Tutkimuksen mukaan vain kaksi prosenttia yritysten työntekijöistä osaa kertoa yrityksensä strategiasta.

Strategia – miten se liittyy oikeisiin töihin?

Osaatko sanoa, mikä on oman työnantajasi strategia? Kysymys kuulostaa yksinkertaiselta. Kovin moni ei kuitenkaan osaa vastata, ilmenee yritysvalmentaja Maarika Mauryn väitöstutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan vain kaksi prosenttia yritysten työntekijöistä osaa kertoa yrityksensä strategiasta. Ylimmästä johdostakin vain 13 % osaa kertoa oman yrityksensä virallisesta strategiasta.

Olemme perusasioiden äärellä. Työn tarkoitus ja mielekkyys ovat vaarassa, jos yrityksen työntekijä ei tiedä mihin yritys on menossa tai mitä strategian toteuttaminen vaatii työntekijöiltä. Yrityksen johdon näkökulmasta tilanne on vielä vakavampi.

Miten yritys voi saavuttaa tavoitteensa, jos henkilöstö ja johto eivät tiedä, millä keinoilla se pitäisi tehdä?

Johtaja – ole mahdollistaja

Johtajan tärkein tehtävä on työn fasilitointi. Johtajan on huolehdittava, että muut voivat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Johtajan pitäisi osata kertoa strategiasta ymmärrettävästi ja huolehtia yhdessä esimiesten kanssa siitä, että kaikki työntekijät ymmärtävät, mitä heiltä odotetaan.

Koska hyvässä strategiassa tehdään selkeitä valintoja, on myös osattava luopua. Muussa tapauksessa työmäärä vain kasvaa ja fokus katoaa.

”Jos haluat vihamiehiä, yritä muuttaa jotain”

Amerikkalainen presidentti Woodrow Wilson totesi aikanaan viisaasti, että muuttamalla asioita saattaa saada vihamiehiä. Strategiset valinnat sisältävät usein uusia elementtejä: tehdään eri tavalla kuin aikaisemmin.

Jokaisessa organisaatiossa on muutosvastarintaa, ja siksi jokainen johtaja on muutosjohtaja. Tämän lisäksi pitää olla tarvittavat taidot ja oikeita työkaluja. Muutoksen läpiviennissä henkilötasolla voi noudattaa esimerkiksi ADKAR-mallia.

Työntekijä – ota muutos haltuun

Työ on osa identiteettiämme, ja siksi rationaaliset perustelut eivät useinkaan riitä työroolin määrittelemiseksi.

Johdon valinnat liittyvät jokapäiväiseen tekemiseemme. Teemmekö kuten ennenkin vai toimimmeko määritellyn strategian mukaisesti? Tukevatko tavoitteet ja mittarit strategiaa vai ohjaavatko eri suuntaan? Strategiasta ei ole mitään hyötyä, ellei se nivoudu saumattomasti kaikkeen tekemiseemme.

Ainoa varma asia on, että asiat muuttuvat.

Työtehtävät jatavat tehdä työtä muuttuvat vauhdilla.Esimerkiksi Tanskasta on hävinnyt viidessä vuodessa lähes 100 000 työpaikkaa. Mutta samaan aikaan työpaikkoja on tullut lisää 160 000, eli enemmän kuin niitä on lähtenyt.

Jokaisen on syytä ymmärtää, miten oma työympäristö muuttuu, ja mitä se tarkoittaa omien työtehtävien kannalta. Ihannetilanteessa ymmärrämme, miksi jotain tehdään ja haluamme itse toimia sen mukaisesti.

Muutos on mahdollisuus

Johtajilla ja esimiehillä on iso vastuu, mutta muutokseen ja sen vaatiman strategian toteuttamiseen on ryhdyttävä yhdessä. Muuttuva maailma luo uusia haasteita, ja omakin työ saattaa vielä muuttua entistä mielenkiintoisemmaksi. Jos tiedät, mikä on yrityksesi strategia ja olet toteuttamassa sitä, kuulut varmasti voittajien joukkoon.

Suomen suuntaa ja strategiaa puidaan tällä viikolla Porissa SuomiAreenassa. DNA on tapahtuman pääyhteistyökumppani. Tule kuulolle - DNA Business kysyy tilaisuudessaan, saako digitalisaatiosta olla innoissaan! 

 

* * *

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 12.7.2017

Avainsanat:

Muuttuva työ Johtaminen

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
10/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly muokkaa asiakaskokemusta – kiinnitä huomiota näihin neljään asiaan

Artikkeli
Johan Flykt toimii DNA:lla yritysmyynnin johtajana, vastuualueenaan pienet ja keskisuuret yritykset.
10/2025 DNA Yrityksille

“Johdon tehtävä on luoda kiireen tuntua” – Tekoälytoimissa on syytä pistää töpinäksi

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, varmista, että nämä 4 tietoturvataitoa on tiimilläsi hallussa!

Artikkeli
Hymyilevä nainen, jolla on silmälasit ja ruskeat hiukset, päällään musta bleiseri, poseeraa vaaleaa taustaa vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Kyberuhkien uusi aika: mitä organisaatioiden tulisi tehdä nyt?

Artikkeli
Silmälasipäinen ja siniseen takkiin pukeutunut mies hymyilee seisoessaan vaaleaa betoniseinää vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Asiakaskokemuksen uusi aikakausi? Näin tekoäly muuttaa yritysten arkea

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.