Blogit

Finnairin uusi terminaali takaa tuoreen lohen sushikokille Tokiossa

Tokiolainen sushikokki saa jo hioa fileointiveistään, kun Finnairin kone laskeutuu kaupunkiin. Finnair Cargon uudenkarhean maailmanluokan rahtiterminaalin kautta kulkee muun muassa 50 tonnia kalaa joka päivä. Anturit valvovat kuljetusolosuhteita, kun lohi matkustaa Pohjois-Atlantin tyrskyisiltä rannoilta japanilaisen sushinsyöjän lautaselle 36 tunnissa – Helsingin kautta.

Samppanjaa vai appelsiinimehua? Tämän valinnan joutuu tekemään jokainen bisnesluokassa lentävä. Samaan aikaan vain muutama metri matkustamon alapuolella käy kova kuhina.

"Kala on lentorahdin VIP-matkustaja. Lastaamme kalat samaan aikaan, kun bisnesluokan matkustajat pääsevät koneeseen, noin puoli tuntia ennen lähtöä", kertoo Finnairin Digital Transformation Lead Kari Saarikoski.

Finnair on tunnetumpi matkustajaliiketoiminnastaan, mutta matkustamoiden alapuolella olevissa rahtitiloissa kulkee päivittäin keskimäärin 500 tonnia rahtia. Kuljetetusta rahdista noin kymmenen prosenttia on kalaa. Iso osa rahdista kulkee Helsingin kautta Aasian ja Euroopan välillä.

IoT ravistelee rahtialaa

Rahti on hyvin perinteinen ala, jossa IoT:lla on tulevaisuudessa valtava rooli. Finnairilla rahtia seurataan jo nyt monenlaisilla antureilla. Osa antureista seuraa rahdin olosuhteita koko ajan, osa puolestaan on pieniä ja passiivisia, joista tieto puretaan matkan jälkeen.

Yksi iso mullistus uudessa terminaalissa on rahtiliikenteen jatkuva, ajantasainen seuranta. Osana terminaaliuudistustaan Finnair otti käyttöön uuden ohjelmiston, Cargo Eyen, joka näyttää reaaliaikaisesti kartalla kaiken Finnairilla kulkevan rahdin.

Ohjelma näyttää helposti ja yhdellä silmäyksellä esimerkiksi sen, ovatko Tokion-lennolle tulevan rahdin liityntäkuljetukset ajallaan – oli kyse sitten Norjasta tulevasta rekasta tai Barcelonasta tulevasta lentokoneesta.

"Antureiden myötä rahdista tulee ikään kuin matkustaja: se osaa puhua ja kertoa itsestään. Silloin tiedetään paljon helpommin, onko esimerkiksi lämpötila oikea koko matkan ajan", Saarikoski sanoo.

Kontrolloidussa terminaalissa asiat sujuvat usein suunnitellusti, mutta isoimmat vaaranpaikat ovat terminaalin ulkopuolella. Tavoitteena on, että rahtia voisi seurata reaaliaikaisesti koko matkan ajan. Toistaiseksi esimerkiksi rahdin kuljetuslämpötilaa ei saada Finnairin rahtikeskukseen, kun kone on ilmassa. Antureiden keräämä data katsotaan lennon laskeuduttua.

"Nyt katsomme aina lennon jälkeen peräpeilistä, miten meni. Uusissa A350-koneissamme on kuitenkin wifi, jota käytetään enemmän matkustamon puolella. Mietimme parhaillaan, miten voisimme saada lennoilta myös reaaliaikaista tietoa, jolloin korjaavia liikkeitä voisi tehdä etukäteen", sanoo Saarikoski.

Tiukasti säädellyt lääkekuljetukset

Enemmistö Finnairin kuljettamasta rahdista kulkee yhtiön matkustajakoneiden rahtitiloissa. Lohen lisäksi yhtiöllä on rahtikeskus lääketeollisuuden keskuksessa Brysselissä, josta yhtiö lennättää lääkkeitä Suomeen ja edelleen maailmalle.

Iso osa lääkkeistä pitää kuljettaa huoneenlämmössä, eli 15–25 asteessa. Finnairin rahtiterminaalissa on lääkkeille varattu erikoistila, jossa lämpötila pysyy tasaisesti 20 asteessa.

"Lääkekuljetusten olosuhteita säädellään tarkasti viranomaistenkin toimesta. Tyypillisesti lääkekuljetuksissa firma laittaa kuljetusten sisään omat anturit, mutta lisäksi tarkkailemme terminaalimme pharma-aluetta koko ajan. Terminaalimme on sertifioitu lääkekuljetuksiin. Mittaamisen lisäksi tämä kattaa henkilöstön toimintatavat", sanoo Saarikoski.

Tulevaisuudessa Finnair Cargo suunnittelee entistä yksityiskohtaisempien tietojen keräämistä rahdin matkasta. Työpöydällä on esimerkiksi mahdollisuudet kerätä tietoa tärinästä ja valosta.

"Vaikkapa tärinä on tärkeä seurattava hienoteknisten instrumenttien kuljetuksissa", Saarikoski sanoo.

DNA:n neliosaisen Aistien internet -podcast-sarjan Tunto-jaksossa käydään tutustumassa Finnairin COOL-terminaaliin ja tunteviin antureihin. Kuuntele!


Fakta: Finnair COOL Nordic Cargo -terminaali

  • 31 000 neliön rahtiterminaali Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
  • Avattu tammikuun alussa.
  • Kaksi 3 000 neliön erikoisvarastoa lääkkeille ja tuoretuotteille, kuten lohelle.
  • Terminaalin kautta kulkee päivittäin keskimäärin 500 tonnia rahtia. Tästä kymmenesosa kalaa.
  • Tiloissa on myös täysautomaattinen varasto, joka toimisi tarpeen mukaan pimeässäkin.

 

Finnairin rahti kulkee pääosin samoilla siivillä kuin matkustajatkin. Uudet A350-koneet mahdollistavat Finnairille yhä isompien rahtimäärien kuljettamisen. Anturit vahtivat, että rahti kulkee oikeissa olosuhteissa. Artikkelin pääkuva: Finnair

Avainsanat:

IoT

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Keskitä yrityksesi mobiilipalvelut yhdelle luukulle – toimivat ja oikein valitut ratkaisut tukevat yrityksen kasvua

Blogi
11/2024 Anna-Mari Ylihurula

Hallittu kokeilukulttuuri valjastaa tekoälyn hyödyksi – johtajan tärkein tehtävä on kysyä entä jos?

Artikkeli
Merikaapeli
11/2024 DNA Yrityksille

Miten DNA huolehtii yhteyksiensä toimivuudesta kriittisen merikaapelin vaurioituessa?

Artikkeli
11/2024 DNA Yrityksille

Tekoäly on sitä mitä teemme siitä – ja samaan aikaan sekä uhka että mahdollisuus

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.