Helsingin seudulla on valmistumassa valtava tietojärjestelmä, jolla ohjataan kahta kolmasosaa Suomen julkisesta liikenteestä. HSL:n uusi järjestelmä pystyy asioihin, joita ei ole aiemmin tehty koko maailmassa.
On vaikea edes hahmottaa, miten monimutkainen ja valtava operaatio Helsingin seudulla on käynnissä päivittäin. Alueen julkisen liikenteen käyttäjät tekevät noin miljoona matkaa joka ikinen päivä.
"Meillä on käytössä noin 1500 bussia, 150 junaa ja 125 raitiovaunua, ja niille kertyy päivittäin noin 25 000 lähtöä", kertoo HSL:n tietohallintopäällikkö Seppo Perkiö. HSL on kuntayhtymä, joka järjestää yhdeksän pääkaupunkiseudun kunnan julkista liikennettä.
Massiivisen operaation ohjaamiseen on valmistumassa uusi tietojärjestelmä, jota on rakennettu yli viiden vuoden ajan. Uudistus tuo julkiseen liikenteeseen kiinnostavia parannuksia.
Tekoäly ennustaa reaaliajassa
Uuden järjestelmän merkittävimpiä muutoksia on se, että kaikki toimii reaaliaikaisesti. Bussit, raitiovaunut ja junat välittävät tietoa omasta sijainnistaan sekunnin välein.
"Nyt tiedämme, miten liikennevälineet oikeasti liikkuvat, verrattuna siihen miten niiden pitäisi liikkua", tiivistää Perkiö. Tiedot auttavat liikenteen ohjauksessa ja suunnittelussa.
HSL on jo aiemmin lisännyt pysäkeille aikataulunäyttöjä, jotka kertovat milloin seuraavien vuorojen pitäisi saapua. Aluksi tiedot perustuivat aikatauluihin, mutta nyt ennusteet tehdään ajoneuvojen todellisen sijainnin mukaan. Ennusteita tekee oppiva tekoälyjärjestelmä, joka huomioi esimerkiksi sään vaikutuksen.
Samat reaaliaikaiset ennustetiedot välitetään myös HSL:n verkkopalveluihin, esimerkiksi Reittioppaaseen. Nettiselaimen ruudulla voi jopa seurata ajoneuvojen liikkeitä linjoilla ympäri Helsingin seutua. HSL välittää aikataulutietoa myös avoimien rajapintojen kautta, eli sitä voidaan hyödyntää muiden tekemissä sovelluksissa.
Uusi järjestelmä auttaa myös kuljettajia. He näkevät reaaliajassa, onko linja aikataulussa, edellä vai myöhässä. Kuljettaja näkee ruudulla linjan muidenkin ajoneuvojen tilanteen, joten hän voi esimerkiksi pyrkiä pitämään pysäkeille tulon välin sopivana.
Maailman ensimmäinen avoin lippurajapinta
Joissain suhteissa HSL:n uusi järjestelmä on ainutlaatuinen. "Huhtikuussa järjestelmään avautuu maailman ensimmäinen joukkoliikenteen avoin lippurajapinta. Kenen tahansa on mahdollista myydä HSL:n lippuja tai yhdistää niitä osaksi omia palveluitaan", Perkiö kertoo. Alkuvaiheessa tarjolle tulevat kertaliput.
Tavoitteena on edistää esimerkiksi uudenlaisia Mobility-as-a-Service eli MaaS-palveluita, joissa julkista liikennettä on yhdistetty muihin liikkumismuotoihin.
Myöhemmin tulee myös mahdolliseksi ladata matkakortti verkossa, ja kausiliput tulevat saataville HSL:n mobiilisovellukseen.
Tietoliikenteessä käytetään erikoistekniikkaa
Ajoneuvojen ja lipunmyynnin tuhannet laitteet viestivät HSL:n järjestelmässä matkapuhelinverkon kautta, ja yhteydet on toimittanut DNA. Perkiö kertoo, että yhteyksien luotettava toimiminen on kriittinen tekijä HSL:lle.
"Esimerkiksi lippujärjestelmä on aivan meidän ydinliiketoimintaa. Jos yhteydet eivät toimi, kertalippuja ei saa käytettyä, ja meiltä katoaa paljon tuloja", hän toteaa.
Tämä on huomioitu yhteyksien toteutuksessa. DNA:n myyntipäällikkö Tommi Hirvi kertoo, että järjestelmän tietoliikenneyhteydet on eristetty erilliseen virtuaaliverkkoon. Siinä ne ovat erillään muiden käyttäjien liikenteestä, mikä lisää käyttövarmuutta ja tietoturvaa.
Järjestelmässä käytetään myös vaativaan käyttöön suunniteltuja laitteistoja ja SIM-kortteja, joka kestävät tärinää ja suuria lämpötilaeroja.
"Järjestelmän yhteydet ovat aina toimineet, niissä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia", kertoo HSL:n Perkiö.
Lue myös siitä, kuinka joukkoliikennettä seurataan reaaliajassa mobiiliverkon turvin.