Sosiaalisesta mediasta puhuttaessa käytetään usein hankalia ja vierasperäisiä termejä. Vaikka somemarkkinointi itsessään ei ole tavattoman hankalaa, voi vaikeaselkoinen sanasto saada sen tuntumaan siltä. Alle olemme koonneet listan termeistä, jotka sosiaalisen median markkinointiin ja analytiikkaan perehtyessäsi tulevat todennäköisesti vastaan.
Algoritmi
Algoritmit ovat toimintaohjeita tai käskyjä jonkun asian toteuttamiseksi. Esimerkiksi Facebookissa algoritmit ovat vastuussa siitä, että sisältövirtaasi poimitaan sinua kiinnostavia sisältöjä. Algoritmien avulla voidaan myös esimerkiksi suodattaa sähköpostin roskaposteja näkymättömiin.
Business Manager
Business Manager on Facebookin yrityssivujen hallintatyökalu. Sen yksi osa on Ad Manager, jolla voit hallinnoida Facebookin ja Instagramin mainoksia. Ad Managerin avulla näet syvällisempää analytiikkatietoa ja kohdennat mainoksia tarkemmin kuin Facebookin perusnäkymässä. Myös Linkedinillä ja Twitterillä on omat mainostyökalunsa.
CPC
CPC:llä tarkoitetaan cost per clickiä eli yhden linkkiklikkauksen hintaa. Tämä kannattaa valita kampanjan keskeiseksi mittariksi silloin, kun haluat ohjata liikennettä verkkosivuillesi. Sinua laskutetaan linkkiklikkausten perusteella ja mainoksia optimoidaan algoritmien toimesta, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon irti.
CPM
CPM:llä tarkoitetaan cost per milleä eli tuhannen näyttökerran hintaa. Tätä mittaria voit käyttää silloin, kun haluat, että mahdollisimman moni näkee mainoksesi.
Henkilöbrändi
Henkilöbrändi on mielikuva, jonka annat – ja luot – netissä itsestäsi. Maineesi ja imagosi ovat osa tätä. Muista siis jakaa osaamistasi, osallistua keskusteluihin ja auttaa muita – hyvä henkilöbrändi kiinnostaa potentiaalisia asiakkaita ja kumppaneita.
Hashtag
Hashtageja eli aihetunnisteita käytetään etenkin Twitterissä ja Instagramissa. Niiden avulla voit löytää juuri tiettyä aihetta koskevaa sisältöä, ja esimerkiksi keskustelujen seuraaminen on näin helpompaa. Kannattaa harkita yrityksellesi tai tuotteellesi omaa brändättyä hashtagia.
Konversio
Konversion avulla mitataan, onko mainostaja saavuttanut tavoitteensa verkossa. Se voi tarkoittaa eri asioita riippuen siitä, millaisia tavoitteita on asetettu. Konversio voi tarkoittaa esimerkiksi verkkokaupassa suoritettua ostosta, täytettyä lomaketta, napin tai linkin klikkausta tai vierailun kestoa. Konversiota mitataan määrällisesti ja konversioprosenttina, ja sitä pyritään parantamaan konversio-optimoinnilla.
SEM
SEM eli search engine marketing tarkoittaa hakukonemarkkinointia. Käytännössä se on näkyvyyden ostamista tietyille avainsanoille, jolloin hakukone nostaa sivustosi hakutulosten kärkeen maksettuna mainoksena.
SEO
SEO eli search engine optimization tarkoittaa suomeksi hakukoneoptimointia. Asiakkaat etsivät palveluistasi tietoa tietyillä hakusanoilla, jolloin kannattaa pitää huoli, että ne löytyvät myös verkkosivujesi tekstin lomasta. Hakukoneet nostavat tällöin sivustoasi hakutuloksien kärkeen.
Haluatko ymmärtää somea ja sen yrityksille tarjoamia hyötyjä pintaa syvemmältä?
Lataa someoppaamme pienyrittäjälle!
Lataa opas