Blogit

Homma rullaa, työkalut pelaavat ja tietoturva on kunnossa – Miten yrityksen IT-ostot kannattaa hoitaa?

Kaikki toimii, bisnes pyörii ja tietoturvasta huolehditaan – tämä on aika yleinen toive yrityksen IT-palveluille. Mutta näyttääkö totuus toisenlaiselta? Joskus, ja silloin kannattaa tarkistaa palveluntarjoajien määrä.

Usein syynä sekamelskaan on palveluntarjoajien viidakko, jossa kukin huolehtii pienestä palasta, kokonaisuuden kustannuksella.

Nykyään lähes yrityksellä kuin yrityksellä on oltava käytössä monenlaista IT-infraa: päätelaitteita, verkkoyhteyksiä, liittymä- ja vaihdepalveluita, tietoturvaratkaisuja, toimistosovelluksia sekä liiketoimintaohjelmistoja. Kokonaisuuden on myös syytä toimia sulavasti yhteen.  

Keskitä – ja käytä omat resurssisi olennaiseen 

Kun IT-ratkaisujen kokonaisuus on yhden kumppanin hyppysissä, yhteensopivuuden voi jättää palveluntarjoajan päänvaivaksi – ja tarjota näin työntekijöille sujuva käyttäjäkokemus niin toimistolle, kotiin kuin tien päälle. 

Varsinkin monilla pk-yrityksillä omat resurssit ovat usein rajalliset. Niilläkin yrityksillä, joilla on oma IT-osasto, on sille varmasti muutakin käyttöä kuin eri palveluiden yhteensovittaminen ja kumppaniviidakossa seikkaileminen. Kun merkittävä osa IT-infrasta on keskitetty laajan valikoiman kumppanille, raskaaseen koordinointiin kuluva aika voidaan käyttää yrityksen arvoa kasvattavaan työhön. 

Keskitä – ja saat parempaa palvelua 

Kun yhdellä toimijalla on tieto IT-palvelujen kokonaiskuvasta, kumppani osaa suositella paremmin juuri teidän yrityksellenne sopivia ratkaisuja. Teknologia kehittyy jatkuvasti, ja paras ratkaisu tänään ei välttämättä ole sitä enää huomenna. 

Kun kumppanilla on kattava käsitys kokonaistilanteesta, myös mahdollisen häiriön tai palvelukatkoksen sattuessa vastuu on selkeästi yhdessä paikassa ja IT-kumppanilla on hyvät valmiudet ratkaista tilanne ripeästi. Näin et joudu itse sukkuloimaan eri toimijoiden välissä.  

Keskitä – ja takaa tietoturva järkevämmin 

Jokainen vastuullinen palveluntarjoaja varmistaa jo nyt, että heidän yksittäiset IT-ratkaisunsa ovat tietoturvallisia. Keskittämisen hyöty kuitenkin on, että tällöin joku valvoo myös tietoturvan kokonaisuutta: varmistaa, että valitut ratkaisut luovat yhdessä turvallisen kokonaisuuden, osaa suositella tarvittavia lisätoimenpiteitä ja havaitsee päällekkäiset tietoturvaratkaisut. Näin saavutetaan optimaalinen ja kustannustehokas suoja uhkia vastaan. 

Kun IT-palvelut on keskitetty luotettavalle, tunnetulle kumppanille, yrityksen liiketoiminnan jatkuvuus on turvattu ja voi levollisin mielin keskittyä yrityksen strategiseen kehittämiseen ja asiakkaiden palvelemiseen.  

 

DNA:n palveluvalikoimasta voi poimia yritykselle kaikki kulloinkin tarpeelliset palvelut, ja kokonaisuus elää joustavasti yrityksen tarpeiden ja koon muuttuessa. Tutustu palveluihin!

 

Artikkelia päivitetty 18.9.2024. Artikkeli julkaistu alun perin 18.6.2024.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Vain oppiva organisaatio voi selvitä tekoälyn aikakaudesta voittajana

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

”Maalaisjärki on iso osa tietoturvaa” – kyberturvallisuuden lehtori Pia Satopää tietää, missä voisimme kehittyä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Kokeilemalla kohti tekoälyvallankumousta – nyt on yritysjohdon aika toimia

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.