Tekoälyyn ei voi olla törmäämättä. AI ja ChatGPT tuntuvat olevan kaikkien huulilla. Joka puolelta saa kuulla ja lukea, miten moninkertaisesti tekoäly parantaa erilaisten tehtävien tehokkuutta ja tuottavuutta. Piilaakson sijoittajatapahtumasta sain hiljattain terveisiä, että osaa sijoittajista ei enää lainkaan kiinnosta yritykset, joilla ei ole selkeää AI-tarinaa.
Tekoälyn käyttöaste on nousemassa kasvupotentiaalin mittariksi.
Arvelen, että useimmissa suomalaisissakin yrityksissä vähintään tunnustellaan, miten tekoälyä kannattaisi oman liiketoiminnan kontekstissa hyödyntää. Keskeinen osa pohdintaa on epäilemättä tietoturva. Tekoälyä pitää pystyä hyödyntämään ilman vaaraa siitä, että yrityksen tiedot voisivat levitä julkisiksi, tai edes kaikille yrityksen sisällä.
ChatGPT:tä ja muita tekoälysovelluksia pidetään älykkäinä siksi, että ne oppivat lisää, kun niitä käytetään. Tärkeintä on hallita sitä, millä tiedolla sovelluksia opetetaan. Seuraava askel on varmistaa, että opit rajataan vain haluttujen ryhmien käyttöön.
Tekoälyn turvallinen hyödyntäminen edellyttää yrityksen tietoturvakäytäntöjä noudattavia ratkaisuja, joilla uudet työkalut tuodaan turvallisesti oman verkon sisälle. Yrityksen omaan käyttöön valjastettu tekoälyratkaisu voi käyttää tietolähteenä julkisten verkkolähteiden lisäksi – tai sijaan – yrityksen omaa, laadultaan varmistettua dataa.
Itse valittuja lähteitä hyödyntävä tekoäly on monin verroin geneeristä hyödyllisempi.
Monien yksityisesti kokeilema ChatGPT taipuu hyvin yrityskäyttöön. Räätälöitävä ChatGPT-pohjainen sovellus voidaan virittää vastaamaan juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Julkisiin ilmaispalveluihin verrattuna tarjolla on monta merkittävää etua:
- Turvallisuus. Julkiset palvelut oppivat sinunkin tekemisistäsi ja saattavat jakaa tietoa myös eteenpäin, mistä seuraa merkittävä tietoturvariski. Yrityksen oma ChatGPT on suojattu yrityksesi tietoturva-asetuksilla, jolloin kaikki sovellukseen syötetty ja sieltä saatu data pysyvät visusti yrityksesi hallussa.
- Tehokkuus ja tarkkuus. Julkiset ilmaisversiot tuottavat yleispätevää sisältöä, jonka lähteitä on vaikea selvittää, ja joka ei luonnollisestikaan noudata yrityksesi tyyliä, brändiä tai viestiä. Oma ChatGPT voidaan kouluttaa antamalla sille tiedostoina vaikkapa tuotekuvauksia, yritysesittelyitä tai yritysilmemäärityksiä. Tämän ansiosta vastaukset eivät ole enää geneerisiä, vaan yrityksesi tarpeisiin optimoituja.
- Profilointi. Omasta ChatGPT-sovelluksesta voi profiloida variantteja eri käyttäjäryhmille, kuten yritysjohto, markkinointi, asiakaspalvelu tai myynti. Jokaiselle ryhmälle määritellään omat ominaisuudet, lähdemateriaali, kieliasu ja tyyli. Varianttien avulla myös esimerkiksi eri liiketoiminta-alueiden tai asiakkuuksien tiedot voi rajata toisistaan erilleen ja luottamuksellisiksi.
Toinen tapa käyttää ChatGPT:tä yrityksissä on Microsoft Copilot, jota odotetaan saataville lähiaikoina. Se hyödyntää ChatGPT-teknologiaa ehdottamaan sisältöä ja muotoiluja tutuissa Office 365 -sovelluksissa.
Esimerkiksi Wordissä Copilot voi laatia halutusta aiheesta otsikon, johdannon, kappaleet, väliotsikot ja lopetuksen. Siltä voi pyytää Word-dokumenttiin pohjautuvan PowerPoint-esityksen visualisoituna aiheeseen sopivilla kuvilla. Excelissä Copilot voi analysoida datasta oleelliset tiedot tai trendit ja visualisoida tulokset graafeiksi.
Copilot tulee helpottamaan monen tietotyöläisen elämää tekemällä muistiinpanot Teams-palavereista, kirjaamalla päätökset ja muistuttamalla osallistujia heille nimetyistä tehtävistä. Outlookissa Copilot osaa tehdä yhteenvetoja pitkistä sähköpostikeskusteluista ja ehdottaa sähköposteihin valmiita vastauksia.
Olennainen kysymys kuuluu: miten päästä alkuun?
Tekoälyä todella voi ja kannattaa hyödyntää yrityskäytössä jo nyt, kunhan huolehtii siitä, että tietolähteet ja tietoturva ovat kunnossa. Tekoälystä saa erittäin näppärät ja innostavat työkalut, joilla voi tehostaa tekemistä mitä erilaisimmissa tehtävissä.
Yritykselle räätälöidyn oman ChatGPT-sovelluksen saa helposti käyttöön ilman mitään erityisosaamista. Microsoft Copilot tulee osaksi DNA:n Microsoft 365 -tarjoomaa. Käytön aloittaminen ei ole ollenkaan vaikeaa, vaan suorastaan yllättävän yksinkertaista, kuten meillä DNA:lla on tapana sanoa.
Joko sinun yritykselläsi on käytössä Microsoft 365 -palvelupaketti? Lue siitä lisää täällä.