Tutkimuksen mukaan vain kaksi prosenttia yritysten työntekijöistä osaa kertoa yrityksensä strategiasta.

Strategia – miten se liittyy oikeisiin töihin?

Osaatko sanoa, mikä on oman työnantajasi strategia? Kysymys kuulostaa yksinkertaiselta. Kovin moni ei kuitenkaan osaa vastata, ilmenee yritysvalmentaja Maarika Mauryn väitöstutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan vain kaksi prosenttia yritysten työntekijöistä osaa kertoa yrityksensä strategiasta. Ylimmästä johdostakin vain 13 % osaa kertoa oman yrityksensä virallisesta strategiasta.

Olemme perusasioiden äärellä. Työn tarkoitus ja mielekkyys ovat vaarassa, jos yrityksen työntekijä ei tiedä mihin yritys on menossa tai mitä strategian toteuttaminen vaatii työntekijöiltä. Yrityksen johdon näkökulmasta tilanne on vielä vakavampi.

Miten yritys voi saavuttaa tavoitteensa, jos henkilöstö ja johto eivät tiedä, millä keinoilla se pitäisi tehdä?

Johtaja – ole mahdollistaja

Johtajan tärkein tehtävä on työn fasilitointi. Johtajan on huolehdittava, että muut voivat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Johtajan pitäisi osata kertoa strategiasta ymmärrettävästi ja huolehtia yhdessä esimiesten kanssa siitä, että kaikki työntekijät ymmärtävät, mitä heiltä odotetaan.

Koska hyvässä strategiassa tehdään selkeitä valintoja, on myös osattava luopua. Muussa tapauksessa työmäärä vain kasvaa ja fokus katoaa.

”Jos haluat vihamiehiä, yritä muuttaa jotain”

Amerikkalainen presidentti Woodrow Wilson totesi aikanaan viisaasti, että muuttamalla asioita saattaa saada vihamiehiä. Strategiset valinnat sisältävät usein uusia elementtejä: tehdään eri tavalla kuin aikaisemmin.

Jokaisessa organisaatiossa on muutosvastarintaa, ja siksi jokainen johtaja on muutosjohtaja. Tämän lisäksi pitää olla tarvittavat taidot ja oikeita työkaluja. Muutoksen läpiviennissä henkilötasolla voi noudattaa esimerkiksi ADKAR-mallia.

Työntekijä – ota muutos haltuun

Työ on osa identiteettiämme, ja siksi rationaaliset perustelut eivät useinkaan riitä työroolin määrittelemiseksi.

Johdon valinnat liittyvät jokapäiväiseen tekemiseemme. Teemmekö kuten ennenkin vai toimimmeko määritellyn strategian mukaisesti? Tukevatko tavoitteet ja mittarit strategiaa vai ohjaavatko eri suuntaan? Strategiasta ei ole mitään hyötyä, ellei se nivoudu saumattomasti kaikkeen tekemiseemme.

Ainoa varma asia on, että asiat muuttuvat.

Työtehtävät jatavat tehdä työtä muuttuvat vauhdilla.Esimerkiksi Tanskasta on hävinnyt viidessä vuodessa lähes 100 000 työpaikkaa. Mutta samaan aikaan työpaikkoja on tullut lisää 160 000, eli enemmän kuin niitä on lähtenyt.

Jokaisen on syytä ymmärtää, miten oma työympäristö muuttuu, ja mitä se tarkoittaa omien työtehtävien kannalta. Ihannetilanteessa ymmärrämme, miksi jotain tehdään ja haluamme itse toimia sen mukaisesti.

Muutos on mahdollisuus

Johtajilla ja esimiehillä on iso vastuu, mutta muutokseen ja sen vaatiman strategian toteuttamiseen on ryhdyttävä yhdessä. Muuttuva maailma luo uusia haasteita, ja omakin työ saattaa vielä muuttua entistä mielenkiintoisemmaksi. Jos tiedät, mikä on yrityksesi strategia ja olet toteuttamassa sitä, kuulut varmasti voittajien joukkoon.

Suomen suuntaa ja strategiaa puidaan tällä viikolla Porissa SuomiAreenassa. DNA on tapahtuman pääyhteistyökumppani. Tule kuulolle - DNA Business kysyy tilaisuudessaan, saako digitalisaatiosta olla innoissaan! 

 

* * *

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 12.7.2017

Avainsanat:

Muuttuva työ Johtaminen

Lue lisää uudesta työstä

Blogi
Kaksi naista seisoo ikkunan ääressä hymyillen ja katselee kannettavaa tietokonetta, jonka ulkopuolella on valtatie ja sininen taivas.
11/2025 Kaapro Kanto

Johtaja, älä rakenna hulppeaa pilvenpiirtäjää rapistuvien perustusten päälle

Artikkeli
Mustaan huppariin ja lippikseen pukeutunut valkohattuhakkeri Benjamin Särkkä puhuu podcast-mikrofoniin studiossa, jossa on violetti valaistus.
11/2025 DNA Yrityksille

Kyberhyökkäys maksoi kasinojätille 100 miljoonaa dollaria – Benjamin Särkkä: ”Ihan vanhanaikaisella mentiin sisään”

Artikkeli
Kyberasiantuntija Antti Kurittu istuu podcast-studiossa musta huppari päällä ja hymyilee kameralle.
11/2025 DNA Yrityksille

Näin eteni 35 miljoonan deepfake-huijaus – Aina vain uskottavampaa, varoittaa asiantuntija

Artikkeli
Matkapuhelinmasto metsän yllä auringonlaskun aikaan, taustalla värikäs taivas.
11/2025 DNA Yrityksille

Mobiiliverkot käyvät tuulella – ja hetkittäin akuilla

Artikkeli
Peter Nyman nauhoittamassa Kyberrosvot-podcastia.
11/2025 DNA Yrityksille

Kyberrosvot etsivät aina helpointa reittiä sisään – eikä saaliina haeta vain dataa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.