Blogit

Kumpi olet, foliohattu vai sinisilmä?

Kun viimeksi juttelin isäni kanssa, hän kertoi hankkineensa lähiluettavien korttien skannaukselta suojaavan lompakon. Jäin pohtimaan, että puhumme tietoturvaan liittyvistä asioista nykyään todella usein. Vaikka isä varmaan onkin keskiarvoa aktiivisempi uuden teknologian käyttäjä, keskustelujen yleistyminen kertoo aiheen merkityksen kasvusta. Tietoturvasta on tullut meidän jokaisen arkipäivää koskettava asia.

Lähimaksamisen tietoturva ja luottokortteihin liittyvät riskit ovat nousseet viime aikoina esiin monessa muussakin yhteydessä. Yleistymistä ja tavanomaistumista kuvaa esimerkiksi tuoreesta Keskusrikospoliisin verkkorikostorjuntayksikön päällikkö Tero Muurmanin haastattelusta bongaamani pysäyttävä kommentti:

”Siinä missä ennen käännettiin kioskeja, nyt varastetaan luottokorttitietoja.”

Digitalisaation edetessä kyberuhat ovat tulleet harvinaisen todellisiksi, ja ne kohdistuvat meihin kaikkiin, ei pelkästään joihinkin huippusalaisiin yritystietoihin. Esimerkiksi tavallisten kodinkoneiden liittäminen verkkoon tuo käyttäjille erilaisia uusia ominaisuuksia, mutta tietoturvasta ei ole odotettavissa myyntivalttia.

Muutama viikko sitten järjestetyissä Twitter-jameissa keskustelleet asiantuntijat korostivat, että digitaalinen turvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia. On tärkeää pohtia aina etukäteen, mitä hyötyä uusien laitteiden verkkoon liittämisellä saavutetaan ja miettiä myös mahdollisia riskejä. Verkkoon ei kannata suoraa päätä kytkeä tai viedä kaikkea minkä voisi.

Tavallisen kansalaisen näkökulmasta tietoturvan hankaluus on siinä, että sutta on huudettu liian kovaa ja liian pitkään. On vaikea tietää, missä ja millaisia ovat todelliset uhat.

Twitter-keskustelussa tietoturvayhtiö Nixun toimitusjohtaja Petri Kairinen vahvisti hankaluuksien pätevän myös yritysmaailmaan. Suurin huoli kohdistuu siihen, mitä liiketoimintapäättäjät eivät tiedä. Tietojen saamiseksi Viestintäviraston pääjohtaja Kirsi Karlamaa ohjeisti, että havaitut uhat tulisi aina ilmoittaa heille: he vievät tietoja nimettömästi eteenpäin ja neuvovat suojautumisessa niin ilmoittajaa kuin muitakin.

Tieturvan perusasiat ovat tänä päivänä kansalaistaitoja, joihin jokaisen on syytä perehtyä, vähintäänkin oman ja läheistensä turvallisuuden vuoksi. Varmuuskopiointi useampaan paikkaan, riittävä perehtyminen uusiin palveluihin ennen niiden käyttöönottoa sekä terve epäluulo verkkoon liitettävän tekniikan osalta ovat asioita, jotka muistamalla välttyy monelta harmilta. Turhia oppirahoja ei kannata maksaa.

Twitter-keskustelussa tietokirjailija Petteri Järvinen lohkaisi, että "selvänä olet symppis surffatessakin". Siinäkin tiivistyksessä on paljon totuutta. Ollaan skarppeina verkossa!

Tutustu myös DNA:n tuoreeseen lyhytdokumenttisarjaan Hyvä paha digitalisaatio. Siinä toimittajat Ivan Puopolo ja Kristiina Komulainen haastattelevat eri alojen asiantuntijoita tavoitteenaan tuoda digitalisaatio ja sen ilmiöt lähemmäs yritysten ja yksityisten ihmisten arkea.

Avainsanat:

Digitalisaatio Tietoturva Kyberturvallisuus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.