Tekoäly siellä ja tekoäly täällä – aihe on vahvasti pinnalla, mutta sen konkreettinen käyttö yhtä vahvasti pinnan alla. Todellinen hyödyntäminen vaatiikin uudistuksia organisaation strategiaan sekä toimintatapoihin, sillä kehityksen kelkasta ei missään nimessä kannata tippua pois.
Usein tekoälyn rooli tulee keskusteluissa vahvimmin esille liiketoiminnan tehostajana, mutta parhaimmillaan tekoäly voi olla paljon enemmän: se voi parantaa sekä työntekijöiden että asiakkaiden tyytyväisyyttä, kunhan sitä kehitetään tarvelähtöisesti. Tämä tarkoittaa, että tekoälyratkaisut suunnitellaan ja toteutetaan ottaen huomioon todelliset tarpeet ja haasteet, joita työntekijät ja asiakkaat kohtaavat.
Tekoälysovelluksia tulisi kehittää tarve edellä.
Tarvelähtöisessä kehittämisessä tekoäly ei ainoastaan automatisoi rutiineja, vaan luo myös uusia tapoja kohdata asiakkaiden tarpeet älykkäämmin ja nopeammin. DNA on hyödyntänyt tekoälyä monin tavoin kehittääkseen esimerkiksi asiakaspalvelun prosesseja: automatisoituina chatbotteina, asiakaspalvelupuheluiden muistiinpanojen litteroijana sekä asiakkaiden haastattelijana puheluiden alussa.
Asiakaspalvelussa tekoälyn tavoitteena on tehokkuuden lisäksi parantaa asiakaskokemusta. Prosessin osien automatisointi ei ainoastaan nopeuta asiakaspalvelua, vaan myös vapauttaa työntekijöiden aikaa rutiinitehtävistä, jolloin he voivat keskittyä asiakkaan kysymysten ratkaisemiseen. Lopputuloksena asiakkaat saavat nopeampia ja tarkempia vastauksia.
Oleellista on pitää päällimmäisenä mielessä se, mitä haastetta tai ongelmaa ollaan ratkaisemassa. On tärkeää kuunnella niin työntekijöitä kuin asiakkaita. Keskittymällä olennaiseen on mahdollista parantaa käyttöastetta ja lisätä käyttäjien sitoutumista. Silloin kehitys ruokkii kehitystä.
Onnistumiset luovat pohjaa laajemmille edistysaskeleille.
Tekoäly kehittyy niin vauhdilla, että puolenkin vuoden päähän on vaikea nähdä tarkasti. Aihe herättää tunteita, ja kiinnostus konkretiaan sen kuin kasvaa. Nopea kehitys voi myös aiheuttaa epävarmuutta siitä, milloin hypätä mukaan teknologiajunaan – yksinkertainen vastaus on mahdollisimman pian.
Kun kehitämme omaa toimintaamme DNA:lla, tavoitteemme on löytää keinoja, joilla voimme auttaa myös asiakasyrityksiämme. Johtotasolta ohjattu kokeilemisen kulttuuri on erityisen tärkeää, sillä oppimisen kulttuurin kautta voidaan tuoda tekoälyn hyötyjä käyttöön kaikilla yrityksen tasoilla ja aina asiakkaille asti. Onnistumiset luovat pohjaa laajemmille edistysaskeleille.
Kaipaatko lisää potkua yrityksesi asiakaspalveluun? Lue lisää DNA Contact Center -asiakaspalveluratkaisusta!