Lukuisten yritysten johtoryhmissä ja hallituksissa on havaittu, että ihmisten ohella myös laitteet yhdistyvät internetiin. Arvellaan, että laitteiden ja ihmisten generoimalla datalla on varmaan jonkinlainen rooli meidänkin yrityksen tulevaisuuden toiminnoissa, vaikka ei ihan tiedetä, mitä ja miksi asialle tulisi tehdä.
Mitä jos otettaisiin konsultti toteuttamaan IoT- ja Big Data -projekti, jolla haetaan uutta koko toimialan mullistavaa sovellusta? Valitaan asiantuntevalta vaikuttava taho, jolla on paljon visioita ja vakuuttavia tutkimuksia. Juuri tätä toimialaa he eivät tosin hirveän hyvin ymmärrä.
Konsultin vetämä projekti saa paljon näkyvyyttä. Laaditaan kalvoja, järjestetään hackathoneja, tehdään POC:eja ja MVP:itä, hymyillään somessa. Innostus on kovaa.
Mutta sitten: lopahdus.
Asiakkaat eivät halunneetkaan ladata uutta älykästä sovellusta tai hyödyntää verkkoon tuotuja ominaisuuksia. Entisetkin tekevät sen mitä niiltä kaivattiin. Uusien sovellusten täysi integroiminen asiakkaiden nykyisiin järjestelmiin olisi sitä paitsi kahden vuoden projekti.
No, startup-yrityksistäkin alle yksi kymmenestä breikkaa. Ehkäpä uusi kierros?
Esimerkistä huolimatta olen täysin vakuuttunut, että todellinen muutos on käynnissä.
IoT, Big Data, tekoäly ja nopeat yhteydet tulevat yhdessä olemaan erittäin tärkeä kyvykkyys toimialalla kuin toimialalla. Ne muuttavat merkittävällä tavalla toimialojen sisäisiä ja välisiä arvovirtoja. Mutta paino on sanalla kyvykkyys: ne eivät ole ratkaisuja vaan mahdollistajia.
Ennen seksikkäiden IoT- ja Big Data -konsulttiprojektien käynnistämistä on syytä ajatella itse. Mihin tarkoitukseen älykästä jalostettua dataa halutaan käyttää ja millaista liiketoimintahyötyä haetaan. Tätä vaihetta ei voi ulkoistaa: vaikka strateginen pohdinta on työlästä ja aikaa vievää, se on tehtävä itse, koska mikään lääke ei voi toimia, ellei tiedä mihin tarpeeseen sitä määrää.
Yritysten hallitusten ja johtoryhmien on pohdittava esimerkiksi siitä, miten digitalisuus ja tekoäly muuttavat juuri tätä omaa toimialaa tai miten käy toimialojen rajojen – onko niitä, ja jos niin missä.
Missä asiakaskokemuksen ja liiketoimintaprosessien keskeisimmät kehityskohteet ovat, jos nykyisiä omia teknologiarajoitteita ei huomioida?
Kun tämä pohdinta on käyty ja tahtotila kirkastuu, alkaa perustan luominen eli uusien tulevaisuuden innovaatiot mahdollistavien teknologiakyvykkyyksien hallittu käyttöönotto. Tietoturva, yksityisyydensuoja, integraatiot ja monet muut etenemiseen vaikuttavat asiat mietittynä ennen etenemistä.
Tämän jälkeen voi aloittaa ketterät pilotit, jolla verifioidaan asiakaspotentiaalia tai liiketoimintahyötyjä. Nyt kun niillä on tavoite ja tarkoitus. Vaikkapa jonkun konsultin vetämänä.
Tämä blogikirjoitus on julkaistu TiVi:ssä 22.3.2017.