Blogit

Laitteet palveluna -mallin etu verrattuna perinteisempiin kerta- tai maksuaikasopimusmalleihin on helppous.

Kannattaako yrityksen hankkia laitteet palveluna?

Yritys voi hankkia tarvitsemansa laitteet useammalla tapaa, kuten kertamaksulla tai maksuaikasopimuksella. Nykyisin erilaisia palveluita hankitaan enenevissä määrin as a service -mallilla. DaaS, device as a service, on laitehankinnan malli, joka tarjoaa laitehankintoihin helppoutta ja skaalautuvuutta. 

Tuntuuko koskaan siltä, että työaikaa menee hukkaan yrityksen puhelimien ja tablettien kanssa säätäessä? Pystytkö käsi sydämellä vannomaan, että jokainen laite on tietoturvallisesti tyhjennetty käyttöaikansa päätteeksi? Kierrätetäänkö kaikki laitteenne asianmukaisesti – vai onko olemassa pienen pieni mahdollisuus, että niitä silloin tällöin jää laatikon pohjalle lojumaan?

Otsalle voi ymmärrettävästi nousta pieni hikikarpalo, kun samalla yrittää metsästää tarkkaa tietoa laitteiden määrästä, setviä missä rikkinäiset voi huoltaa ja mahtaako jossain kaapin nurkassa olla ajantasaisia varalaitteita. 

”DNA Palvelulaite on laitehankintamalli, joka toimii device as a service -periaatteella. Tässä mallissa laite hankitaan samaan tapaan kuin leasing-auto: valitset haluamasi mallin, teet sopimuksen tietyksi ajaksi ja sopimukseen sisältyy mahdollisesti niin huoltopalvelut kuin talvirenkaatkin. Sopimuskauden jälkeen palautat auton takaisin autoliikkeelle. DNA Palvelulaite toimii samalla ajatuksella, mutta auton sijaan kyse on yrityksen laitteista”, selvittää DNA:n viestintäratkaisuista vastaava johtaja Mari Eklund

Eklund painottaa, että laitteet palveluna -mallin suurin kiistaton etu perinteisempiin kerta- tai maksuaikasopimusmalleihin verrattuna on helppous: kaikki laitteen elinkaareen kuuluvat tekijät on mietitty valmiiksi aina toimituksesta huoltopalveluihin asti. Lisäksi DNA:lla palveluun kuuluvat myös maksuton raportti laitteista ja niiden ympäristöystävällinen ja tietoturvallinen kierrätys elinkaaren päätteessä. 

DNA Palvelulaite tuo mukanaan myös muita etuja helppouden lisäksi: se tuo ennakoitavuutta budjetointiin, kun kuukausimaksu on aina sama. Ja kun yritys ei omista laitteita, eivät ne myöskään rasita yrityksen tasetta. 

DNA Laskunjako -palvelun avulla yritys voi tarjota työtekijöilleen paremman laitteen tai ylimääräisiä lisäpalveluita tai -laitteita, mikäli työntekijät ovat itse valmiita osallistumaan kustannusten jakamiseen. Tämän lisäksi DNA Business -sovellus antaa työntekijälle paremman näkyvyyden omiin palveluihinsa ja tarjoaa ennustettavuutta työntekijän omille kustannuksille. 

Sopimuskauden loppuun asti Applen ja Samsungin laitteilla on myös laajennettu takuu. Sopimuksen päätyttyä ei myöskään heti tarvitse tietää, minkä laitteen seuraavaksi ottaa, vaan on mahdollista jäädä jatkoajalle pohtimaan valintoja – eikä uusi kausi ala automaattisesti. 

Vastuullisuutta ja tietoturvaa 

Laitteiden hankinta palveluna tuo mukanaan myös vastuullisuusetuja kahdella eri tapaa: tietoturvan ja ympäristöystävällisyyden kantilta. Koska työpuhelimet ovat täynnä arkaluontoista tietoa, DNA hoitaa mallissa puhelinten tietoturvallisen kierrätyksen. Jos laitteet ovat sopimuskauden päätteeksi hyväkuntoisia, ne saavat kumppanin kautta uuden elämän käytettyinä. Jos laitteen kunto on heikko, menevät puolestaan sen osat kierrätettäviksi. 

”DNA Palvelulaitteeseen kuuluu myös raportti kierrätyksen avulla saavutetuista CO2-säästöistä. Vastuullisuus on tärkeä arvo meille ja asiakkaillemme. Myös asiakkailtamme vaaditaan yhä enemmän tietoa heidän vastuullisuustoimistaan, joten me osaltamme pyrimme tarjoamaan sitä”, sanoo Eklund. 

Kertamaksu- ja maksusopimuslaitteet pysyvät toki yhä tarjolla, mutta DaaS-malli on jatkuvasti suositumpi. 

”DNA Palvelulaite sopii minkä tahansa kokoiselle yritykselle aina pk-yrityksistä isoihin konserneihin ja julkishallintoon asti. Lisäksi laitteiden hankinta on tehty todella helpoksi: YritysDNA -itsepalveluportaalissa asiakas voi tutustua laitevalikoimaamme ja tilata haluamansa laitteet DNA Palvelulaitteena. Tietenkin hankinnat onnistuvat myös oman vastuumyyjän tai asiakaspalvelun kautta”, Eklund kertoo. 

 

Kiinnostuitko? Voit lukea lisää DNA Palvelulaitteesta täältä! 

 

Artikkeli päivitetty 23.9.2024. Alunperin artikkeli on julkaistu 2.12.2022.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Yritysvastuu Teknologia Tietoturva

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Vain oppiva organisaatio voi selvitä tekoälyn aikakaudesta voittajana

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

”Maalaisjärki on iso osa tietoturvaa” – kyberturvallisuuden lehtori Pia Satopää tietää, missä voisimme kehittyä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Kokeilemalla kohti tekoälyvallankumousta – nyt on yritysjohdon aika toimia

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.