Blogit

SuomiAreenaan ei kannata osallistua vain osallistumisen vuoksi

Terveiset Porin SuomiAreenasta! Minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus osallistua SuomiAreenaan jo vuosia, onhan DNA jo kuudetta kertaa tapahtuman pääyhteistyökumppani.

Ajattelin jakaa tässä muutamat huomioni tapahtumaan liittyen – toki sillä kaneetilla, että nämä ovat täysin subjektiivisia näkemyksiä. Varmastikin monet minun mieleeni jääneet tilaisuudet ovat jääneet joltain toiselta aivan huomaamatta, onhan tapahtumassa valtava määrä yksittäisiä tilaisuuksia. Tänäkin vuonna noin 200. Miten siis erottua joukosta?

Sitten niihin huomioihini:

1. Yritysten ja järjestöjen kannattaa ehdottomasti osallistua SuomiAreenaan

Ei kyllä automaattisesti kannata. On tärkeää miettiä, onko taholla juuri nyt jotain tapahtuman kohderyhmälle tärkeää kerrottavaa tai onko muuten relevatti syy olla paikalla. Aika monesti olen huomannut yritysten edustajien kertovan, että mekin olimme kesällä SuomiAreenassa, ja johto on sitten tyytyväinen, kun ajattelee yrityksen olleen hyvin tapahtumassa esillä.

Valitettavasti vain aika harva tapahtuma ja asia voi jäädä tuossa runsaudenpulassa mieleen, varsinkaan jos siihen ei ole kunnolla valmistautunut. Tapahtuman suunnitteluun kannattaakin ottaa laaja joukko henkilöitä yrityksistä tai järjestöistä mukaan, jotta osallistumisesta saadaan maksimaalinen hyöty irti.

2. Paneelikeskustelussa kaikki saavat hyvää näkyvyyttä

Tai sitten oikein kukaan ei jää mieleen. Olen monesti miettinyt, että aktiivisesti ja innoissaan väittelevät ranskalaiset olisivat varmasti aika ihmeissään meidän paneelikeskusteluistamme, jossa mikrofoni kiertää sulassa sovussa peräkkäin kunkin vastatessa esitettyyn kysymykseen.

Itse toivoisin paneelien vetäjien olevan kunnianhimoisempia keskusteluiden suunnittelussa siten, että näistä erilaisten ihmisten kohtaamisista saataisiin mielenkiintoista seurattavaa eikä aikuisten nukutustuokioita.

3. Laaja näkyvyys on paras lopputulos

Tai ei ehkä sittenkään, tämähän riippuu tavoitteesta. Mikäli jokin tärkeä kohderyhmä, esimerkiksi yksittäinen oman toiminnan kannalta olennainen poliitikko saadaan ymmärtämään omat näkemykset, voi sillä olla paljon enemmän vaikuttavuutta kuin varttuneemman kesälomapäivää viettävän paneeliyleisön viihdyttäminen.

4. Se, mikä toimii Helsingissä, toimii myös Porissa

Suurin osa tapahtumaan tulevista tavallisista vierailijoista on aivan kesälomafiiliksessä. Myös työn puolesta SuomiAreenalle tulevat ovat joko piipahtamassa tapahtumassa kesken loman tai aloittamassa lomaa heti tapahtuman perään. Oma viesti olisikin hyvä sopeuttaa tähän tunnelmaan, toimimaan aurinkoiseen kesätapahtumaan.

Tämä ei toki tarkoita sitä, ettei voisi puhua painavaa asiaa, mutta yleensä viestit menevät paremmin lävitse muulla kuin perinteiseen korporaatiotapaan halolla päähän -menetelmällä. MTV on myös huomioinut tämän hienosti kertomalla, että he tulevat palkitsemaan innovatiivisimman keskustelutilaisuuden järjestäjän.

5. What happens in Pori, stays in Pori

Tätä käytetään lähinnä vitsailuna loppuillan tapahtumista, mutta todellisuudessa moni sellainenkin asia, jonka olisi hyvä levitä Porinkin ulkopuolelle jää valitettavasti vain Poriin. Tällä tarkoitan monia hyviä tilaisuuksia, joille mielellään näkisi pidemmän elinkaaren.

Tilaisuuksia järjestävien kannattaisi miettiä itse tapahtuman lisäksi sitä, miten tilaisuutta voidaan hyödyntää muissakin kanavissa ja mieluiten niin ennen kuin jälkeen itse tilaisuuden. Tähän hyvänä apuna ovat esimerkiksi erilaiset artikkelit ja videot, joita voidaan jakaa yrityksen tai yhteisön eri kanavissa. Monesti harmittaa kuinka heti SuomiAreenan jälkeen kaikki syöksyvät lomille ja lomalta palatessa heinäkuiset tapahtumat Porissa ovat vain kaukainen muisto.

Kokonaisuudessaan SuomiAreena on ainutlaatuinen tapahtuma. Onhan se aivan poikkeuksellista maailmanlaajuisesti, että täällä kaikki kärkipoliitikot ja julkisuuden henkilöt voivat aivan rennosti kulkea Porin kaduilla ja heitä voi helposti lähestyä.

Aika monesta suomalaisesta kaupungista sanotaan, että se on kiva kesäkaupunki, mutta Porin kohdalla sen kyllä ainakin allekirjoitan täysin. Kontrasti kesäisen ja talvisen Porin välillä on melkoinen, mutta satakuntalaisten omituinen huumori on kyllä voimissaan koko vuoden. Tervetuloa Poriin!

Avainsanat:

Työkulttuuri Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.