Kumpi olet, foliohattu vai sinisilmä?

Kun viimeksi juttelin isäni kanssa, hän kertoi hankkineensa lähiluettavien korttien skannaukselta suojaavan lompakon. Jäin pohtimaan, että puhumme tietoturvaan liittyvistä asioista nykyään todella usein. Vaikka isä varmaan onkin keskiarvoa aktiivisempi uuden teknologian käyttäjä, keskustelujen yleistyminen kertoo aiheen merkityksen kasvusta. Tietoturvasta on tullut meidän jokaisen arkipäivää koskettava asia.

Lähimaksamisen tietoturva ja luottokortteihin liittyvät riskit ovat nousseet viime aikoina esiin monessa muussakin yhteydessä. Yleistymistä ja tavanomaistumista kuvaa esimerkiksi tuoreesta Keskusrikospoliisin verkkorikostorjuntayksikön päällikkö Tero Muurmanin haastattelusta bongaamani pysäyttävä kommentti:

”Siinä missä ennen käännettiin kioskeja, nyt varastetaan luottokorttitietoja.”

Digitalisaation edetessä kyberuhat ovat tulleet harvinaisen todellisiksi, ja ne kohdistuvat meihin kaikkiin, ei pelkästään joihinkin huippusalaisiin yritystietoihin. Esimerkiksi tavallisten kodinkoneiden liittäminen verkkoon tuo käyttäjille erilaisia uusia ominaisuuksia, mutta tietoturvasta ei ole odotettavissa myyntivalttia.

Muutama viikko sitten järjestetyissä Twitter-jameissa keskustelleet asiantuntijat korostivat, että digitaalinen turvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia. On tärkeää pohtia aina etukäteen, mitä hyötyä uusien laitteiden verkkoon liittämisellä saavutetaan ja miettiä myös mahdollisia riskejä. Verkkoon ei kannata suoraa päätä kytkeä tai viedä kaikkea minkä voisi.

Tavallisen kansalaisen näkökulmasta tietoturvan hankaluus on siinä, että sutta on huudettu liian kovaa ja liian pitkään. On vaikea tietää, missä ja millaisia ovat todelliset uhat.

Twitter-keskustelussa tietoturvayhtiö Nixun toimitusjohtaja Petri Kairinen vahvisti hankaluuksien pätevän myös yritysmaailmaan. Suurin huoli kohdistuu siihen, mitä liiketoimintapäättäjät eivät tiedä. Tietojen saamiseksi Viestintäviraston pääjohtaja Kirsi Karlamaa ohjeisti, että havaitut uhat tulisi aina ilmoittaa heille: he vievät tietoja nimettömästi eteenpäin ja neuvovat suojautumisessa niin ilmoittajaa kuin muitakin.

Tieturvan perusasiat ovat tänä päivänä kansalaistaitoja, joihin jokaisen on syytä perehtyä, vähintäänkin oman ja läheistensä turvallisuuden vuoksi. Varmuuskopiointi useampaan paikkaan, riittävä perehtyminen uusiin palveluihin ennen niiden käyttöönottoa sekä terve epäluulo verkkoon liitettävän tekniikan osalta ovat asioita, jotka muistamalla välttyy monelta harmilta. Turhia oppirahoja ei kannata maksaa.

Twitter-keskustelussa tietokirjailija Petteri Järvinen lohkaisi, että "selvänä olet symppis surffatessakin". Siinäkin tiivistyksessä on paljon totuutta. Ollaan skarppeina verkossa!

Tutustu myös DNA:n tuoreeseen lyhytdokumenttisarjaan Hyvä paha digitalisaatio. Siinä toimittajat Ivan Puopolo ja Kristiina Komulainen haastattelevat eri alojen asiantuntijoita tavoitteenaan tuoda digitalisaatio ja sen ilmiöt lähemmäs yritysten ja yksityisten ihmisten arkea.

Avainsanat:

Digitalisaatio Tietoturva Kyberturvallisuus
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.