SuomiAreenaan ei kannata osallistua vain osallistumisen vuoksi.

SuomiAreenaan ei kannata osallistua vain osallistumisen vuoksi

Terveiset Porin SuomiAreenasta! Minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus osallistua SuomiAreenaan jo vuosia, onhan DNA jo kuudetta kertaa tapahtuman pääyhteistyökumppani.

Ajattelin jakaa tässä muutamat huomioni tapahtumaan liittyen – toki sillä kaneetilla, että nämä ovat täysin subjektiivisia näkemyksiä. Varmastikin monet minun mieleeni jääneet tilaisuudet ovat jääneet joltain toiselta aivan huomaamatta, onhan tapahtumassa valtava määrä yksittäisiä tilaisuuksia. Tänäkin vuonna noin 200. Miten siis erottua joukosta?

Sitten niihin huomioihini:

1. Yritysten ja järjestöjen kannattaa ehdottomasti osallistua SuomiAreenaan

Ei kyllä automaattisesti kannata. On tärkeää miettiä, onko taholla juuri nyt jotain tapahtuman kohderyhmälle tärkeää kerrottavaa tai onko muuten relevatti syy olla paikalla. Aika monesti olen huomannut yritysten edustajien kertovan, että mekin olimme kesällä SuomiAreenassa, ja johto on sitten tyytyväinen, kun ajattelee yrityksen olleen hyvin tapahtumassa esillä.

Valitettavasti vain aika harva tapahtuma ja asia voi jäädä tuossa runsaudenpulassa mieleen, varsinkaan jos siihen ei ole kunnolla valmistautunut. Tapahtuman suunnitteluun kannattaakin ottaa laaja joukko henkilöitä yrityksistä tai järjestöistä mukaan, jotta osallistumisesta saadaan maksimaalinen hyöty irti.

2. Paneelikeskustelussa kaikki saavat hyvää näkyvyyttä

Tai sitten oikein kukaan ei jää mieleen. Olen monesti miettinyt, että aktiivisesti ja innoissaan väittelevät ranskalaiset olisivat varmasti aika ihmeissään meidän paneelikeskusteluistamme, jossa mikrofoni kiertää sulassa sovussa peräkkäin kunkin vastatessa esitettyyn kysymykseen.

Itse toivoisin paneelien vetäjien olevan kunnianhimoisempia keskusteluiden suunnittelussa siten, että näistä erilaisten ihmisten kohtaamisista saataisiin mielenkiintoista seurattavaa eikä aikuisten nukutustuokioita.

3. Laaja näkyvyys on paras lopputulos

Tai ei ehkä sittenkään, tämähän riippuu tavoitteesta. Mikäli jokin tärkeä kohderyhmä, esimerkiksi yksittäinen oman toiminnan kannalta olennainen poliitikko saadaan ymmärtämään omat näkemykset, voi sillä olla paljon enemmän vaikuttavuutta kuin varttuneemman kesälomapäivää viettävän paneeliyleisön viihdyttäminen.

4. Se, mikä toimii Helsingissä, toimii myös Porissa

Suurin osa tapahtumaan tulevista tavallisista vierailijoista on aivan kesälomafiiliksessä. Myös työn puolesta SuomiAreenalle tulevat ovat joko piipahtamassa tapahtumassa kesken loman tai aloittamassa lomaa heti tapahtuman perään. Oma viesti olisikin hyvä sopeuttaa tähän tunnelmaan, toimimaan aurinkoiseen kesätapahtumaan.

Tämä ei toki tarkoita sitä, ettei voisi puhua painavaa asiaa, mutta yleensä viestit menevät paremmin lävitse muulla kuin perinteiseen korporaatiotapaan halolla päähän -menetelmällä. MTV on myös huomioinut tämän hienosti kertomalla, että he tulevat palkitsemaan innovatiivisimman keskustelutilaisuuden järjestäjän.

5. What happens in Pori, stays in Pori

Tätä käytetään lähinnä vitsailuna loppuillan tapahtumista, mutta todellisuudessa moni sellainenkin asia, jonka olisi hyvä levitä Porinkin ulkopuolelle jää valitettavasti vain Poriin. Tällä tarkoitan monia hyviä tilaisuuksia, joille mielellään näkisi pidemmän elinkaaren.

Tilaisuuksia järjestävien kannattaisi miettiä itse tapahtuman lisäksi sitä, miten tilaisuutta voidaan hyödyntää muissakin kanavissa ja mieluiten niin ennen kuin jälkeen itse tilaisuuden. Tähän hyvänä apuna ovat esimerkiksi erilaiset artikkelit ja videot, joita voidaan jakaa yrityksen tai yhteisön eri kanavissa. Monesti harmittaa kuinka heti SuomiAreenan jälkeen kaikki syöksyvät lomille ja lomalta palatessa heinäkuiset tapahtumat Porissa ovat vain kaukainen muisto.

Kokonaisuudessaan SuomiAreena on ainutlaatuinen tapahtuma. Onhan se aivan poikkeuksellista maailmanlaajuisesti, että täällä kaikki kärkipoliitikot ja julkisuuden henkilöt voivat aivan rennosti kulkea Porin kaduilla ja heitä voi helposti lähestyä.

Aika monesta suomalaisesta kaupungista sanotaan, että se on kiva kesäkaupunki, mutta Porin kohdalla sen kyllä ainakin allekirjoitan täysin. Kontrasti kesäisen ja talvisen Porin välillä on melkoinen, mutta satakuntalaisten omituinen huumori on kyllä voimissaan koko vuoden. Tervetuloa Poriin!

Avainsanat:

Muuttuva työ Työkulttuuri

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
10/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly muokkaa asiakaskokemusta – kiinnitä huomiota näihin neljään asiaan

Artikkeli
Johan Flykt toimii DNA:lla yritysmyynnin johtajana, vastuualueenaan pienet ja keskisuuret yritykset.
10/2025 DNA Yrityksille

“Johdon tehtävä on luoda kiireen tuntua” – Tekoälytoimissa on syytä pistää töpinäksi

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, varmista, että nämä 4 tietoturvataitoa on tiimilläsi hallussa!

Artikkeli
Hymyilevä nainen, jolla on silmälasit ja ruskeat hiukset, päällään musta bleiseri, poseeraa vaaleaa taustaa vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Kyberuhkien uusi aika: mitä organisaatioiden tulisi tehdä nyt?

Artikkeli
Silmälasipäinen ja siniseen takkiin pukeutunut mies hymyilee seisoessaan vaaleaa betoniseinää vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Asiakaskokemuksen uusi aikakausi? Näin tekoäly muuttaa yritysten arkea

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.