VIP-kohtelulla jonon ohi itsepalveluportaaliin

VIP-kohtelulla jonon ohi – itsepalveluportaaliin?

Myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa pohdimme jatkuvasti, miten pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja sitä kautta saamaan tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat.

Oman kokemukseni mukaan iso osa asiakkaista haluaa edelleen henkilökohtaista palvelua. Monet melkeinpä loukkaantuvat, kun heille ehdottaa asioimista vaikkapa yritysasiakaspalvelun kanssa puhelimitse tai sitten jossakin netin itsepalveluportaalissa.

Usein on kuitenkin niin, että asiat hoituvat nopeammin ja tehokkaammin juuri itsepalvelukanavissa. Itse asiassa uskaltaisin väittää että mikäli palvelu on hyvin muotoiltu ja tehty mahdollisimman helpoksi, se on asiakkaan kannalta sitä todellista VIP-kohtelua – nopeaa, joustavaa ja mutkatonta.

Ehkäpä yksi ajatteluvirhe asiakaskokemusta suunnitellessa onkin, että erilaisia itsepalveluportaaleja rakentaessamme kuvittelemme, että ne jossain määrin korvaavat henkilökohtaisen myyntityön ja asiakaspalvelun. Kustannustehokkuus ei kuitenkaan synny sieltä, vaan siitä miten hyvin ne täydentävät muita kanavia.

Itse uskon nimittäin, että uudet tavat palvella ja kohdata asiakas eivät korvaa perinteistä asiakaskohtaamista vaan nimenomaan tukevat sitä. Ja yhdessä oikein suunniteltuna ne tuottavat asiakkaalle tunteen VIP-kohtelusta!

Tämä korostuu etenkin uusasiakashankinnassa. Asiakkaan pitää tuntea, että hän saa nopean ja luotettavan palvelun ensikontaktista lähtien. Kuinka moni prospekti haluaa kuulla, että ”tilaa sitten itse tarjous tuolta itsepalveluportaalista, niin palataan asiaan”?

Asiakas kuitenkin viime kädessä päättää minkälaista palvelua ja missä kanavassa sitä haluaa. Myynnin tehtävä ei ole tehdä valintaa asiakkaan puolesta, vaan tarjota toimivat vaihtoehdot.

Avainsanat:

Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Henkilö katselee futuristista kaupunkimaisemaa, jossa on lentäviä autoja, kehittyneitä rakennuksia ja lähellä lampaita.
12/2025 DNA Yrityksille

DNA Teknologiatrendit 2026: Katsaus uuden älyn aikakauteen

Artikkeli
Aapo Ceberberg seisoo ja katsoo kameraan, tumma tausta
12/2025 DNA Yrityksille

”Se, joka hallitsee tekoälyä, hallitsee maailmaa” – miten geopoliittinen tilanne ja muut uhkakuvat heijastuvat kyberturvaan?

Artikkeli
AI Finlandin johtaja Karoliina Partanen katsoo suoraan kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Suomesta seuraava tekoälyn edelläkävijä? AI Finlandin johtajan eväät globaaliin kasvuun

Artikkeli
VTT:n Mika Rantakokko hymyilee harmaan seinän edessä ja katsoo kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Verkkokehityksen seuraava sukupolvi tekee tuloaan – joko saa innostua 6G:stä?

Artikkeli
DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula katsoo hymyillen kameraan.
12/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, älä seiso tekoälyn tiellä – henkilöstösi osaa ja tietää, kun sallit heidän uskaltaa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.