi kannattaisi panostaa laajennettuun todellisuuteen – ja mistä edes lähteä siinä liikkeelle? Sukella vieläkin syvemmälle aiheeseen Yllättävän yksinkertaista –podcastin jakson avulla! 

Avainsanat:

Digitalisaatio Innovaatio Teknologia Teknologiatrendit

Lue lisää uudesta työstä

3/2024 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Katsaus kyberturvan nykytilaan – kyberresilienssin vahvistaminen on välttämätöntä

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Valokuitu vai 5G FWA – tiedätkö nämä 5 asiaa kiinteästä 5G-yhteydestä?

Artikkeli
3/2024 DNA Yrityksille

Näin ennakoit kustannukset: hanki mobiililaitteet palveluna

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.